Przejdź do treści

Teatralna energia prapremier i festiwali w Toruniu

Toruńskie sceny rozpoczęły już nowy sezon rozgrzewając widzów zapowiedziami ciekawych premier, festiwali i projektów. We wrześniu zarówno Teatr im. W. Horzycy, jak i Teatr „Baj Pomorski” realizują szereg wydarzeń otwartych. „Drzwi otwarte” (15.09) i spotkanie z poezją dla dzieci pod hasłem „Poczytajmy wiersze” (28.09) czekają widzów na scenie Horzycy, a Baj Pomorski zaprasza na projekt edukacyjny „Aura i roboty z planety ECO” (od 14. 09, przedstawienie w reż. J. Pietruskiego).

Bardzo bogaty w teatralne wrażenia będzie październik, kojarzący się niezmienne od dwudziestu lat z Międzynarodowym Festiwalem Teatrów Lalek SPOTKANIA organizowanym przez Teatr „Baj Pomorski” (12-18.10; www.bajpomorski.art.pl). Jak zwykle w dwóch nurtach przedstawień – dla dzieci i dla dorosłych – pokazane zostaną różne oblicza współczesnej sztuki lalkarskiej, spektakle mistrzów, eksperymenty z nowymi środkami wyrazu i relacją między sceną a widownią. 12 przedstawień konkursowych pokażą teatry z Polski (Teatr Lalek, Banialuka, Białostocki Teatr Lalek, Opolski Teatr Lalki i Aktora, Teatr Pinokio, Wrocławski Teatr Lalek), Czech (Divadlo Drak, Divadlo Radost), Niemiec (Figurentheater Wilde & Vogel), Hiszpanii (David Zuazola Puppet Company) i Francji (Teatro Golondrino). Program wzbogacą przedstawienia gospodarzy i wydarzenia towarzyszące: VIII edycja przeglądu filmów animowanych „Akcja. Animacja. Prezentacja” (kurator: Krzysztof Białowicz), 1 (10) Spotkania z Teatrem Osób Niepełnosprawnych INNYM OKIEM z pozakonkursowym pokazem Ja jestem ja Teatru 21 (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie), prezentacje etiud studentów szkół teatralnych, warsztaty, promocja najnowszej dramaturgii dla dzieci i młodzieży oraz koncerty. Mocnym akcentem na początek MFTL SPOTKANIA będzie zrealizowana przez zespół Teatru „Baj Pomorski” prapremiera tekstu Tomasza Mana pt.: Brygada Misiek w reżyserii autora (12.10). Tytułowy Misiek to muzyk o punk rockowych korzeniach, jeden z dzisiejszych 40-latków, czyli tych, którzy jeszcze pamiętają brak czekolady w sklepach i kolekcjonowanie rozmaitych drobiazgów z Zachodu. Przedstawienie będzie podróżą w lata 80-te, która dokona się za sprawą przedmiotów i zabawek. Magnetofon Kasprzak, małe żołnierzyki czy lalka Barbie pozwolą trochę z nostalgią, ale też z dystansem podejrzeć dziecięce i młodzieńcze pasje, nadzieje, doświadczenia i rozczarowania pokolenia obecnych czterdziestolatków. Autorką scenografii jest Anna Piekarska-Man, muzyka Marka Otwinowskiego zabrzmi w wykonaniu zespołu Karbido.

Teatr im. W. Horzycy przygotował na październik dwie premiery. Udając ofiarę Olega i Władimira Priesniakowów (20.10, reż. B. Zaczykiewicz) to napisana brawurowym językiem tragikomedia nawiązująca do wielkiej tradycji rosyjskiej groteski. Główny bohater sztuki, dwudziestoparoletni Wala, po ukończeniu uniwersytetu zatrudnia się w milicji w roli… trupa. Jego osobliwe zajęcie polega na wcielaniu się w role ofiar morderstw podczas przeprowadzanych w ramach śledztwa rekonstrukcji pospolitych zabójstw. Absurd sytuacji i czarny humor przenikliwie sądują świat, w którym nic nie jest takie, jakie być powinno. Wystąpią: Małgorzata Abramowicz, Aleksandra Bednarz, Anna Magalska-Milczarczyk, Mirosława Sobik, Maciej Raniszewski, Michał Marek Ubysz, Arkadiusz Walesiak, Grzegorz Wiśniewski.

Już 27 października Teatr im. W. Horzycy wystawi prapremierę polską sztuki szwajcarskiego dramatopisarza Lukasa Bärffusa Witaj, Dora (reż. K. Rekowski). Tekst ten, uznany cztery lata temu za najlepszy dramat niemieckojęzyczny, znany też jako Seksualne neurozy naszych rodziców to mocna opowieść o piętnastoletniej Dorze, przez lata leczonej środkami uspokajającymi z powodu pewnego umysłowego upośledzenia. Odstawienie leków budzi ją z sennej wegetacji. Spragniona wrażeń nastolatka wkracza w świat ze swoją naiwnością i zarazem dopiero co uświadomioną seksualnością. W jej historii odbija się współczesna rzeczywistość naznaczona brutalnością i brzmią wątpliwości – choćby wokół tego, czy człowiek może rozstrzygać, co jest szczęściem, dobrem lub złem dla drugiego człowieka. Udział biorą: Ewa Pietras, Julia Sobiesiak, Agnieszka Wawrzkiewicz, Paweł Kowalski, Marek Milczarczyk, Tomasz Mycan, Paweł Tchórzelski.

Toruń w listopadzie to miesiąc teatru jednego aktora. 11 monodramów w wykonaniu aktorów z Polski i Słowacji złoży się na program 28 Toruńskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora (22-24 listopada 2013). Na scenie Teatru „Baj Pomorski” dojdą do głosu żywe relacje ze współczesności (Joanna Szczepkowska, Anna Skubik, Agnieszka Przepiórska), mocno zabrzmi Szekspir (Andrzej Seweryn, Piotr Kondrat, Krzysztof Gordon), Gombrowicz (Bartosz Zaczykiewicz), będzie spotkanie z poezją Krystyny Miłobędzkiej (monodram Dominiki Handzlik i spotkanie z pisarką) i podróż razem ze słynnym Novecento (Mateusz Olszewski).

 

Rok 2013 zamknie w Toruniu premiera Tajemnicy zamku w Karpatach w Teatrze „Baj Pomorski” (reż. M. Zakostelecki). Powieść Juliusza Verne’a Tajemnica zamku Karpaty oraz kultowy w latach 80. w Czechosłowacji film w reżyserii Oldřicha Lipskiego złożą się na widowisko o pełnym grozy zamku, którego tajemnicę spróbują wyjaśnić śpiewak operowy hrabia Telek ze swoim sługą Rocko. Twórcy zapowiadają przedstawienie pełne nieoczekiwanych zwrotów akcji, ekscentrycznych postaci i fascynującej zabawy w teatr ze sporą dawką śmiechu.

Na podstawie materiałów teatrów opracowała:

Marzenna Wiśniewska

Tymczasem w Teatrze Jaworski (jedynym teatrze rysunkowym w Polsce, miejsce : klubokawiarnia Dwa Światy, ul. Św. Ducha 10/12) 26.09. odbyła się premiera „Śmietniska” ze scenariuszem i w reżyserii Pawła Jaworskiego. Narrator Oskar – główna postać groteski „psychologicznej” – etatowo zajmuje się byciem bohaterem różnych historii. To niełatwa praca, ponieważ polega na częstych zmianach osobowościowych. Oddajmy głos twórcy Pawłowi Jaworskiemu: „Rozumiecie Państwo…raz musi być dobry, raz zły, a raz nijaki. Wiele lat radził sobie z tymi metamorfozami, nadszedł jednak czas, przed którym  przestrzegali go koledzy będący w zawodzie dłużej. Zapadł na chorobę bohaterów historii zwaną w branży: „podwójnością charakteru”. Oskar trafia na Śmietnisko Różnych Historii z nadzieją na wyleczenie…”. (esw)

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply