Przejdź do treści

Gorące tematy na toruńskich scenach na dobry początek roku

Na scenach toruńskich zapowiada się interesujący i intensywny kwartał teatralny. Najmocniejszy głos będzie należał do Teatru im. W. Horzycy, który do końca marca proponuje aż trzy premiery, a wraz z nimi gorące tematy do rozmowy: konformizm, wiara współczesnych Polaków.

11 stycznia odbyła się premiera rzadko realizowanej w Polsce sztuki Toma Stoppparda Rosencrantz i Guildenstern nie żyją w reż. Cezarego Ibera. Tytułowi bohaterzy to dwaj przyjaciele Hamleta, postaci epizodyczne u Szekspira, które nieudolnie wplątały się w historię księcia i dość szybko zeszły z tego świata. Stoppard powołuje ich do życia na nowo i wrzuca w tragikomiczną rzeczywistość na pograniczu szekspirowskiej sztuki i zaświatów. W inscenizacji Cezarego Ibera najważniejszym tematem jest strach przed śmiercią, który hamuje wszelką aktywność Rosencrantza i Guildensterna, stając się źródłem konformizmu i życiowego tchórzostwa. Udział biorą: Aleksandra Bednarz, Julia Sobiesiak, Mirosława Sobik, Jolanta Teska, Łukasz Ignasiński, Paweł Kowalski, Marek Milczarczyk, Tomasz Mycan, Maciej Raniszewski, Paweł Tchórzelski, Michał Marek Ubysz, Arkadiusz Walesiak oraz tancerze: Mateusz Szymon Burdach, Adrian Drzycimski, Michał Kujawski, Łukasz Rochna.

 

Początek marca przyniesie prapremierę Licheń story Jarosława Jakubowskiego, znanego m.in. z dramatu Generał. W najnowszym tekście Jakubowski przenikliwie przygląda się zarówno pielgrzymom, jak i tym, dla których świątynia w Licheniu to miejsce pracy. Interesuje go codzienność, często odarta z głębszych uczuć, tropi wszelkie niejednoznaczności, różne odcienie wiary i niewiary. Ten swoisty rodzaj moralitetu, gdzie z mozaiki historii wyłania się wieloznaczny, zbiorowy portret człowieka I połowy XXI wieku wyreżyseruje Tomasz Hynek (premiera 1 marca). Wystąpią: Maria Kierzkowska, Anna Magalska-Milczarczyk, Matylda Podfilipska, Jolanta Teska, Anna Romanowicz-Kozanecka, Jarosław Felczykowski, Łukasz Ignasiński, Niko Niakas, Grzegorz Wiśniewski.

A już 29 marca premiera Teatru im. W. Horzycy, Mizantrop Moliera, w reż. Norberta Rakowskiego, znanego w Toruniu z realizacji Uroczystości.

Wraz z początkiem roku ruszają na scenie Teatru Horzycy kolejne „Czytania dramatu” pod hasłem „Nowy wspaniały świat? Dramat XXI wieku”. 13 stycznia zabrzmi na Scenie na Zapleczu dramat Normana Locka Gość w dom… w przekładzie Bogusławy Plisz-Góral. Czytanie reżyseruje Łukasz Zaleski, wystąpią: Maria Kierzkowska, Niko Niakas, Grzegorz Wiśniewski.

Teatr „Baj Pomorski” w marcu zaprosi na premierę Węża Marty Guśniowskiej. Sztukę nagrodzoną na 23. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, wyreżyseruje znany toruńskiej widowni Ireneusz Maciejewski, autorką scenografii i projektów lalek jest Barbara Guzik. Wąż to opowieść o przyjaźni, która rodzi się mimo barier, o różnicach, w których tkwi tajemnica wyjątkowości i piękna każdej istoty. Uratowany z brzucha Węża Chomik Chrupuś za namową innych wyrusza na wyprawę ze swoim niedoszłym oprawcą w celu zdobycia dla niego nóg i rąk. Z nietypową prośbą udadzą się do samego Boga. Pomysł plastyczny przedstawienia będzie nawiązywał do twórczości Joana Miró.

Marzec w Toruniu to przede wszystkim Alternatywne Spotkania Teatralne KLAMRA. W tym roku po raz dwudziesty drugi w dniach 8-15 marca 2014 r. toruński Klub Od Nowa gościć będzie zespoły z offowego nurtu teatralnego, teatry działające na pograniczu różnych sztuk, artystów niezależnych. Zgodnie z kilkuletnią już tradycją na tegorocznej Klamrze wystąpi na pewno laureat zeszłorocznej edycji – Teatr Formy. Szczegółowy plan festiwalu ukaże się wkrótce na stronie: www.klamra.umk.pl.

Toruńskie sceny i pasjonaci teatru już zapowiadają, że koniec marca upłynie pod znakiem akcji „Dotknij teatru”, która jest ogólnopolskim projektem koordynowanym przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego z okazji obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru. W tym czasie m.in. na małej scenie teatralnej Baja Pomorskiego wystąpią uczestnicy XI Konkursu Interpretacji Teatralnej dla Dzieci i Młodzieży Co roku w konkursowych prezentacjach bierze udział około 180 uczestników w wieku od 6 do 19 lat.

Na podstawie materiałów informacyjnych opracowała:

Marzenna Wiśniewska

Leave a Reply