Namiętności ludzkie na scenie

Na początku nowego roku szczecińskie teatry przygotowały trochę klasyki. Będzie Mrożek, Brecht oraz klasyczna grecka tragedia. Szczecińskie teatry zaczynają nowy rok od premiery w Teatrze Polskim. Będzie to sztuka Bertolta Brechta(1898-1956) niemiecki poeta, prozaik, dramaturg i inscenizat... Opera za trzy grosze w reżyserii Adama Opatowicza.

Opera za trzy grosze to musical, do którego muzykę napisał Kurt Weill (który współpracował z Brechtem(1898-1956) niemiecki poeta, prozaik, dramaturg i inscenizat... trzykrotnie). Sztuka jest adaptacją XVIII-wiecznej Opery żebraczej Johna Gaya, satyry na burżuazję i wysokie sfery Londynu. Brecht za cel ataku obrał typowego mieszczucha z epoki późnego kapitalizmu – dla Brechta taki mieszczuch to rabuś i oszust, który utrzymuje tylko stosunki handlowe. Brecht ukazuje w Operze za trzy grosze przestępczy charakter(gr. charakter = wizerunek), postać literacka o wyraźnie i... całego systemu kapitalistycznego. Za muzykę odpowiada Krzysztof Baranowski, za choreografię(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... Paulina Andrzejewska. Na scenie zobaczymy cały zespół aktorski Teatru Polskiego.

Opera za trzy grosze, Teatr Polski, premiera 4 stycznia.

Teatr Współczesny w styczniu proponuje spektakl Po sezonie Ödöna von Horvátha w reżyserii Grażyny Kani.

W małej mieścinie, w podupadłym hotelu „Pod pięknym widokiem” z wielką mapą starej Europy na ścianie, osiadło kilku nieudaczników o podejrzanej przeszłości. Przesunięta oś ziemska, zimne lato i ciepła zima wypędziła ostatnich gości. Jedynie podstarzała baronowa nie zważa na klimat, ceni sobie za to męskie towarzystwo. Jej motto „Tak naprawdę to ja jestem zupełnie inna, ale tak rzadko mam ku temu okazję” odnosi się do wszystkich, oscylujących między urojeniem i rzeczywistością, postaci tej sztuki. Wreszcie pojawia się młoda kobieta, której rok temu spędzony tu urlop nie pozostał bez skutków… Wraz z nią pojawia się intryga, tajemnica i nadzieja na przyszłość…

Po sezonie, Teatr Współczesny, premiera 18 stycznia.

Pod koniec stycznia w Teatrze Małym zobaczymy sztukę holenderskiego autora Gera Thijsa Pocałunek w reżyserii Marka Pasiecznego. On i Ona po przejściach. Góry, ławka, na której co jakiś czas się spotykają. Ona poważana, on były komik. Na pierwszy rzut oka wygląda, że nic ich nie łączy z wyjątkiem samotności. Pocałunek to wzruszający, przejmujący, ale i pełen delikatnego humoru dramat(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... o możliwej miłości, pragnieniu i chorobie, która może zmienić życie.

Pocałunek, Teatr Mały, premiera 31 stycznia.

W marcu Teatr Współczesny zaprasza na Piotrusia Pana według powieści Jamesa Matthew Barrie. Piotruś Pan to pełna wróżek, tajemnic i magii opowieść o niegrzecznym chłopcu, który nie chce dorosnąć. Piotruś spędza swe niekończące się, pełne przygód dzieciństwo na wyspie Nibylandii, przewodząc grupie Zaginionych Chłopców. Awanturnicza historia uwielbiana przez dzieci na całym świecie doskonale pokazuje także kondycję wielu współczesnych dorosłych.

Piotruś Pan, Teatr Współczesny, premiera marzec.

Teatr Nie Ma w styczniu proponuje spektakl Testarium. To dramat Sławomira Mrożka z drugiej połowy lat 60.

Testarium, Teatr Nie Ma, premiera 10 stycznia.

W marcu Teatr Nie Ma przedstawi klasyczny dramat grecki Elektra. Klitajmestra i jej kochanek Ajgistos mordują mykeńskiego króla, a zarazem męża Klitajmestry, Agamemnona. Dzieci Agamemnona, Elektra i jej siostra Chrysotemis po tym tragicznym wydarzeniu pozostają nadal w pałacu królewskim. Natomiast najmłodszy syn króla Myken, Orestes, zostaje potajemnie wyprowadzony z Argos i udaje się do króla Fokidy Strofiosa. Orestes powróci do Argos, by pomścić męki sióstr i śmierć ojca.

Elektra, Teatr Nie Ma, premiera 14 marca.

 

Małgorzata Klimczak

Dodaj komentarz