Przejdź do treści

Szerokie krakowskie spektrum teatralne

Narodowy Stary Teatr w Krakowie 11 kwietnia 2014 r. w Sali Modrzejewskiej będzie miał premierę Geniusza w golfie w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, ze scenografią Natalii Mleczak. Obsada: Beata Paluch, Marta Nieradkiewicz, Małgorzata Zawadzka, Szymon Czacki, Paweł Kruszelnicki, Piotr Wawer jr (gościnnie). Ze strony teatru: Tworzymy antybiografię i antyhistorię, zebraną ze strzępków, wyrywków i wycinków informacji o kimś, kogo nie mogliśmy poznać i o kim nie mamy prawa mówić. Nie po to, żeby odmienić przeszłość, ale po to, żeby sprawdzić, w jaki sposób możemy wejść z nią w dyskusję. Oraz po to, żeby sprawdzić, czego się boimy, co nas zatrzymuje, dlaczego tak potrzebujemy autorytetu, mistrza, przewodnika i lidera – i czy na pewno ta potrzeba wskazuje nam jedyny prawidłowy kierunek.

 

Wyobraźmy sobie powrót do przeszłości, który nie służy ani negacji, ani petryfikacji historii. Wyobraźmy sobie taką formę dyskusji z czasem, w którym nie uczestniczyliśmy, która pomaga nam zrozumieć nasze współczesne miejsce oraz sprawdzić, czemu nie jest to najlepsze z możliwych miejsc. Sprawdźmy, czy istnieje taka strategia, która sprawia, że przeszłość nie jest ani po naszej stronie, ani przeciwko nam, ale pozwala dzięki spojrzeniu wstecz wykonać pracę w teraźniejszości.

Natomiast na 31 maja 2014 zaplanowana jest na Scenie Kameralnej premiera Edwarda II Christophera Marlowa w reżyserii Anny Augustynowicz. Obsada: Julisz Chrząstowski, Szymon Czacki, Michał Majnicz, Błażej Peszek, Jan Peszek, Jacek Romanowski, Krzysztof Zawadzki, Bartosz Bielenia (PWST). Opracowanie tekstu: Anna Augustynowicz, scenografia: Marek Braun, kostiumy: Wanda Kowalska.

W Teatrze im J.Słowackiego 2 kwietnia 2014 będzie można zobaczyć premierę Karol Wojtyła. Prawdziwa historia Opera-Musical w reżyserii Duccio Forzano. To 120- minutowa opowieść, która zaczyna się w momencie zamachu na Jan Pawła II na Placu Św. Piotra w Watykanie. Sceny walki o życie przeplatają się ze wspomnieniami z dzieciństwa i młodości Karola Wojtyły w Polsce.

W Teatrze Bagatela 24 kwietnia 2014 odbędzie się premiera Mefista Klausa Manna w adaptacji Radosława Paczochy i reżyserii Michała Kotańskiego. Scenografia: Tomasz Brzeziński, kostiumy: Anna Chadaj. Oto tekst ze strony teatru:

Autorzy znanej ze Sceny na Sarego 7 adaptacji Układu Eli Kazana – Radosław Paczocha i i Michał Kotański – biorą na warsztat Mefista Klausa Manna, otrzymując zaskakujący efekt. Wydana w 1936 r. powieść pochodzącego ze słynnej literackiej rodziny pisarz powstała, podobnie jak Układ, jako komentarz do aktualnych wydarzeń. Mann opowiada o sytuacji artysty w hitlerowskich Niemczech na przykładzie uwikłanego w zależność od władzy prowincjonalnego aktora Hendrika Höfgensa. Postać głównego bohatera wzorowana była na szwagrze i współpracowniku pisarza, Gustawie Grüngensie, przez co książki jeszcze wiele lat po wojnie nie wznawiano w RFN. Adaptacja w reżyserii Istvana Szabò z 1981 r. zdobyła Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Mimo bycia „powieścią z kluczem”, utwór cechuje charakterystyczna dla dzieł istotnych ponadczasowość – do dziś stanowi on niezwykle przenikliwe studium oportunizmu nie tylko w związkach artystów i ich protektorów.

Teatr Ludowy na 31 maja zaplanował na Dużej Scenie premierę Feniksa Jarosławy Pulinowicz (tłumaczenie z rosyjskiego – Jerzy Sygidus) w reżyserii Jarosława Tumidajskiego i ze scenografią Mirka Kaczmarka. Obsada : Iwona Sitkowska, Martyna Krzysztofik gośc., Piotr Franasowicz, Paweł Kumięga, Kajetan Wolniewicz. Była sobie raz maleńka, szara kotka imieniem Tosia. Miała marzenie i nie wierzyła, że może się ono spełnić na szarym i smutnym strychu, gdzie przyszło jej mieszkać. Był sobie raz Feniks Feliks, baśniowy ptak. Feniks miał cel, do którego uparcie, wbrew wszystkiemu dążył. Przypadek, a może nie przypadek, sprawił, że tych dwoje spotkało się i odtąd nic już nie było takie, jak dotychczas…

A w Teatrze Groteska już 12 kwietnia odbędzie się premiera sztuki Adonis ma gościa – Freda Apke w reżyserii Grzegorza Matysika. Scenografia i kostiumy Małgorzaty Zwolińskiej. Obsada to dwóch aktorów : Iwona Olszewska i Wojciech Czarnota. Adonis, tytułowy bohater, jest pstrokatą papugą, zarozumiałą, zapatrzoną w „czubek własnego nosa”, rozkapryszoną, gotową całymi dniami zachwycać się sobą dla zdobycia pochlebstw i najsmaczniejszych kąsków. Niespodziewany gość, który pojawia się w jego domu, uświadamia Adonisowi całą marność jego dotychczasowego życia. Zabawna historia opowiadająca o tym, co jest naprawdę ważne i o szczęściu, które leży na wyciągnięcie ręki. Aby je osiągnąć nie potrzeba wcale wspaniałych strojów, bogactwa i bezmyślnego przepychu, wystarczy tylko uważnie popatrzeć na nasze życie.

Natomiast 14 czerwca zainteresowani widzowie Teatru Groteska obejrzą premierę pt. Przemiany. Scenariusz: Adolf Weltschek, Małgorzata Zwolińska, reżyseria: Adolf Weltschek, scenografia, kostiumy: Małgorzata Zwolińska, choreografia: Caroline Finn-Fisher, koncepcja i projekty multimediów: Adolf Weltschek, Małgorzata Zwolińska.

Spektakl w stylistyce teatru plastycznego i teatru tańca składa się z siedemnastu obrazów. Opowiadają one przy pomocy sytuacji scenicznych, realizowanych w reżimie horeograficznym, o procesie nieustannie odradzającego się życia. Narracja oparta została na archetypicznych postaciach Kobiety i Mężczyzny. Ta figura – męskiego i żeńskiego, nocy i dnia, jang i jing – umożliwia snucie refrenicznie układającej się opowieści o radosnej sile zmysłowości, sensualności – które tryumfują i trwają ponad destrukcją i zniszczeniem.

Ewa Sośnicka – Wojciechowska

 

II kwartał 2014 w Operze Krakowskiej

25 kwietnia 2014

Miłość do trzech pomarańczy Sergiusza Prokofiewa

Z pewnością będzie to wydarzenie artystyczne, gdyż surrealistyczna opera Sergiusza Prokofiewa Miłość do trzech pomarańczy od chwili jej prapremiery w Chicago w 1921 r. nie była wystawiana w Polsce (choć za granicą grana jest często, reżyserowali ją m.in. Giorgio Strehler w La Scali, 1975, Jurij Lubimow w Monachium,1991,czy Gilbert Deflo,2006 w Operze Paryskiej) . Można będzie ją obejrzeć dopiero teraz w realizacji Michała Znanieckiego i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka, w scenografii Luigi Scoglio i choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć.

Podstawą libretta tej czteroaktowej opery jest sztuka Carlo Gozziego i komedia Konstantina Wogaka, Wsiewołoda Meyerholda i Władimira Sołowiowa pod tym samym tytułem. O ile jednak w oryginale akcja rozgrywa się na dworze Króla Treflowego, którego syn cierpi na melancholię, a uleczyć go może tylko śmiech, to w realizacji krakowskiej miejscem akcji jest moskiewski dom dla seniorów, w którym zepsuł się telewizor. Pacjenci, z braku innego zajęcia, postanawiają zainscenizować „Miłość do trzech pomarańczy”. Urokliwie absurdalna opowieść zmienia się w pełną metafor satyrę polityczną.

W obsadzie m.in. Wojciech Gierlach i Wojciech Śmiłek, występujący dziś na czołowych scenach operowych Europy.

 

Europejskie Dni Operowe

10-11 maja 2014

Blisko 100 teatrów operowych oraz instytucji kultury w całej Europie w dniach 10 i 11 maja br. otworzy swoje drzwi przed wielbicielami muzyki, baletu i teatru.  Dni Operowe obchodzone są jako święto muzyki, zatem i opery. W roku 2014 na operowej mapie Europy znalazły się również Nowy Sącz i po raz pierwszy – Kraków. Opera Krakowska oraz Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w ramach projektu Małopolskie instytucje kultury w sieci współpracy OPERA EUROPA, organizują wspólnie cykl warsztatów i spotkań artystycznych z udziałem artystów z Polski, Czech i Słowacji. Partnerzy przedsięwzięcia to Państwowy Teatr w Koszycach oraz Narodowy Teatr w Brnie. Tematem przewodnim Europejskich Dni Operowych Kraków – Nowy Sącz jest twórczość Williama Szekspira, którego 450. rocznicę urodzin obchodzimy w 2014 roku. Program warsztatów i spotkań artystycznych obejmuje fragmenty oper i baletów, opartych na dramatach Szekspira (m.in. Macbeth i Otello Verdiego, Romeo i Julia Prokofiewa, Romeo i Julia Gounoda, Sen nocy letniej Brittena).

22 maja 2014

Wesele Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta

Operę buffo W. A. Mozarta (w wersji już znanej, z 2012 r.) tym razem zagrają dyplomanci Wydziału Wokalno-Aktorskiego i studenci Akademii Muzycznej w Krakowie. Spektakl reżyseruje Laco Adamik, a solistom będą towarzyszyły zespoły Chóru i Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty. Autorką scenografii i kostiumów jest Barbara Kędzierska, a ruch sceniczny opracowała Romana Agnel.

23 maja 2014

Teresica – una pasión Opera Serenata z pieśniami Złotego Wieku.

W przedstawieniu wykorzystano pieśni hiszpańskiego Renesansu, które po raz pierwszy zostaną zaprezentowane w teatralnej formie. Muzyka jest połączeniem elementów żydowsko-chrześcijańskich i mauretańskich. Opracowania pieśni i ich aranżacji dokonał  Mikołaj Blajda, kierownikiem muzycznym przedstawienia jest Zygmunt Magiera, scenografia i kostiumy to dzieło Bożeny Pędziwiatr. Całość wymyślił i reżyseruje Fred Apke, niemiecki reżyser, dramaturg i aktor.

21.06. 14Skrzypek na dachu – na Kazimierzu, w dawnej gazowni miejskiej

24.06.14Cena miłościTurecki Balet Narodowy

26.06.14Grand pas…!Gala baletowa na dziedzińcu Wawelu

Anna Leszkowska

Leave a Reply