Szósty odcinek „serialu” 25 sezonów w stolicy: 1989-2014 (dla nerwowych):
Sezon 1994/1995
Aktorskie koncerty i mistyfikacje
Nie jest to czas wielkich wydarzeń. Obok kilku aktorskich koncertów dominują przedstawienia zastępcze, cierpiące na niedowład wyobraźni, temperatury, myśli.
Nie dotyczy to Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w inscenizacji Piotra Cieplaka w Dramatycznym, dla którego dawny tekst nie jest szacownym zabytkiem, ale współczesną wypowiedzią, którą ilustruje muzyka Kormoranów.
Inne wystawienia klasyki kultywują metodę tradycyjną, niekiedy z dobrym skutkiem – zwłaszcza w Powszechnym (Ożenek Gogola z Władysławem Kowalskim i Januszem Gajosem, a także Śluby panieńskie Fredry w reż. Andrzeja Łapickiego).
W Polskim Kariera Artura Ui Brechta(1898-1956) niemiecki poeta, prozaik, dramaturg i inscenizat... More (reż. Maciej Prus) z głównym bohaterem bez cienia charyzmy, a na Scenie Kameralnej ambitna premiera Upadku Cuchulaina Yeatsa (reż. Paweł Wodziński) – przechodzą bez echa.
Na zakończenie sezonu Współczesny daje Ambasadora Sławomira Mrożka w reż. Erwina Axera(1917-2012), reżyser teatralny, wieloletni dyrektor (a uprz... More, odsłaniając warstwę moralno-filozoficzną tego dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... More. Nie zawsze wznowienia bywają tak udane (już papierowe Przy drzwiach zamkniętych Sartre’a w Prezentacjach), ale często sprawdzają się, np. ożywienie melodramatu Motyle są wolne (reż. Jan Machulski, Teatr Ochoty) i przypomnienie Billy’ego kłamcy w Prezentacjach (reż. Romuald Szejd). Młodzi wracają do angielskich młodych gniewnych dyplomem PWST Miłość i gniew Osborne’a (reż. Mariusz Benoit).
Na afisz wchodzi kilka nowych tytułów, m.in. Popołudnie Kochanków Józefa Hena w Polskim z Niną Andrycz(1912-2014), aktorka od debiutu związana z warszawskim Teat... More, Msza za miasto Arras Andrzeja Szczypiorskiego, monodram Janusza Gajosa, Arkadia Toma Stopparda w Ateneum i Sztuka sukcesu Nicka Deara w Dramatycznym.
Tomasz Miłkowski
Na zdj.: Adam Ferency (Kalifasz), Piotr Kondrat (Jezus) i inni w HISTORYI O CHWALEBNYM ZMARTWYCHWSTANIU PAŃSKIM Mikołaja z Wilkowiecka, reż. Piotr Cieplak, scenografia Ewa Beata Wodecka, muz. Zespół Kormorany, Teatr Dramatyczny, premiera 15 grudnia 1994, fot. archiwum Instytutu Teatralnego im, Zbigniewa Raszewskiego
Szersze omówienie sezonu w Atlasie teatralnym stolicy – w komentarzu w zakładce Sezony, 1994/1995