Wrocław jesienią

Teatr Polski zapowiadał premierę tej sztuki na maj 2013 r. Jednak dopiero teraz, bo 4 października będzie miała miejsce. Chodzi o Zachodnie Wybrzeże. Powrót na pustynię Bernarda-Marie Koltèsa, dyptyk powstały na podstawie dramatów Powrót na pustynię (Le Retour au désert) i Zachodnie wybrzeże (Quai Ouest).

Opracowanie tekstu – Michał Borczuch i Tomek Śpiewak, reżyseria – Michał Borczuch, dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo... – Tomek Śpiewak, scenografia, kostiumy i reżyseria światła – Katarzyna Borkowska, muzyka – Daniel Pigoński. Obsada: Zachodnie wybrzeże -Wojciech Ziemiański, Marta Zięba, Halina Rasiakówna, Agnieszka Kwietniewska, Andrzej Kłak, Marcin Pempuś, Małgorzata Gorgol, Powrót na pustynię – Marta Zięba, Wojciech Ziemiański, Adam Szczyszczaj, Janka Woźnicka, Andrzej Kłak, Halina Rasiakówna, Agnieszka Kwietniewska, Marcin Pempuś.

Opis sztuki ze strony teatru : „Dyptyk teatralny inspirowany dwiema sztukami – bardzo rzadko goszczącego na polskich scenach – kultowego francuskiego dramatopisarza, poety i outsidera Bernarda-Marie Koltèsa. To świat uchwycony w chwili przemiany. Część pierwsza rozgrywa się w latach sześćdziesiątych na francuskiej prowincji. Z ogarniętej wojną Algierii powraca Mathilde i pragnie odzyskać znajdujący się w rękach brata rodzinny dom. Pozornie swojska prowincja coraz bardziej przesiąka „obcą” kulturą. Część druga rozgrywa się w portowych dokach Nowego Jorku, w strefie kolorowych imigrantów, ludzi wykorzenionych, wyrzuconych na brzeg obcego państwa i kultury. W tej właśnie przestrzeni niespodziewanie pojawia się biały biznesmen Maurycy Koch i z niewiadomych przyczyn chce popełnić samobójstwo. W autorskim zestawieniu teatralnie odrębnych i niezależnych tekstów tworzy się opowieść o spotkaniu białego człowieka z człowiekiem kolorowym, Europejczyka z Innym, o ich lękach, fascynacjach i pożądaniu”.

Wrocławski Teatr Współczesny rozpoczął sezon od premiery (21.09) sztuki na Małej Scenie z cyklu „Prosta historia” i była to Walentina. The last human dog Swietłany Aleksijewicz. Jest to adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li..., autorstwa Krzysztofa Ogłozy, rozdziału „Samotny głos ludzki” z książki “Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości” [„Czernobylskaja molitwa. Chronika buduszczego”] w przekładzie Jerzego Czecha.
Reżyseria i opracowanie muzyczne: Natalia Sołtysik, scenografia i kostiumy: Anna Czarnota, występują: Irena Rybicka i Tomasz Orpiński.

Opis: „To przejmujący zapis pamięci żony likwidatora szkód po katastrofie czernobylskiej, Walentiny Apanasiewicz, która pielęgnowała męża umierającego w wyniku napromieniowania obserwując, jak jego ciało ulega deformacji i rozkładowi, i bezskutecznie próbując uzyskać jakąkolwiek pomoc. Swietłana Aleksijewicz, autorka książki Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, poświęciła Walentinie rozdział Samotny głos ludzki. Natalia Sołtysik opatrzyła swój spektakl podtytułem The Last Human Dog. Związany jest on bezpośrednio z wyprawą na skażone wybuchem czanobylskiego reaktora tereny Białorusi i Ukrainy, w której wzięli udział realizatorzy przedstawienia.” Mówi reżyserka spektaklu Natalia Sołtysik: Walentina zawsze byłą dla mnie kobietą idealną, niezwykłą, w jakimś sensie niewiarygodną – ze swoim oddaniem, z wielką miłością i poświęceniem wobec umierającego męża. Wydawało mi się, że uczucie, jakim obdarza tego „przepoczwarzającego się” w chorobie człowieka balansuje na jakiejś niebezpiecznej granicy samozatracenia.

28 września 2013 został otwarty po dwuletniej przebudowie Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu. „Czterokrotnie powiększony, rozbudowany, z najnowocześniejszą technologią sceny i najpiękniejszym w Polsce modernistycznym wnętrzem, odrestaurowanym z niezwykłą pieczołowitością – Capitol zyskał europejską klasę i styl”- czytamy na stronie teatru. Premierą na otwarcie był Mistrz i Małgorzata wg. powieści Michaiła Bułhakowa. Reżyseria, tłumaczenie i adaptacja: Wojciech Kościelniak, teksty piosenek: Rafał Dziwisz, muzyka i kierownictwo muzyczne: Piotr Dziubek, scenografia i wizualizacje: Damian Styrna, kostiumy: Bożena Ślaga
choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u...: Jarosław Staniek. Obsada : Tomasz Wysocki, Justyna Antoniak/Magdalena Wojnarowska, Rafał Dziwisz, Justyna Szafran, Mariusz Kiljan/Michał Szymański, Błażej Wójcik, Mikołaj Woudishet, Konrad Imiela i inni.

Po wielkim otwarciu Capitolu czeka nas jeszcze jedno ważne wydarzenie, choć nieco bardziej kameralne. Jak wskazuje określenie, chodzi o inaugurację Sceny Kameralnej – naszej nowej przestrzeni w podziemiach teatru. Po raz pierwszy Scena Kameralna otworzy drzwi dla widzów w dniu 9 października 2013. Przed prawie dwustuosobową publicznością wystąpi Bogna Woźniak-Joostberens z kwintetem smyczkowym w spektaklu Evergreen.

Ewa Sośnicka -Wojciechowska

 

W Operze Wrocławskiej pierwszą premierą w sezonie 2013/2014 – 8 listopada – będzie opera Georges’a Bizeta – Poławiacze pereł. Przedstawienie pod kierownictwem muzycznym Ewy Michnik reżyseruje i inscenizuje Waldemar Zawodziński, który jest także autorem scenografii do spektaklu. Choreografię(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... stworzyła Janina Niesobska, a kostiumy – Małgorzata Słoniowska. Opera Poławiacze pereł zostanie wystawiona jako megawidowisko w Hali Stulecia w ramach festiwalu operowego Tauron.
Drugą premierę – baletu Leo Delibesa Coppelia w choreografii(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... Giorgio Madii – zaplanowano na 29 grudnia. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Tadeusz Zathey, autorem scenografii jest Fabrice Serafino, a kostiumy zaprojektowała Małgorzata Słoniowska.

Anna Leszkowska

 

W Operze Wrocławskiej pierwszą premierą w sezonie 2013/2014 – 8 listopada – będzie opera Georges’a Bizeta – Poławiacze pereł. Przedstawienie pod kierownictwem muzycznym Ewy Michnik reżyseruje i inscenizuje Waldemar Zawodziński, który jest także autorem scenografii do spektaklu. Choreografię stworzyła Janina Niesobska, a kostiumy – Małgorzata Słoniowska. Opera Poławiacze pereł zostanie wystawiona jako megawidowisko w Hali Stulecia w ramach festiwalu operowego Tauron.
Drugą premierę – baletu Leo Delibesa Coppelia w choreografii Giorgio Madii – zaplanowano na 29 grudnia. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Tadeusz Zathey, autorem scenografii jest Fabrice Serafino, a kostiumy zaprojektowała Małgorzata Słoniowska.

Anna Leszkowska

Dodaj komentarz