Przejdź do treści

Górny Śląsk i Śląsk Opolski – festiwalowa wiosna

Tegoroczna wiosna będzie kojarzyć się śląskim teatromanom raczej z festiwalami aniżeli ze spektakularnymi premierami teatralnymi. Jak co roku, między 6 a 18 maja odbędą się XXV Gliwickie Spotkania Teatralne. Jubileuszowy program wypełnią propozycje różne pod względem estetycznym i ideowym. Będzie można zobaczyć, m.in. krytyczny Klub miłośników filmu „Misja” z Teatru Łaźnia Nowa w reżyserii Bartosza Szydłowskiego (tekst Julia Holewińska), ale i bardziej klasyczny repertuar: Iwonę, księżniczkę Burgunda z Teatru im. S. Jaracza z Łodzi, Nastazję Filipowną z warszawskiego Teatru Ateneum, Ich czworo z Teatru Polonia, czy Wiśniowy sad z Teatru Studio. Nie zabraknie również stałego gościa gliwickiego festiwalu – Teatru im. H. Modrzejewskiej z Legnicy, który w tym roku został zaproszony ze spektaklem Zabijanie Gomułki w reżyserii Jacka Głomba.

Stałym punktem gliwickiego przeglądu są Dziecięce Spotkania Teatralne – w tym roku odbędą się między 23 a 29 kwietnia.

W tym samym miesiącu od 18 do 26 maja w Teatrze im. J. Kochanowskiego odbędą się 39. Opolskie Konfrontacje Teatralne. Program festiwalu stwarza szansę odrobienia teatralnych zaległości, większość bowiem z festiwalowych propozycji to spektakle warte uwagi, budzące emocje i wywołujące dyskusję na łamach ogólnopolskich mediów. Z Teatru Polskiego z Bydgoszczy przyjedzie bardzo dobrze przyjęte przez ogólnopolską krytykę Wesele w reżyserii Pawła Wodzińskiego, z Teatru Polskiego z Poznania zaś kontrowersyjna Balladyna Marcina Cecki w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Organizatorzy stworzyli szansę porównania dwóch wersji Dziadów: w reżyserii Michała Zadary (z Teatru Polskiego we Wrocławiu) i Radka Rychcika (z Teatru Nowego z Poznania) – to prawdopodobnie jedne z gorętszych premier tego sezonu. W konkursie zostanie również zaprezentowany spektakl gospodarzy – przyjęty z mieszanymi uczuciami przez komentatorów teatralnych – Rękopis znaleziony w Saragossie w reżyserii Pawła Świątka (premiera 08.02.2014). Festiwal zamkną dwa spektakle w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego: Nie-boska komedia (Teatr im. A. Fredry z Gniezna) i Osiecka. Byle nie o miłości (Teatr Nowy w Poznaniu).

Na premierowej śląskiej giełdzie w zbliżającym się kwartale interesująco zapowiada się spektakl Ifigenia w Aulidzie, który w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej wyreżyseruje Paweł Wodziński (premiera zapowiadana jest na koniec sezonu). Jak wynika z przedpremierowych zapowiedzi, tragedia Eurypidesa zostanie opowiedziana ze współczesnej perspektywy, jako historia powrotu do nowoczesnego świata agresywnej, ekspansywnej polityki – w kontekście konfliktu na Ukrainie – niezwykle aktualna.

Polityczny kontekst będzie istotny w kolejnym spektaklu Teatru Zagłębia w Sosnowcu, który kształtuje repertuar, nawiązując do lokalnej historii i tożsamości. Czerwone Zagłębie na podstawie tekstu Jarosława Jakubowskiego wyreżyserują Aleksandra Popławska i Marek Kalita. Premiera zapowiadana jest na 12 września, ale pokazy przedpremierowe odbędą się już w czerwcu.

Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego zakończy sezon dwiema premierami: 30 maja na Scenie w Malarni odbędzie się pokaz spektaklu Elling & Kjell Bjarne Axela Hellsteniusa na podstawie powieści Ingvara Ambjørnsena Bracia krwi, który wyreżyseruje Michał Wawrzecki. Tydzień później, 6 czerwca, swoją premierę będzie miała opowieść o Zbigniewie Cybulskim, W popielniczce diament, którą na podstawie tekstu Jakuba Roszkowskiego wyreżyseruje Waldemar Patlewicz.

W lżejszym tonie zakończy premierowy sezon Teatr Rozrywki w Chorzowie, który 11 kwietnia zaprezentuje teatralną premierę Bajek dla potłuczonych – słynnych satyrycznych tekstów kultowego Kabaretu Potem. Złanocki, czyli bajki dla potłuczonych wyreżyseruje Jerzy Jan Połoński.

Aneta Głowacka

Leave a Reply