Premiera „Kupca weneckiego” w Dramatycznym

Spektakl w nowym przekładzie Piotra Kamińskiego reżyseruje Aldona Figura. Premiera 3 października 2014 na Scenie im. Gustawa Holoubka Teatru Dramatycznego.

Pożyczka pod zastaw kawałka własnego ciała? Na takie ryzyko podyktowane przez żydowskiego bankiera Shylocka godzi się wenecki kupiec Antonio. Chce finansowo pomóc swojemu przyjacielowi Bassanio ubiegającemu się o rękę bogatej Porcji, a tylko Żyd może pożyczyć potrzebną sumę. Antonio musi w ciągu trzech miesięcy zwrócić dług, bo inaczej Shylock będzie mógł egzekwować spłatę kredytu.

 

„Kupiec wenecki” będąc przede wszystkim opowieścią o antysemityzmie, pokazuje również opresję innych społecznych „odmieńców” – kobiet i homoseksualistów. Dramat Szekspira jest wciąż aktualny, bo dyskryminacja tych trzech grup tylko pozornie skończyła się wraz z nastaniem liberalnej demokracji, dziś przyjmuje formy bardziej wyszukane – pisze Hans Mayer w „Odmieńcach”.

Reżyseria: Aldona Figura
Scenografia i kostiumy:  Aneta Suskiewicz
Muzyka: Marcin Mirowski

Obsada:
ANTONIO: Zdzisław Wardejn
BASSANIO: Michał Czernecki
GRACJANO: Maciej Wyczański
LORENZO: Bartosz Mazur
SALANIO/KSIĄŻĘ ARAGONII: Piotr Siwkiewicz
DOŻA WENECJI/TUBAL/STARY DZIÓB : Henryk Niebudek
SALERIO/KSIĄŻĘ MAROKA: Robert T. Majewski
PORCJA: Matylda Paszczenko
NERISSA: Anna Gajewska
ŻYD SHYLOCK – Andrzej Blumenfeld
JESSICA – Anna Gorajska
LANCELOT DZIOBEK – Krzysztof Szczepaniak
SŁUŻĄCY – Kamil Siegmund, Bartosz Wesołowski, Wojciech Trela, Paweł Koślik

Premierą „Kupca weneckiego” Teatr Dramatyczny rozpoczyna obchody 450-lecia urodzin Williama Shakespeare’a. Spektaklowi towarzyszy wernisaż wystawy „Shakespeare w Dramatycznym” dokumentującej inscenizacje sztuk Williama Shakespeare’a, które obejrzeć można było na deskach Teatru Dramatycznego i Teatru na Woli. Wśród eksponatów znajdą się między innymi zdjęcia z takich spektakli, jak: „Makbet” z 1960 roku z Haliną Mikołajską i Janem Świderskim w rolach głównych, „Hamlet” z 1962 roku z Gustawem Holoubkiem w roli głównej i w jego reżyserii, „Król Lear” z 1977 roku w reżyserii Jerzego Jarockiego i „Poskromienie złośnicy” z 1998 roku w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego.

 

Dodaj komentarz