Jesienny sezon w Trójmieście

Teatr Wybrzeże nie zwalnia po udanym sezonie 2012/13, w którym wystawił 10 premier i zagrał 469 spektakli. Obejrzało je 80 tysięcy widzów. Udana była także VI edycji Festiwalu Wybrzeże Sztuki.

W październiku dwie premiery. Seans Noela Cowarda brytyjskiego scenarzysty filmowego, twórcy rewii i musicali. To zabawna farsa o odwiecznych problemach damsko-męskich. Znany pisarz Karol organizuje razem z żoną seans spirytystyczny. Madame Arcato, ekscentryczne medium, wprowadzi do dość uporządkowanego, przytulnego i nieco nudnego domu Karola niebywałą lokatorkę. Czy Karol sobie poradzi z nieziemską istotą? Reżyser Adam Orzechowski zaprosił na premierę na sopocką Scenę Kameralną. Przekład Irena Babel, scenografia Magdalena Gajewska.W spektaklu bardzo udany debiut(fr. début), pierwszy występ na scenie, estradzie bądź w... Agaty Bykowskiej, studentki szkoły teatralnej od trzech miesięcy związanej z Teatrem Wybrzeże w roli Madame Arcato, a ponadto znany i lubiany Grzegorz Gzyl w roli Karola, a także Anna Kaszuba, Katarzyna Kaźmierczak, Joanna Kreft-Baka, Maria Mielnikow – Krawczyk, Marzena Nieczuja – Urbańska i Jerzy Gorzko.

Sopockiej premierze towarzyszyła wystawa plakatów malarza, grafika Andrzeja Krajewskiego, artysty od lat mieszkającego w USA. Wystawa nosi tytuł Tamte seanse, tamte kobiety, tamten duch. Krajewski tworzył plakaty dla Teatru Wybrzeże od kilku lat m.in do spektakli Łup, Willkommen w Zootopach i właśnie do Seans. Urodzony w 1933, absolwent ASP w Warszawie (dyplom w pracowni Henryka Tomaszewskiego) lubi stylistykę art déco. Jego prace były prezentowane min. na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie, Biennale Ilustracji w Osace i na wystawach w Londynie, Helsinkach, Sztokholmie, Paryżu i Tokio.

W Teatrze Wybrzeże trwają aktualnie próby Płatonowa Antoniego Czechowa(1860-1904), prozaik i dramaturg rosyjski. Pochodził z ubog... w nowym tłumaczeniu Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej. Spektakl reżyseruje Grzegorz Wiśniewski, twórca dobrze znany i doceniany , laureat nagrody Konrada Swinarskiego, artysta którego spektakle odnosiły już sukcesy nie tylko w Gdańsku. Scenografię przygotowuje Barbara Hanicka, tekst opracował Jakub Roszkowski. Premiera planowana jest na 26 października 2013 roku na Scenie Kameralnej w Sopocie. Płatonow to debiutancka sztuka Czechowa, znakomitego dramaturga i satyryka, którą napisał mając 21 lat. Historia pewnego przyjacielskiego spotkania i wynikającego z tego implikacje są zadziwiająco aktualne i dzisiaj. Czechow(1860-1904), prozaik i dramaturg rosyjski. Pochodził z ubog... sprzed 130 lat brzmi dziś bardzo współcześnie. Nowe tłumaczenie – jak zapowiada teatr – ma bardzo ożywić tekst. W spektaklu zagrają Magdalena Boć, Monika Chomicka-Szymaniak, Katarzyna Dałek, Katarzyna Z. Michalska, Piotr Biedroń, Piotr Chys, Robert Ninkiewicz i Michał Jaros.

Na listopad zapowiada jest premiera Teatru Dada von Bzdülöw Leszka Bzdyla. To teatr tańca współczesnego. Tym razem opowieść zatytułowaną Enclave 4/7 ma reżyserować Roberto Olivian. Premierę przewidziano na listopad. Teatr Leszka Bzdyla jest zjawiskiem niepowtarzalnym w pejzażu Trójmiasta, bowiem choreografautor układu tanecznego w spektaklu baletowym albo w innego... i twórca teatru własną osobowością artystyczną nadaje znaczący rys tej grupie tancerzy.

W Teatrze Miejskim w Gdyni im. Witolda Gombrowicza premiera Pokojówek Jeana Geneta odbyła się pod koniec września. Sztukę tłumaczył Jan Błoński, a spektakl reżyserował Krzysztof Babicki, dyrektor artystyczny tej sceny. Pokojówki to opowieść drapieżna i znacząca w dosłowności. Główne role w tym spektaklu grają mężczyźni namiętni i nienawidzący: Dariusz Szymaniak i Szymon Sędrowski. W roli Pani – Beata Buczek- Żarnecka. Spektakl tajemniczy i przejmujący.

Na listopad 2013 przewidziano prapremierę sztuki Jolanty Janiczek Joanna Szalona; Królowa, finalistki Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. To opowieść historyczna o namiętności i poświęceniu Joanny Kastylijskiej, zwanej Szaloną. Charyzmatyczna bohaterka szuka swojego miejsca w okrutnym świecie politycznych i erotycznych intryg dworu. Czy delikatna kobieta jest tylko narzędziem w walce o władzę, a może nie potrafi wyzwolić się z graniczącej z szaleństwem namiętności? A więc czy jest „szaloną” królową? – przekonają się widzowie już w listopadzie. Spektakl ten przeznaczony będzie tylko dla dorosłych, takie zastrzeżenie zrobili twórcy przedstawienia, w tym reżyser, Waldemar Raźnia, który premierę sztuki Janiczek umieścił w programie festiwalu R@port, ale będzie to spektakl pozakonkursowy.

W listopadzie w Teatrze Miejskim im. Gombrowicza w Gdyni 8. Festiwal Sztuk Współczesnych R@port od 15 do 22 listopada. Festiwal rozpoczyna czytania sztuk nominowanych do Gdyńskiej Nagrody Teatralnej, a wśród spektakli konkursowych obejrzymy min. Karnawał czyli pierwsza żona Adama Sławomira Mrożka w reżyserii Jarosława Gajewskiego, sztukę Piotra Tomaszuka Wszyscy święci. Zabłudowski cud, a także Antoniego Ferency Upadek pierwszych ludzi w reżyserii Iwony Kempy.

A w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni trwa dobra passa musicalu Chłopi wg powieści Władysława Reymonta w reżyserii Wojciecha Kościelniaka z muzyką Piotra Dziubka. Publiczność owacją na stojąco nagradza przedstawienie. Na ostatni kwartał 2013 teatr przygotował trzy widowiska. Będzie Tuwim dla dzieci w reżyserii Bernarda Szyca z udziałem czwórki aktorów. Wierszyki zaśpiewają Renia Gosławska, Katarzyna Wojesińska, Julia Zacharek i Krzysztof Kowalski. Zapowiada się dobrą zabawa dla najmłodszych. Natomiast Tuwim dla dorosłych to kabaretowy wieczór oparty o teksty pisane wspólnie przez Tuwima i Antoniego Słonimskiego z tomu W oparach absurdu. Scenariusz i reżyseria Jerzy Jan Płoński, premiera 16 listopada. A na Nowej Scenie Klub Kawalerów wg tekstu Michała Bałuckiego z muzyką Adama Markiewicza. Reżyseruje Justyna Celeda. Opowieść o dżentelmenach, którzy zakładają klub kawalerów. Premiera 14.12. 2013.

A na Sylwestra cały zespół: soliści, chór(gr. choros, łac. chorus), zespół osób wypowiadających ... i orkiestra zapraszają na Rewię Polonia, czyli największe przeboje, które znają i nucą wszyscy.

W Operze Bałtyckiej dyrektor Marek Weiss zapowiada swój ostatni sezon na tej scenie, bowiem 14 mln 800 tys., które otrzymuje jako dotację uznaje za kwotę niewystarczającą dla operowo – baletowej sceny. Finałowym spektaklem jest Ubu Rex (premiera wrześniowa) z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Przygotował ten spektakl Janusz Wiśniewski i po raz kolejny zaskoczył wybrzeżową publiczność.

A w Teatrze Miniatura, ongiś teatrze dla najmłodszych widzów, premiera Brzydkiego kaczątka Hansa Christiana Andersena, ale w eksperymentalnej formie. To przedstawienie nawiązuje do chińskiego teatru cieni. Jak informuje dyrektor Romuald Wicza – Pokojskiteatr chce wraz z dziećmi tworzyć nowoczesne myślenie o formie, bowiem wizualnie i dźwiękowo spektakle mają powstawać na oczach dziecięcej widowni. Dlatego – jak tłumaczą realizatorzy – zainstalowano ekran cieniowy. Do tej pory wydawało mi się ( pewnie naiwnie), że spektakle zawsze powstają „na oczach widowni”, ale zapewne czegoś nie zrozumiałam. Na listopad zapowiedziano spektakl dla widzów od 13 lat. I będzie to widowisko zatytułowane Karakonia. Pieśni według Schulza – spektakl Edyty Janusz-Ehrlich i Jakuba Ehrlicha, który powstaje pod czujnym okiem (opieka reżyserska) Romualda Wiczy – Pokojskiego. To spektakl na motywach Sklepów cynamonowych Schulza i w oparciu o teksty poetyckie Leszka Pietrowiaka. Kostiumy inspirowane Xsięgą bałwochwalczą wspierają swoisty recital, w którym słowa budują plastyczną warstwę spektaklu. Są też lalki – jak zapowiadają realizatorzy. Teatr Miniatura więc konsekwentnie wychowuje nowego widza.

Alina Kietrys

Dodaj komentarz