Od „Dziadów” do „Czystej komercji”

We wrocławskiej ofercie na zimę 2014 szeroka paleta propozycji: od Dziadów do Czystej komercji.

15 grudnia 2013 we wrocławskim Teatrze Polskim na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego odbyła się prapremiera Kronosa w adaptacji scenicznej i reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego, ze scenografią Aleksandry Wasilkowskiej. Najbardziej oczekiwana książka roku 2013, Kronos Witolda Gombrowicza, po raz pierwszy na scenie w Polsce. Autor Ferdydurke i Dzienników debiutuje jako kronikarz własnej codzienności. W swoich zapiskach próbuje zatrzymać czas. Rytualizuje go, wyliczając zarobki, spotkanych ludzi, kochanków, przeczytane książki, choroby. Jak mu na to odpowiedzieć w teatrze? Swoim Chronosem, Kronosem, zatrzymanym, złapanym na gorącym uczynku przemijaniem? Obsada: Sylwia Boroń, Agnieszka Kwietniewska, Halina Rasiakówna, Ewa Skibińska, Janka Woźnicka, Marta Zięba, Adam Cywka, Andrzej Kłak, Cezary Łukaszewicz, Marcin Pempuś, Paweł Smagała (gościnnie), Adam Szczyszczaj, Wojciech Ziemiański.

Interesującym i ambitnym przedsięwzięciem wydaje się zaplanowana w Teatrze Polskim na 15 lutego premiera Dziadów Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary. Ambitnym dlatego, że będzie to próba wystawienia Dziadów w całości. Lutowa premiera to pierwszy etap złożony z I, II, i IV części utworu oraz wiersza Upiór. Premiery kolejnych odsłon zaplanowano w kolejnych latach, tak, aby w roku 2016, na siedemdziesięciolecie Teatru Polskiego we Wrocławiu i w czasie, gdy Wrocław będzie Europejską Stolicą Kultury, zaprezentować polskiej i zagranicznej publiczności pełną inscenizację arcydramatu Mickiewicza. W obsadzie znajdzie się 20 aktorów, a rolę Gustawa zagra Bartosz Porczyk. Dramaturgią zajmuje się Daniel Przastek, a scenografią Robert Rumas.

Wrocławski Teatr Komedia 11 stycznia wystawi Czystą komercję Katarzyny Wojtaszak w reżyserii Wojciecha Dąbrowskiego. Zagrają: Emilia Krakowska (gościnnie), Ewa Kuklińska (gościnnie), Ilona Lewandowska, Aleksandra Matlingiewicz, Wojciech Dąbrowski, Paweł Okoński, Maciej Tomaszewski. Sztuka opowiada o jednym dniu w trawionym kryzysem ekonomicznym i artystycznym teatrze. Gwiazda na gościnnych występach jest roszczeniowa i rozkapryszona, młoda aktorka – niedouczona i naiwna, pierwszy amanttyp aktorskiego emploi (= rodzaj ról, w których najlepiej ... żąda wielkiej sztuki wypijając kolejne butelki alkoholu, a reżyser z oszczędności sam pisze tekst sztuki. Ich widownią są (oprócz widzów na sali): młoda dziennikarka, francuski nafciarz i garderobiana Eugenia, która prawdziwie wierzy w teatralną misję.

30 listopada we Wrocławskim Teatrze Współczesnym rozpoczął próby Paweł Passini – dwukrotnie nominowany do nagrody Paszport „Polityki”, tegoroczny laureat Nagrody im. Konrada Swinarskiego, prekursor teatru interaktywnego, często sięgający po pozornie nieteatralne teksty. Realizuje on Bramy raju Jerzego Andrzejewskiego; powieść, która była rozliczeniem pisarza z okresem fascynacji komunizmem. Reżyser spotka na scenie pokolenie „ukąszonych” z pokoleniem młodych, wolnym od tego doświadczenia, by postawić pytania o moralne i duchowe wartości w idealizowanym obrazie świata młodych ludzi, który podlega cynicznej manipulacji ideologów.

Planowana premiera: 23 lutego 2014 r.

Ewa Sośnicka-Wojciechowska

W Operze Wrocławskiej na pierwszy kwartał zapowiedziano jedną premierę operową – Łucji z Lammermooru Gaetano Donizettiego. Odbędzie się ona 8 marca. Kierownictwo muzyczne objął Tomasz Szreder, reżyseria jest dziełem Anette Leistenschneider, dekoracje i kostiumy – Pawła Dobrzyckiego, a choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... – Bożeny Klimczak.

Anna Leszkowska

Dodaj komentarz