25 sezonów w stolicy: sezon 2007/2008

Dziewiętnasty odcinek „serialu” 25 sezonów w stolicy: 1989-2014 (dla nerwowych):

Sezon 2007/2008

Teatr wraca do domu

Sezon spełnionych tęsknot za teatrem perfekcyjnym. Przedstawienia Englertów, Cieplaka, Jandy wykazały, że widz oczekuje solidności, znużony ulgowo traktowanymi debiutantami (wyjąwszy przejmujący Mrok Marka Bielińskiego, Narodowy, reż. Artur Tyszkiewicz) i klasykami na nowoczesną modłę jak antymaskuliński Otello (Narodowy, reż. Agnieszka Olsten) czy adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... Szewców Witkacego w TR Warszawa (Jan Klata/Sławomir Sierakowski), grzęznąca w aluzjach politycznych.

Znika Teatr Nowy Adama Hanuszkiewicza, zapowiadany Nowy Teatr Krzysztofa Warlikowskiego dopiero w budowie. Warlikowski i Jarzyna zbierają pochwały i nagrody – Warlikowski odbiera w Salonikach Premię Europejską Nowa Rzeczywistość Teatralna.

 

Mierne skutki zmian kadrowych w Studio i Dramatycznym, lepsze w Powszechnym – spokój dyrektora Jana Buchwalda działa jak oliwa (Czarownice z Salem Izabelli Cywińskiej, Pornografia Waldemara Śmigasiewicza).

Ateneum przypomina Powrót do domu Harolda Pintera z Marianem Kociniakiem i Bergmanowską Sonatę jesienną z Ewą Wiśniewską.

Sezon należy do braci Englertów. Maciej Englert daje adaptację Procesu Franza Kafki, pod prąd modzie, z Borysem Szycem w roli głównej. Narodowy pod dyr. Jana Englerta łączy wysoki poziom wykonawczy z poszukiwaniami nowych treści i form: kameralny Żar Sándora Maraiego (reż. Edward Wojtaszek), z widownią na 30 krzeseł w foyer, z udziałem Zbigniewa Zapasiewicza, Ignacego Gogolewskiego i Danuty Szaflarskiej, i monumentalne Opowieści dla dzieci wg Izaaka Singera w reż. Piotra Cieplaka, a także wysmakowanego Iwanowa Antona Czechowa(1860-1904), prozaik i dramaturg rosyjski. Pochodził z ubog... w reż. Jana Englerta – sensację budzi powrót na scenę Andrzeja Łapickiego.

W Polonii popisowe Kobiety w sytuacji krytycznej w reż. Krystyny Jandy, Starość jest piękna Ester Vilar, spektakl Łukasza Kosa, i mistrzowskie Grube ryby Michała Bałuckiego, którymi Janda (reżyseria) przypomina, czym jest komedia na scenie.

Tomasz Miłkowski

Na dj. Scena z PROCESU Franza Kafki, adaptacja i reżyseria Maciej Englert, scenografia Marcin Stajewski, kostiumy Anna Englert, muzyka Zygmunt Konieczny, ruch sceniczny Jan Pęczek, Teatr Współczesny w Warszawie, premiera 29 marca 2008; fot. archiwum Teatru Współczesnego

Szersze omówienie sezonu w Atlasie teatralnym stolicy – w komentarzu w zakładce Sezony, 2007/2008

Szersze omówienie sezonu w Atlasie teatralnym stolicy – w komentarzu w zakładce Sezony, 2006/2007

Dodaj komentarz