TEATR IMPROWIZACJI – NOWA FORMA ROZRYWKI W POLSCE

W TVP2 właśnie wystartował komediowy show „I kto to mówi?” tworzony na zasadach teatru improwizacji. Na scenie zawodowo tym gatunkiem zajmuje się Ab Ovo Teatr Improv, grupa profesjonalnych aktorów działająca od 2010 roku. Aktorskie wykształcenie, szkolenia u najlepszych trenerów improwizacji na świecie, kilkuletnie doświadczenie sceniczne i zgrany zespół to atuty Ab Ovo. 25 września w warszawskim klubie „Wkręt” rusza kolejny, czwarty sezon występów Ab Ovo.

 

Improv to specyficzny gatunek teatralny: sztuka i rozrywka w jednym, najtrudniejsze połączenie teatru i kabaretu. Spektakle nie mają reżysera ani scenariusza, a aktorzy grają pod dyktando rozbawionej publiczności, która może kazać im wcielić się w najbardziej nieprawdopodobne postaci w zupełnie nieoczekiwanych okolicznościach. – Musieliśmy zagrać człowieka, któremu wyrosły skrzela, uwielbiającego flamenco spawacza-transwestytę czy zaśpiewać operową arię o odkurzaczu – mówi Katarzyna Michalska, aktorka, założycielka Ab Ovo, pomysłodawczyni i dyrektor artystyczna Ogólnopolskiego Festiwalu Sportów Teatralnych 321 IMPROV.

Teatr improwizacji, ze względu na wyjątkową trudność, nazywany jest także sportami teatralnymi. Poza sprawnością intelektualną wymaga solidnej kondycji fizycznej i…poczucia humoru. – Wszystko musimy wymyślić „tu i teraz”, bez scenografii ani rekwizytów stworzyć scenkę używając jedynie wyobraźni, ciała, mimiki i głosu. Nie ma czasu na przygotowanie, dlatego tak ważny jest warsztat aktorski, refleks, kreatywność i wielki dystans do samego siebie – wyjaśnia Michalska.

Jak każda dyscyplina sportowa, także improv ma ściśle określone zasady, które muszą być respektowane, aby publiczność obejrzała profesjonalne i zabawne show. Istnieje 10 najważniejszych reguł m.in.: zawsze akceptuj, próbuj czegoś nowego, słuchaj innych. Choć wydają się proste, ich opanowanie i instynktowne stosowanie na scenie wymaga wieloletniego treningu, ćwiczeń pod okiem mistrzów i ciągłego obcowania z coraz bardziej kreatywną publicznością. Co ciekawe, inaczej niż w klasycznym teatrze, w improv nie ma miejsca na indywidualizm. Nie ma postaci głównych i drugoplanowych, nie ma liderów i ról pomocniczych. Tu liczy się gra zespołowa – artyści muszą wzajemnie się wpierać i wspólnie pracować na wykreowanie oryginalnej i komicznej scenki, bazując na niekonwencjonalnym pomyśle i zaskakujących skojarzeniach.

W improv najpiękniejsze są momenty, gdy ktoś z nas nagle ma tzw. „mega lot”! Wtedy każde słowo, każdy gest jest taki, jaki być powinien, wtedy rymujesz tak, jakbyś piosenkę o wiertarce napisał wcześniej. W takich sytuacjach cały zespół robi wszystko, by wesprzeć kolegę i by ta wena trwała jak najdłużej. Jesteśmy czujni, słuchamy i słyszymy siebie nawzajem, a każde słowo, każdy gest jest materiałem, by budować ciekawą historię – tłumaczy Wojciech Medyński, aktor i członek Ab Ovo.

W improv równie ważni co aktorzy są widzowie, którzy stają się twórcami spektaklu: reżyserami, scenarzystami, a nawet współaktorami. – Z początku publiczność w Polsce nie była przyzwyczajona do żywego uczestnictwa w budowaniu show, lecz z każdym spektaklem staje się coraz bardziej wymagająca i kreatywna, poszukująca jak najbardziej niestandardowych i trudnych ról dla aktorów – mówi Medyński. Właśnie dzięki czynnemu udziałowi publiczności i jej inspiracjom każdy występ jest inny i niepowtarzalny. – Można przyjść dziesięć razy na show Ab Ovo i za każdym razem zobaczyć coś nowego i zaskakującego. Poza tym współczesna publiczność uwielbia podglądać, a podczas improv widz jest świadkiem procesu tworzenia – tego jak aktor mierzy się z własnym umysłem, wyobraźnią i ciałem – dodaje Wojciech Medyński.

Improv jest na świecie bardzo rozwiniętym i popularnym gatunkiem sztuki. W Kanadzie co roku odbywają się mistrzostwa świata w improwizacji. Grupy rozgrywają między sobą mecze teatralne. Istnieją nawet światowe ligi! Improv zmieniło też oblicze rozrywki telewizyjnej na Zachodzie. Powstały cieszące się ogromną popularnością komediowe show, np. „Whose Line Is It Anyway”, emitowane w USA przez 8 lat i Wielkiej Brytanii przez 10 lat (na tej bazie powstał nowy program TVP 2 „I kto to mówi?” i holenderski „De Lama’s”, emitowany z sukcesem przez 5 lat). Publiczność uwielbia także seriale improwizowane jak np. kanadyjski „Die Nasty”, grany nieprzerwanie od 1991 roku, amerykański „The Rich and the Reckless”, którego fani mogli obejrzeć już 3 sezony czy brytyjski „True Love” emitowany w BBC One. O tym, w którą stronę powinna pójść akcja, decyduje żywa publiczność w teatrze lub w studio telewizyjnym, reżyser lub internauci.

– W Polsce improv dopiero raczkuje – nie działa u nas jeszcze żadna profesjonalna scena improwizacji teatralnej. Z Ab Ovo staramy się jednak popularyzować ten gatunek. Organizujemy warsztaty dla aktorów, zapraszając do Polski światowych guru improwizacji, jak ostatnio Mike’a Hughesa z osławionej kanadyjskiej formacji Uncalled For, aktora słynnego Le Cirque du Soleil. Byliśmy inicjatorami powstania pierwszego w Polsce Festiwalu Sportów Teatralnych 321 Improv, którego trzecia edycja odbędzie się w dniach 19-20 października w Konstancinie-Jeziornej. Mamy nadzieję, że dzięki emisji w telewizji publicznej pierwszego programu bazującego na idei improwizacji teatr improv zyska szerszą publiczność – podsumowuje Michalska.

Historia improv sięga lat 70. XX wieku. Keith Johnstone chciał „rozruszać” aktorów szekspirowskich w londyńskim Royal Court Theatre, którzy od lat operowali tymi samymi środkami wyrazu. W oparciu o odwołania do najbliższych skojarzeń metodą Stanisławskiego i wyciągając z niej samą esencję, stworzył gry improv, których dziś jest ponad 100 np. „Bitwa na pytania”, gdy aktorzy mogą rozmawiać ze sobą tylko za pomocą pytań, „Weź nie sepleń”, gdzie aktorzy nie mogą używać określonych liter lub słów czy „Powtórka sceny”, w której aktorzy daną scenkę odgrywają w zmienionej epoce, w innych emocjach, w innym stylu filmowym i teatralnym lub odtwarzają ją od tyłu.

Improv na świecie najbardziej popularny jest w Kanadzie, USA i w Europie, szczególnie w Niemczech, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, w Słowenii i na Białorusi. W Polsce działa kilkanaście grup improv, a w telewizji pojawiły się dwie realizacje: serial „Spadkobiercy” – improwizowana opera mydlana telewizji TV4 oraz emitowany od 8 września nowy program TVP 2 „I kto to mówi?” na bazie formatu „Whose Line Is It Anyway”.

 

Więcej informacji:

www.teatrabovo.pl

www.facebook.com/teatr.improv

www.youtube.com/watch?v=hw7eUsMv4lo

http://www.youtube.com/watch?v=0AOklB0CMKI

http://www.youtube.com/watch?v=55_fhZzhd7E

www.whoseline.pl

www.whoselineonline.org

www.weareuncalledfor.com

 

 

Ab Ovo Teatr Improv

Ab Ovo Teatr Improv to jedyna w Polsce profesjonalna grupa teatralna, która zajmuje się trudną sztuką improwizacji. Członkowie Ab Ovo, w odróżnieniu od innych formacji, mają aktorskie wykształcenie i doświadczenie, lub ukończyli profesjonalne warsztaty improwizacyjne. Grupę założyła w 2010 roku Katarzyna Michalska, która uczyła się improwizacji od guru improv i światowej sławy trenera Mike’a Hughesa ze słynnej kanadyjskiej grupy Uncalled For. Ab Ovo występuje w klubach w całej Polsce. W stolicy, najczęściej w klubie „Wkręt” przy ul. Chełmskiej oraz w „Szarej Eminencji” w Piasecznie.

W skład grupy Ab Ovo Teatr Improv wchodzą: Katarzyna Michalska, Wojciech Medyński, Jasiek Aleksandrowicz-Kraśko, Agnieszka Bajer, Robert Kibalski, Piotr Wesołowski, Michał Głowacki, Piotr Wyżykowski, Andrzej Perkman, Michał Sęk

Najbliższy występ: 25 września, godz. 20.00, klub „Wkręt” przy ul. Chełmskiej 21 w Warszawie

 

Katarzyna Michalska

Katarzyna Michalska (ur. w 1975 roku) – aktorka teatralna i impro. Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Filmową im. Leona Schillera w Łodzi (1999 r.). Była związana z Teatrem Dramatycznym w Koszalinie oraz Teatrem Nowym w Słupsku. Obecnie gra w krakowskim Teatrze KTO w spektaklu „Audiencja III czyli raj Eskimosów” w reż. Bogusława Semotiuka. Wraz z Marcelem Wiercichowskim stworzyła Teatr Niepotrzebny. Jest założycielką Ab Ovo Teatr Improv oraz pomysłodawczynią i dyrektor artystyczną Ogólnopolskiego Festiwalu Sportów Teatralnych 321 IMPROV. Improwizacji teatralnej uczyła się od słynnej kanadyjskiej grupy Uncalled For.

 

 

Dodaj komentarz