Przejdź do treści

Od musicalu do monodramu. I kwartał 2014 w Warszawie

Stołeczny sezon teatralny tym razem zacznę od jubilata – Teatru Druga Strefa, najbardziej walecznego teatru w Warszawie. Jego dyrektorowi nie można odmówić zasług w karkołomnej walce o rozwój, utrzymanie nie tylko finansowe, ale i na właściwym poziomie artystycznym teatru na Magazynowej 14.

Nowy rok 2014 w Teatrze Druga Strefa to nowe przedsięwzięcia. W marcu teatr będzie obchodził 25 urodziny. Zbiegają się one z obchodami Święta Wolności w 2014 roku, w ćwierć wieku od przemian ustrojowych, które pozwoliły Sylwestrowi Biradze na podjęcie niezależnej działalności artystycznej, a jego premierowy Magik Jarosława Jakubowskiego 14 marca 2014 będzie wiśnią na torcie!

 

Nastąpi kontynuacja pięciu nurtów działalności teatru: sceny dla dorosłych, sceny familijnej, nurtu muzycznego „Opery w garażu”, edukacji teatralnej ze szczególnym uwzględnieniem seniorów oraz mecenat artystyczny promujący wystawy malarskie, fotograficzne, spotkania literackie i filmowe. Po raz kolejny Teatr Druga Strefa będzie organizatorem majowej 4.edycji „Dni Teatru Na Mokotowie”.

Teatr będzie również gospodarzem benefisów zasłużonych aktorek scen teatralnych, filmowych i operowych. Pierwszy z nich będzie miał miejsce 25 stycznia honorując 45-lecie pracy twórczej oraz 66 urodziny aktorki filmowej, teatralnej i telewizyjnej, oraz tłumaczki literatury dramatycznej Krystyny Podleskiej.

14 lutego premierowa rewia operowa Miłość ci wszystko wybaczy wprowadzi widzów w świat słynnych szlagierów operowych i  kabaretowych ubiegłego wieku przeplatając je klasyczną burleską.

Plany dyrektora, propagującego polską dramaturgię wykroczą poza granice kraju i już w marcu 17-22, 2014 roku Teatr Druga Strefa przedstawi Polonii wileńskiej dwa spektakle: operetkę Nocleg w Apeninach Aleksandra. Fredry do muzyki Stanisława Moniuszki w reżyserii Sylwestra Biragi oraz premierową bajkę dla dzieci Szelmostwa Lisa Witalisa Jana Brzechwy w reżyserii Doroty Bagiński.

Teatr Narodowy w tym kwartale przygotował dwie premiery. 25 stycznia Lód adaptacja światowego bestselleru Władimira Sorokina po raz pierwszy w polskim teatrze. Po milionach lat uśpienia tajemnicza sekta nadistot, stworzycieli Ziemi, niespodziewanie wkracza między ludzi. Chcą odnaleźć swoich współbraci. Zimny i twardy lód służy nadistotom, doskonałym, lecz nieludzkim, by rozprawić się z otaczającą ich „ludzkością”. Sorokin daje drapieżną i przewrotną wizję dziejów świata od II wojny, przez stalinizm, aż do współczesności. Twórcą premiery jest Konstantin Bogomołow, najgłośniejszy reżyser średniego pokolenia. W obsadzie zobaczymy Annę Chodakowską, Wiktorię Gorodeckają, Annę Grycewicz, Bożenę Stachurę, Danutę Stenkę, Milenę Suszyńską, Mariusza Bonaszewskiego, Dobromira Dymeckiego, Waldemara Kownackiego, Karola Pochecia, Jerzego Radziwiłowicza, Mateusza Rusina i Przemysława Stippę. Koproducentem jest Instytut Adama Mickiewicza

14 marca na Scenie przy Wierzbowej zaś odbędzie się premiera sztuki Macieja Wojtyszki Dowód na istnienie drugiego w reżyserii autora, o spotkaniu Gombrowicza i Mrożka. W roli Witolda Gombrowicza zobaczymy Jana Englerta, zaś w roli Sławomira Mrożka – Cezarego Kosińskiego. W obsadzie także: Kamilla Baar, Monika Dryl, Dominika Kluźniak, Grzegorz Kwiecień, Marcin Przybylski.

W Teatrze Dramatycznym, 10 stycznia Rzecz o banalności miłości Savyon Liebrecht w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego, w przekładzie Michała Sobelmana. Historia romansu niemieckiego filozofa Martina Heideggera i 20 lat od niego młodszej politolożki żydowskiego pochodzenia Hanny Arendt. On zrewolucjonizował współczesną filozofię, ona stworzyła jedną z najbardziej znanych teorii totalitaryzmu. Zaangażowanie Heideggera w narodowy socjalizm i poparcie dla Hitlera miały wpływ na opuszczenie Niemiec przez Arendt. Doświadczenia nazizmu i Holocaustu nie zabiły jednak łączących ich uczuć. Sztuka izraelskiej pisarki Savyon Liebrecht to nie tylko próba uchwycenia rodzącej się fascynacji i więzi duchowej między dwojgiem wielkich myślicieli, ale też próba odpowiedzi na fundamentalne pytania dotyczące istoty zła, rozliczenia z nazizmem oraz uwikłania losów jednostki w wielką historię i politykę. Na Małej Scenie im. H. Mikołajskiej grają: Halina Skoczyńska, Martyna Kowalik, Adam Ferency i Mateusz Weber.

17 stycznia premiera Mistrza i Małgorzaty w reżyserii Magdaleny Miklasz. Tym razem na Scenie Przodownik sztuka Michaiła Bułhakowa w koprodukcji Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy i Teatru Malabar Hotel. Twórcy spektaklu pytają o znaczenie duchowości, prawdy i wolności. Po Moskwie oprowadza nas kilku narratorów, a spektakl wzbogacają elementy teatru formy i teatru lalkowego.

Teatr Malabar Hotel stworzyli członkowie grupy teatralnej Kampania Doomsday. Nazwa teatru została zaczerpnięta z twórczości Witkacego. Założyciele teatru – Marcin Bartnikowski i Marcin Bikowski – do każdego spektaklu zapraszają twórców różnych rodowodach, doświadczeniach artystycznych i poruszających się w różnych estetykach. W centrum zainteresowania teatru jest forma, zarówno rozumiana po witkacowsku, jak i nawiązująca do teatru plastycznego i lalkowego. W obsadzie Agnieszka Makowska, Kornelia Trawkowska, Anna Stela, Marcin Bartnikowski, Marcin Bikowski, Łukasz Lewandowski i Łukasz Wójcik.

15 lutego w Teatrze Dramatycznym na Scenie na Woli premiera Mizantropa Moliera w tłumaczeniu Jerzego Radziwiłowicza i w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza. Mizantrop uchodzi za jeden z najlepszych, ale i najtrudniejszych interpretacyjnie utworów Moliera. Utwór łączy cechy komedii obyczajowej z typową dla tego autora komedią charakterów. W sztuce przedmiotem satyry jest zarówno środowisko salonowe – stanowiące metaforę całego społeczeństwa – jak i nieugięty w swoich poglądach tytułowy mizantrop-Alcest; jest on w gruncie rzeczy człowiekiem szlachetnym, którego pozytywne cechy są jednak niwelowane przez przesadną konsekwencję w ich realizacji w życiu codziennym i relacjach z innymi. Tekst opowiada o dwóch filozofiach życia: z jednej strony to prawość, szczerość i odwaga, które zostały skontrastowane z moralną pustką salonu, pełnego snobów i hipokrytów. Na specjalne zamówienie Teatru nowe tłumaczenie przygotował Jerzy Radziwiłłowicz. Wystąpią m.in.: Wojciech Solarz, Sławomir Grzymkowski, Agata Wątróbska i Magdalena Smalara.

9 marca zaś na Scenie im. G. Holoubka Trzy siostry. Sztuka Antoniego Czechowa w przekładzie Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej i w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. Wystąpią m.in.: Agnieszka Warchulska, Anna Gajewska, Adam Ferency i Władysław Kowalski.

W Teatrze Żydowskim kontynuacja zeszłego sezonu, czyli nadal bajkowo. 21 marca odbędzie się premiera bajki O głupim karpiu, zdechłej kozie i trąbce, która gasiła pożary na podstawie I. B. Singera w reżyserii Macieja Wojtyszki z udziałem aktorów Teatru Żydowskiego i muzyką Piotra Mossa. To bajka o mądrych ludziach z miasta Chełma, którzy potrafią każdą rzecz tak skomplikować, że staje się trudniejsza niż była. Dużo śmiesznych pytań na które są jeszcze śmieszniejsze odpowiedzi.

Kontynuacje także w cyklu Mistrzowie sceny żydowskiej – w spotkaniach oprócz aktorów Teatru Żydowskiego udział biorą także goście specjalni – w grudniu Krystyna Janda, w styczniu Daniel Olbrychski. Teatr zapowiada kontynuację z równie zacnymi gośćmi.

Teatr Montownia, czyli niezależna, warszawska grupa z kilkunastoletnim doświadczeniem scenicznym, chciałby zaproponować studentom i świeżym absolwentom szkół artystycznych, zarówno publicznych, jak i prywatnych, wspólną realizację projektu, który nawiązując do okoliczności powstania Teatru Montownia, wspierałby samodzielność i zachęcał do oddolnej inicjatywy młodych ludzi. W związku z tym w marcu realizował będzie projekt teatralny dla młodych twórców MONTOWNIA BIS. Niebawem zostaną wybrane 3 sztuki, które zostaną zrealizowane na warszawskiej scenie.

W Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w okresie styczeń – marzec odbędą się dwie premiery: Cwaniary w reż. Małgorzaty Głuchowskiej i Rewizor w reż. Igora Gorzkowskiego. Cwaniary to adaptacja najnowszej powieści Sylwii Chutnik nawiązująca do kultowego „Złego” Tyrmanda. W dzisiejszej Warszawie trzy kobiety jednoczą siły przeciwko całemu złu tego miasta. Przeciwko mężom – brutalom, damskim bokserom, neonazistom, przestępcom i deweloperom; przeciwko wszystkim, którzy niszczą Warszawę. Spektakl przygotowywany przez Małgorzatę Głuchowską zagląda na marginesy historii, przygląda się zakamarkom miasta, jego mieszkańcom i legendom. Przede wszystkim jednak próbuje stworzyć portret dzisiejszej Warszawy i odpowiedzieć na pytanie: czyje jest to miasto?  Premiera planowana jest na 21 lutego, a w głównych rolach zobaczymy Aleksandrę Bożek, Paulinę Holtz, Elżbietę Kępińską, Annę Moskal, Michała Napiątka, Sławomira Packa i Krzysztofa Szczerbińskiego. W obsadzie nagrań video: Kazimierz Kaczor, Piotr Ligienza, Andrzej Mastalerz, Tomasz Błasiak i Jacek Beler.

21 marca na Scenie Dużej – Rewizor, sztuka Mikołaja Gogola, którą od prawie 200 lat nieprzerwanie grają teatry na całym świecie. We współczesnej inscenizacji Igora Gorzkowskiego klasyczna sztuka ukazuje absurdy władzy i obnaża fikcję naszych społecznych i politycznych relacji. Pokazuje, że w gogolowskich bohaterach wciąż widzimy własny obraz i wciąż zmuszeni jesteśmy śmiać się z samych siebie. W obsadzie: Mariusz Benoit, Joanna Żółkowska, Joanna Osyda, Kazimierz Kaczor, Krzysztof Szczerbiński, Mariusz Wojciechowski, Sławomir Pacek, Bartłomiej Bobrowski, Andrzej Mastalerz i Jacek Beler.

W Teatrze Rampa różnorodnie. 10 stycznia komedia Yasminy Rezy Art-Sztuka w krzywym zwierciadle przybliży nam blaski i cienie męskiej przyjaźni oraz zabawne absurdy odwiecznej rywalizacji mężczyzn. Serge kolekcjoner – amator kupuje dosyć dyskusyjne i w dodatku bardzo drogie dzieło sztuki. Jest dumny ze swojego wyboru, którego nie konsultuje ze swoimi najlepszymi przyjaciółmi – Marcem i Yvanem. Dlatego też dzieło, które miało uszczęśliwić swojego właściciela, staje się przysłowiową kością niezgody między trzema kumplami. Okazuje się, że kobieca chęć kontrolowania mężczyzn jest niczym w porównaniu z męską przyjacielską lustracją, w której odbijają się niespełnione ambicje, potrzeba uznania i przewodzenia w „stadzie”. A trzech przywódców w trzyosobowym stadzie oznacza tylko jedno: będzie ostro. W samców alfa wcielą się Julian Mere, Konrad Marszałek i Zbigniew Paterak.

26 stycznia zobaczymy w Rampie komediowy monodram Małgorzaty Dudy – Kozery Marzycielka, czyli kilka godzin z życia kretynki. To zabawna a jednocześnie wzruszająca opowieść o kobiecie poszukującej romantycznej miłości i szukającej swego miejsca na ziemi. Monodram napisany został przez Jerzego Andrzeja Masłowskiego – popularnego autora piosenek, opowiadań i sztuk teatralnych. Reżyseria – Ryszard Jakubisiak, muzyka – Aleksander Nowacki.

31 stycznia, w przededniu Walentynek, premiera koncertu MusicaLove Broadway Street, czyli najnowsza odsłona cieszącego się od dwóch lat ogromnym powodzeniem w Rampie cyklu musicalowego pt. „Broadway Street the Show”, w którym miłość i muzyka przenikają się nawzajem. Wykonania najbardziej znanych miłosnych songów ze światowych musicali (autorstwa m.in. Webbera, Bernstaina, Eltona Johna) w polskich przekładach. Artystom towarzyszyć będzie orkiestra pod batutą Tomasza Filipczaka. Zamysł MusicaLove opiera się na tym, że każdy musical przedstawia nam inny rodzaj miłości w sobie tylko właściwy sposób. Fragmenty z Jesus Christ Superstar ukażą nam miłość Marii Magdaleny z góry skazaną na niespełnienie oraz ofiarną i dla wielu niezrozumiałą miłość Mesjasza. W musicalu Stephen Ward usłyszymy o wykorzystywaniu ludzi dla egoistycznych celów, a w The Phantom of The Opera o miłości, która zamiast uskrzydlać, zniewala i nie pozwala na bycie sobą. W kultowym West Side Story, zobaczymy, iż prawdziwe, silne uczucie nawet wrogów może przemienić w przyjaciół, a dzięki Love Newer Dies przekonamy się, że prawdziwa miłość trwa wiecznie w naszej pamięci. Potęga ludzkiej pamięci w wielu musicalach jest przedstawiana jako ogromna siła sprawcza. To ona pomoże Normie Desmond – bohaterce Sunset Boulevard – pragnąć powrotu na szczyt kariery, a tytułowej Evicie nakaże zrobić wszystko, aby zyskać sławę i uznanie w oczach swojego narodu. Scenariusz i reżyseria: Jakub Wocial i Magda Depczyk, występują: Dorota Osińska/Katarzyna Łaska, Olga Bieńkowska/Sanne Mieloo, Małgorzata Duda – Kozera, Paulina Janczak, Jakub Wocial, Kamil Dominiak/Michał Rudaś.

Grzegorz Mrówczyński, mimo kontraktów reżyserskich w Rosji, zawsze znajdzie czas dla Rampy. 13 marca w jego reżyserii arcydzieło literatury światowej – Sonata kreutzerowska Lwa Tołstoja w nowym tłumaczeniu i scenicznej adaptacji. Spektakl opowiada historię pewnego małżeństwa od pierwszej miłości po zaskakujący finał i jest to rodzaj publicznej spowiedzi rozpustnego zazdrośnika. Tragikomiczne, pełne gorzkiej ironii dialogi. Autor Anny Kareniny prowokuje odwiecznymi pytaniami o pogodzenie duchowości z seksualnością. A wszystko to na tle rozmowy skrzypiec z fortepianem, czyli słynnej Sonaty kreutzerowskiej Ludviga van Beethovena. Wystąpią: Andrzej Niemirski, Joanna Górska i Robert Kowalski; tłumaczenie, adaptacja i reżyseria: Grzegorz Mrówczyński, scenografia: Jerzy Rudzki.

Opracowanie na podstawie nadesłanych materiałów prasowych

Katarzyna Michalik – Jaworska

Leave a Reply