Jesień w teatrach na Górnym Śląsku i Śląsku Opolskim

Kolejny sezon artystyczny w teatrach na Górnym Śląsku otworzyły aż trzy premiery. W chorzowskim Teatrze Rozrywki szwajcarski reżyser Rudolph Straub przygotował Franka V Friedricha Dürrenmatta w tłumaczeniu Michała Ratyńskiego z muzyką Paula Burhharda. Premiera czarnej komedii Dürrenmatta, utrzymana w estetyce groteski (scenografia Pawła Dobrzyckiego, kostiumy Doroty Roqueplo), odbyła się 15 września. W tym samym dniu Teatr Nowy w Zabrzu wystawił sztukę Piotra Rowickiego Matki. Tekst, będący swoistym studium fenomenu kulturowego jakim jest macierzyństwo i figura matki, na scenę przeniosła Katarzyna Deszcz. Oszczędną, surową scenografię z płyt paździerzowych zaprojektował Andrzej Sadowski. Tydzień później (21 września) Teatr Zagłębia w Sosnowcu rozpoczął nowy premierowy sezon spektaklem skierowanym do najmłodszych widzów. Aneta Głuch – Klucznik wyreżyserowała sztukę Maliny Prześlugi Najmniejszy bal świata.

Równie dynamicznie nowy sezon rozpoczęły teatry w Opolu. Teatr im. Jana Kochanowskiego wystawił sztukę Wszystko w rodzinie, jednego z najbardziej popularnych w Polsce autorów komediowych Raya Cooneya, w przekładzie Elżbiety Woźniak. Spektakl wyreżyserował dyrektor teatrudawniej (por.) anterprener, organizator pracy artystycznej z... Tomasz Konina. Natomiast 28 września odbyła się premiera Gąski Nikołaja Kolady w przekładzie Jerzego Czecha i w reżyserii Mirosława Bednarka. Również Opolski Teatr Lalki i Aktora zaproponował we wrześniu swoim, zwłaszcza młodym, widzom dwa premierowe spektakle: 7 września – Szanowny Pan Chrabollini i inne dziwadła, a dziesięć dni później Psiakość 2, czyli kostka została rzucona.

Jesienne plany premierowe śląskich teatrów nie wpisują się w wyraźną tendencję, chociaż nie trudno zauważyć, że dyrektorzy postawili raczej na kanon polskiej i światowej literatury. W objętym na początku sezonu przez Witolda Mazurkiewicza Teatrze Polskim w Bielsku – Białej Balladynę Juliusza Słowackiego wyreżyseruje Natalia Babińska (premiera: 11 listopada). Miesiąc później, 7 grudnia, planowana jest premiera Białego małżeństwa Tadeusza Różewicza w reżyserii Joanny Zdrady. Również nowy dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach, Robert Talarczyk, sięgnie po klasykę. W końcu listopada odbędzie się premiera Lotu nad kukułczym gniazdem Kena Keseya w jego reżyserii, a miesiąc wcześniej Paweł Partyka wyreżyseruje sztukę duńskiego autora Petera Asmussena Nikt nie spotyka nikogo.

Teatry nie zapomną również o Szekspirze. Już 5 października na małej scenie Teatru Rozrywki można będzie zobaczyć premierowy spektakl Dwa ukochania, na podstawie sonetów i innych utworów angielskiego dramaturga. Tę kameralną formę przygotowuje Andrzej Sadowski, który jest równocześnie twórcą adaptacji. Z kolei na połowę listopada Teatr Zagłębia w Sosnowcu planuje wystawienie Snu nocy letniej w reżyserii studenta PWST w Krakowie Krzysztofa Popiołka. Dramaturgią zajmie się Martyna Lechman. Na tym tle pewną odmianą może okazać się propozycja Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego, którzy w Teatrze Rozrywki rozpoczynają prace nad spektaklem muzycznym podejmującym temat diety, jedzenia i związanych z nimi kulturowych kontekstów. Premiera jest planowana na połowę grudnia.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona”, który co roku przyciąga do Teatru Nowego w Zabrzu śląską publiczność. W tym roku festiwal odbędzie się między 19 a 27 października. Podczas dziewięciu festiwalowych dni można będzie zobaczyć spektakle z całej Polski, w tym między innymi: Jeżyce story. Posłuchaj miasta! – Odcinek 3 – Gracze na podstawie tekstu Romana Pawłowskiego i Marcina Wierzowskiego, w reżyserii Marcina Wierzchowskiego (Teatr Nowy z Poznania), zdobywającego liczne nagrody na festiwalach Pawia królowej Doroty Masłowskiej w reżyserii Pawła Świątka (Narodowy Stary Teatr w Krakowie) czy Dwanaście stacji Tomasza Różyckiego w reżyserii Mikołaja Grabowskiego (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu). W tym roku najbardziej reprezentowanym dramatopisarzem będzie Piotr Rowicki: aż trzy spośród trzynastu festiwalowych spektakli powstały na podstawie jego tekstów.

Aneta Głowacka

Dodaj komentarz