Od jutra 34. Warszawskie Spotkania Teatralne

Głośne spektakle „Do Damaszku” Jana Klaty i „Caryca Katarzyna” duetu Janiczak – Rubin, a także „Wesele” Marcina Libera i „Kronos” Krzysztofa Garbaczewskiego znalazły wśród propozycji 34. Warszawskich Spotkań Teatralnych. Festiwal rozpocznie się w piątek.

«Organizowany przez Teatr Dramatyczny w Warszawie festiwal podzielono na trzy części: Duże Spotkania Teatralne, Małe Spotkania Teatralne i liczne imprezy towarzyszące.

– Z kryterium rzeczy najwybitniejszych szybko zrezygnowałem (…). Zestaw, który przygotowaliśmy to rzeczy w teatrze polskim najciekawsze – zauważył kurator Dużych Spotkań Teatralnych Zdzisław Pietrasik.

 

Warszawskie Spotkania Teatralne otworzy w piątek premiera przedstawienia „Noc żywych Żydów” w reżyserii duetu Aleksandra Popławska-Marek Kalita (Scena im. Gustawa Holoubka). Przedstawienie powstało na podstawie powieści Igora Ostachowicza „Noc żywych Żydów”, nominowanej do Literackiej Nagrody Nike w 2013 roku.

 

W sobotę 5 kwietnia publiczność zobaczy „Carycę Katarzynę” (na zdjęciu) Jolanty Janiczak w reż. Wiktora Rubina (Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach) – artyści są laureatami Paszportów Polityki 2013. „Wyzwanie rzucone męskiemu światu”, „spektakl wywrotowy”, „historia jako baśń porno” – to niektóre medialne komentarze po premierze spektaklu. Sztuka nie jest opowieścią historyczną na temat tego, jak 15-letnia pruska księżniczka Zofia Anhalt-Zerbst stała się „imperatorową Wszechrosji”. Twórcy skupili się na prześwietleniu psychiki swoich bohaterów, ich instynktów, pobudek, ambicji, frustracji i smutku.

 

5 i 6 kwietnia odbędą się pokazy „Podróży zimowej” w reż. Mai Kleczewskiej (Teatr Polski w Bydgoszczy/Teatr Powszechny w Łodzi). Ten spektakl – wyjątkowo – nie będzie prezentowany w Warszawie, ale w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Przedstawienie powstałe na podstawie dramatu noblistki Elfriede Jelinek, to spektakl o ludziach przytłoczonych minionym czasem. Twórcy analizują instytucję małżeństwa, zależności, dewiacje seksualne, obłęd, chorobę psychiczną i śmierć.

 

„Do Damaszku” Augusta Strindberga w reż. Jana Klaty (Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie) zostanie zagrane dwukrotnie 7 kwietnia (Scena im. G. Holoubka). „Do Damaszku” to – jak wyjaśniają twórcy przedstawienia – próba pokazania współczesnej religijności oraz tego, jakie miejsce zajmuje ona w życiu człowieka. To opowieść o potrzebie wspólnoty, wiary i przynależności do Kościoła. Premiera spektaklu otwierała sezon artystyczny 2013/2014 w Starym Teatrze, poświęcony życiu i twórczości reżysera i scenografa Konrada Swinarskiego. Swinarski zginął w katastrofie samolotu lecącego do Damaszku w 1975 roku.

 

Festiwalowa publiczność zobaczy też „Kronosa” w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego i w realizacji Teatru Polskiego we Wrocławiu. (8 kwietnia, Scena im. G. Holoubka). W „Kronosie” Witold Gombrowicz, dokumentując codzienność, wyliczał spotkanych ludzi, kochanków, przeczytane książki, choroby. Garbaczewski, zainspirowany intymnymi zapiskami autora „Ferdydurke”, stworzył spektakl o pamięci i wspomnieniach.

 

Dzień później, 9 kwietnia, zaprezentowany zostanie „Lód” na podstawie powieści Jacka Dukaja, w adaptacji i reżyserii Janusza Opryńskiego (Teatr Provisorium/Centrum Kultury w Lublinie; spektakl zostanie pokazany na Scenie na Woli im. T. Łomnickiego).

 

10 kwietnia na Scenie im. G. Holoubka, odbędzie się prezentacja „Wesela” Wyspiańskiego w reż. Marcina Libera (Teatr Polski w Bydgoszczy), a 11 kwietnia – na tej samej scenie – „Antyhona” Dany Łukasińskiej (z fragmentami „Antygony” Sofoklesa) w reż. Agnieszki Korytkowskiej – Mazur (Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki w Białymstoku). W „Antyhonie” historia starożytnej klątwy zostaje przeniesiona na polsko-sowiecką granicę.

 

Ostatnim spektaklem prezentowanym w nurcie głównym będą „Czarownice z Salem” Arthura Millera w reż. Adama Nalepy i realizacji Teatru Wybrzeże w Gdańsku (Scena im. G. Holoubka).

 

Obok przedstawień dla dorosłych, podobnie jak w ostatnich latach, w programie festiwalu znalazły się także spektakle dla dzieci, a wśród nich „Bajki samograjki” Jana Brzechwy w reżyserii Anny Augustynowicz zrealizowane w szczecińskiej Pleciudze i „Brzydkie kaczątko” na motywach baśni Hansa Christiana w interpretacji Romualda Wiczy-Pokojskiego. Teatr Maska w Rzeszowie przywiezie zaś na festiwal jedną z najpiękniejszych baśni braci Grimm „Historię Śnieżki”.

 

W programie 34. edycji WST znalazły się także liczne imprezy towarzyszące, m.in. wystawa plakatów dokumentujących dotychczasowe edycje Warszawskich Spotkań Teatralnych, warsztaty, kiermasz książek, koncert „Jerzy Trela. Monologi” w Kościele Pokamedulskim, spektakl Teatru Robotycznego zrealizowanego przez Centrum Nauki Kopernik oraz przegląd najważniejszych przedstawień grupy teatralnej Malabar Hotel.»

PAP
03-04-2014

Dodaj komentarz