25 sezonów w stolicy: sezon 2003/2004

Piętnasty odcinek „serialu” 25 sezonów w stolicy: 1989-2014 (dla nerwowych):

Sezon 2003 2004

Wnukowie Różewicza i samotnicy

Rządzi Narodowy. Za największy skandal uchodzi 2 Maja Andrzeja Saramonowicza (reż. Agnieszka Glińska), choć spotyka się z aplauzem publiczności, a za najwybitniejszy spektakl Duszyczka wg Tadeusza Różewicza w inscenizacji Jerzego Grzegorzewskiego o straconych złudzeniach polskiego inteligenta – elitarny spektakl w podziemnym łączniku teatru może oglądać jednego wieczoru zaledwie 30 widzów wybitna rola Jana Englerta).

Na afiszu Narodowego także Błądzenie Jerzego Jarockiego, osnute wokół Witolda Gombrowicza (Rok Gombrowicza) i kilka innych ważnych przedstawień: Hamlet Stanisława Wyspiańskiego Jerzego Grzegorzewskiego, Merlin Tadeusza Słobodzianka, a na scenie Małego mądra, zadziwiająco współczesna realizacja Śmierci komiwojażera w reż. Kazimierza Kutza z Januszem Gajosem.

Czas na nowe dramaty – bohaterem sezonu okazuje się Michał Walczak, autor sztuk o dojrzewaniu: w Nowym próba czytana Podróży do wnętrza pokoju, Piaskownica w Małym i ponownie Podróż w autorskim wystawieniu w Garażu, nowej scenie offowej Powszechnego. W Narodowym pracuje pełną parą Laboratorium Dramatu pod kierunkiem Tadeusza Słobodzianka.

 

Od nowej dramaturgii polskiej trzymają się z dala Rozmaitości, realizujące projekt TEREN WARSZAWA. Teatr wychodzi ze swojej siedziby, m.in. na Dworzec Centralny, gdzie Jarzyna realizuje Zaryzykuj wszystko, parodię tzw. brutalistów.

Ascetyczny Edyp król Sofoklesa w reż. Gustawa Holoubka i powściągliwy Dybuk Krzysztofa Warlikowskiego przypominają, czym może być klasyka.

Współczesny karmi stolicę śmiechem: przebojem staje się Porucznik z Inishmore Martina McDonagha, sztuka o absurdzie terroryzmu (reż. Maciej Englert).

Tomasz Miłkowski

Na zdj.: Jan Englert (jako R) w Duszyczce Tadeusza Różewicza, adaptacja sceniczna, reż., scenografia Jerzy Grzegorzewski, kostiumy Barbara Hanicka, muz. Stanisław Radwan, światło Mirosław Poznański, realizacja fresków Robert Sarlej, Sala Bogusławskiego pod Wierzbową, Teatr Narodowy, premiera 30 stycznia 2004 © Copyright by Wojciech Plewiński/ Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

Szersze omówienie sezonu w Atlasie teatralnym stolicy – w komentarzu w zakładce Sezony, 2003/2004

Dodaj komentarz