Plany Teatru WARSawa

Teatr WARSawy, prowadzony przez Stowarzyszenie Teatru Konsekwentnego, rozpoczyna swój drugi sezon w dawnym kinie Wars, na Rynku Nowego Myślenia. O swoich planach poinformowali twórcy teatru podczas śniadania prasowego w siedzibie teatru na Rynku Nowego Miasta – już za kilka dni rozpoczyna się w WARSawie 12. Ogólnopolski przegląd monodramu współczesnego (15-21 września), a 26 września pierwsza premiera w tym sezonie – adaptacja „Ofiary” Saula Bellowa w reżyserii Adama Sajnuka.

O swoich planach Teatr informuje tak: „Będziemy kontynuować naszą stałą działalność teatralną, ale w repertuarze oprócz spektakli Teatru znajdą się także produkcje gościnne, koncerty (m.in. cykl koncertów RDC) czy projekty edukacyjne (Targi Teatru). Jednak przede wszystkich chcemy przedstawić nasze plany premierowe („Ofiara”, „Jestem swoją własną żoną”, „Wasza Wysokość”, „Nocny kowboj”, „Krótki film o miłości”).

Będziemy kontynuować współpracę z Pożarem w burdelu – zarówno na scenie Teatru WARSawy, jak i w dawnej fabryce wódek Koneser, gdzie odbędzie się jesienna premiera „Praskiego musicalu”. Rozpoczynamy projekt skierowany do młodych, niezależnych grup i zespołów teatralnych, którym chcemy stworzyć przestrzeń dla produkowania i wystawiania premier teatralnych – są to „Targi Teatru”.

Zachęcamy do zapoznania się szczegółowo z naszymi planami”.

 

WRZESIEŃ 2014

XII OGÓLNOPOLSKI PRZEGLĄD MONODRAMU WSPÓŁCZESNEGO

 

„OFIARA” – Saul Bellow

Reżyseria: Adam Sajnuk
Występują: Aleksandra Justa (aktorka Teatru Narodowego), Grzegorz Małecki (aktor Teatru Narodowego), Adam Sajnuk, Tomasz Drabek, Stanisław Banasiuk
Dramaturgia: Monika Rejtner

Wieść niesie, o królu szczęśliwy, że żył kiedyś bardzo bogaty kupiec, który prowadził swoje sprawy handlowe w różnych krajach. Pewnego dnia dosiadł on konia i wyruszył do któregoś z tych krajów, aby pobrać tam swoje należności. Gdy w drodze zaczął dokuczać mu upał, usiadł pod drzewem, sięgnął ręką do torby podróżnej i zjadł kawałek chleba i daktyla, które wziął z sobą w podróż. Zjadłszy daktyla wyrzucił pestkę i natychmiast zjawił się dżin olbrzymiego wzrostu z mieczem w ręku. Podszedł do kupca i powiedział: „Wstań, abym mógł cię zabić, tak samo jak ty zabiłeś mojego syna!”. Rzekł na to kupiec: „Jakimże sposobem zabiłem twojego syna?”. Odpowiedział: „Kiedy zjadłeś daktyla, wyrzuciłeś pestkę, która trafiła mojego syna w pierś, a to sprawiło, że natychmiast zmarł”.

Takim mottem z „Księgi tysiąca i jednej nocy” rozpoczyna się powieść Saula Bellowa „Ofiara”. W spektaklu na podstawie tej powieści, wyreżyserowanym przez Adama Sajnuka w Teatrze Warsawy, ta przypowieść nie jest przywołana bezpośrednio, ale problem winy i odpowiedzialności jest głównym tematem. Bellow, a za nim Sajnuk, przedstawia historię dwóch mężczyzn, Żyda i antysemity, których łączy szczególna relacja oparta na poczuciu winy i manipulacji. Powieść Bellowa była odpowiedzią pisarza na tragedię Holokaustu, ale nie odnosi się do tej kwestii w sposób bezpośredni. Aktualność tego spektaklu nie polega tylko na ukazaniu nam, jakie mechanizmy uruchamiają spiralę przemocy, w której ofiarę trudno odróżnić od prześladowcy, ale przede wszystkim uświadamiają, jak w okresach kryzysu i zagubienia, stare stereotypy myślowe i irracjonalne impulsy powracają ze zdwojoną siłą. Wychodząc z teatru, każdy będzie musiał sobie sam odpowiedzieć na pytanie, kto tu jest tytułową ofiarą i czy niedbale rzucona pestka może zabić, ale przede wszystkim na ile jego życiem kierują irracjonalne i podświadome impulsy „rodem ze średniowiecza”.

Jest to tekst o zrzucaniu odpowiedzialności za swoje życie, za przeszłe czyny, za swoje porażki. Niebywała równowaga sił między Żydem, który tkwi w jakiejś permanentnej paranoi, tworzy teorie spiskowe na temat wszechobecnego antysemityzmu a gojem, który de facto jest tym antysemitą. W tym spektaklu zarówno Żyd, jak i antysemita oskarżają się wzajemnie o zmarnowanie sobie życia, o zaległe winy z przeszłości, za które pokutują teraz i ukierunkowały ich światy. To jest w pewnym sensie pójście na łatwiznę. Ktoś zrobił mi kiedyś krzywdę, kto uruchomił jakąś lawinę, a tak naprawdę winni są obaj za swoje własne porażki – mówi Adam Sajnuk, autor scenariusza, reżyser i odtwórca roli Allbeego.

Premiera 26 września 2014 r.

PAŹDZIERNIK 2014

„JESTEM SWOJĄ WŁASNĄ ŻONĄ” – Wright Dough

występuje: Adam Pater

przekład: Bogusława Plisz-Góral

reżyseria: Karolina Kirsz

scenografia: Aleksandra Szempruch

 

Charlotte von Mahlsdorf urodzona jako Lothar Berfelde w 1928 roku, w wieku nastoletnim odkryła, że jest kobietą w ciele mężczyzny. I wtedy też zabiła swojego ojca – hitlerowskiego oficera. Charlotte von Mahlsdorf jako transwestyta przeżyła dwa największe reżimy XX wieku: nazizm i komunizm – po wojnie założyła  Gründerzeit Museum (Muzeum Rzeczy Codziennych), gromadząc  przedmioty także z domów wypędzonych.

Charlotte jest przykładem osoby wykluczonej, która staje się strażnikiem pamięci. Historie wszak piszą zwycięzcy. Każdy z systemów i ludzi mu oddanych pisze historie od nowa na swoich własnych zasadach, zagarnia masową wyobraźnie i pamięć, ustalając nową hierarchie wartości, odsyła w niebyt dotychczasowe świętości. Tymczasem Charlotte zakłada swoje Muzeum Rzeczy Codziennych, cząstek naszej pamięci, stając się tym samym orędownikiem naszej wewnętrznej wolności. Bo człowieka można zniszczyć, zniewolić, zagłodzić ale nie można mu odebrać jego myśli, przekonań, systemu wartości i wspomnień. A właśnie tego najbardziej chciałaby Władza, chcąc abyśmy myśleli jak wszyscy i wierzyli w to samo.

Chcieliśmy się zająć tym tekstem właśnie dziś, ponieważ mamy wrażenie, że nasz kraj się obecnie niebezpiecznie unifikuje, wręcz fundamentalizuje religijnie i światopoglądowo. I tu pojawia się pewien problem: nie można nikogo zmusić, aby uwierzył w coś innego niż wierzy. Jeżeli próbujemy coś zniszczyć i tak pojawi się jakaś Charlotte von Mahlsdorf, która to ocali i postawi na półce. A my jedynie z nieskrywaną chęcią zwiedzamy jej muzeum… – mówi Karolina Kirsz, reżyserka spektaklu.

Premiera 28 października.

LISTOPAD 2014

WASZA WYSOKOŚĆ” /koprodukcja z Agencją ALista Sp. z o.o./

tekst: Anna Wakulik

reżyseria: Katarzyna Kalwat

występują: Jadwiga-Jankowska-Cieślak, Henryk Niebudek, Monika Pikuła, Tomasz Tyndyk

Niezwykłe życie Wandy Rutkiewicz – pierwszej kobiety na K2 i pierwszej Europejki na Mount Evereście – stało się inspiracją do napisania fantazji o tym, jak dzisiaj czułaby się w górach bohaterka podobna do Wandy. Dlaczego by tam szła? Czy potrafiłaby się odnaleźć w innych realiach? Czy znalazłaby wspólny język z nowym pokoleniem wspinaczy?

Fabuła dramatu skupia się na wyprawie w góry. Czwórka bohaterów postanawia wejść na szczyt owianej złą legendą góry – himalaistka, sześćdziesięciolatka, zdobyła już niejeden szczyt, a po śmierci partnera chce dokończyć swój plan i pochować jego ciało; jej przyjaciel, Jerzy, na kilkanaście lat zrezygnował z gór. Teraz, za namową córki Anny udaje się w podróż na niezdobytą górę. Całej trójce towarzyszy reżyser – człowiek, który ma za zadanie nakręcić szczęśliwe obrazy sukcesu polskich sportowców.

„Wasza wysokość” jest historią ludzi, którym nie wystarcza rzeczywistość nizin. Czego szukają w górach? Czy mogą tam znaleźć szczęście, czy tylko śmierć? Czy są zakamuflowanymi samobójcami, czy herosami? I dlaczego polska wyobraźnia zbiorowa od dziesiątek lat obraca się wokół gór?

 

Chciałabym, żeby himalaizm był punktem wyjścia do podróży w głąb siebie. Żeby w pewnym momencie usunął się na drugi plan, a na pierwszym pozostał temat człowieka dążącego do wewnętrznego uzdrowienia. Czy podróż na szczyt świętej góry – Kanczendzongi – może w ogóle coś takiego zaoferować? I czy wiara w duchowy wymiar gór to nie ułuda, współczesne placebo? – mówi Katarzyna Kalwat, reżyserka spektaklu.

Premiera 15 listopada.

 

 

LUTY 2015

 

TARGI TEATRU „TEATR OTWARTY”

Targi Teatru to trzyetapowy projekt wspierania i promowania twórców Warszawy (aktorów, reżyserów, dramaturgów, scenografów) poprzez umożliwienie im samodzielnego przygotowania i wyprodukowania spektaklu teatralnego. Uczestnicy przez cały czas trwania projektu będą mieli zagwarantowana opiekę i konsultacje ekspertów: reżysera, dramaturga, scenografa, producenta, specjalisty od pozyskiwania funduszy na działania i PR oraz prawnika, a także scenę z pełnym wyposażeniem technicznym i obsługą. W trakcie Targów Teatru twórcy dziesięciu wybranych propozycji zostaną zaproszeni do prezentacji na scenie „zapowiedzi” produkcji. Targi Teatru będą dwudniową, otwartą imprezą z udziałem ekspertów, zaproszonych gości, dziennikarzy, dyrektorów i producentów, publiczności.

W trakcie Targów zostanie wybranych pięć propozycji, które zostaną wyprodukowane w Teatrze WARSawy. Istnieje możliwość wejścia wyprodukowanych tytułów do repertuaru Teatru.

 

MARZEC 2015

 

NOCNY KOWBOJ” – na podstawie scenariusza filmowego Waldo Salta (kooprodukcja z Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu).

Dramaturżka: Julia Holewińska

Reżyseria: Kuba Kowalski

Nocny kowboj Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego to współczesna opowieść o młodej męskiej prostytutce. O panu dla panów. Jest to próba przyjrzenia się obyczajom i potrzebom seksualnym, próba nakreślenia seksualnego rynku, w którym klienci stają się niejako odbiciem całego społeczeństwa. Jest to jednak przede wszystkim opowieść o szukaniu własnej tożsamości. Bohater, wędrując po hotelowych pokojach, mieszkaniach klientów, kowbojskich preriach i najbardziej skrywanych meandrach duszy i ciała, musi odpowiedzieć na pytania kim jest, gdzie się znajduje i dlaczego właśnie tam.

Staramy się nie oceniać wyboru naszego bohatera. Próbujemy raczej pokazać jak prostytucja może stać się perwersyjną metaforą wolności współczesnego człowieka – mówi Kuba Kowalski, reżyser spektaklu.

 

CZERWIEC 2015

KRÓTKI FILM O MIŁOŚCI” na podstawie scenariusza filmowego Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza

Reżyseria: Piotr Ratajczak

 

Rezydencja Pożaru w burdelu w Teatrze WARSawy: „Burdelszopka”, „Herosi Transformacji”, projekt „Pożar idzie na Wschód”, premiera „Musicalu praskiego” i „Śmierć w wielkim mieście” w dawnej fabryce wódek Koneser.

Dodaj komentarz