Przejdź do treści

Lato teatralne w Trójmieście. Bogata oferta: komedie, farsy, festiwale, recitale

Na scenach stacjonarnych i letnich w Gdańsku, Sopocie i Gdyni duży i różnorodny wybór spektakli. Festiwal Szekspirowski odbędzie się po raz XVII, w Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej przygotowano VIII Międzynarodowe Spotkania z Kulturą Żydowską, Feta, czyli Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych wylegnie na ulice i place Gdańska, a w Gdyni w Teatrze Muzycznym trwają próby do prapremierowego musicalu wg Chłopów Władysława Reymonta. Oszałamiająca w ilości oferta.

W Teatrze Wybrzeże oblegane są Czarownice z Salem Artura Millera w reżyserii Adama Nalepy, bo to z pewnością wydarzenie artystyczne tego sezonu. Publiczność nieźle się bawi na stylizowanym, groteskowym śpiewanym spektaklu Gdzie ci faceci? z pomysłową, stylizowaną na secesyjną scenografią Magdy Gajewskiej a od 6 lipca Wielka improwizacja Abelarda Gizy, Jakuba Roszkowskiego i Wojciecha Tremiszewskiego w reżyserii Jakuba Roszkowskiego. To opowiastka o gdańskim rewolucjoniście – Elektryku. Reżyser przygotowujący spektakl o „historycznym symbolu” ma… wypadek i nie jest w stanie dokończyć pracy. Aktorzy więc postanawiają sami doprowadzić do premiery. Aktorom pomagają lalki, strofy romantyczne Gustawa-Konrada, komiksowy Kapitan Opozycja i tajemniczy Gość Specjalny. To bardzo różnorodne w formie i treści przedstawienie. Reżyser próbuje godzić konwencje i ratować zasady bezustannie łamane przez bohaterów. Groteskowa improwizacja z udziałem widzów jest autentyczna. Scenografię przygotował Maciej Chojnacki, a na scenie oglądamy Piotra Biedronia, Jacka Labijaka i Marka Tyndę.

Na Scenie Kameralnej w Sopocie premiera Podróży Guliwera Jonathana Swifta w reżyserii Michała Derlatki, spektakl przeznaczony zarówno dla młodych jak i starszych widzów. Guliwer oczywiście wyrusza w świat, w którym chce znaleźć szczęście, sprawiedliwość, bezpieczeństwo i zdrowy rozsądek. W tym „traktacie o naturze ludzkiej” Guliwera spotyka seria gorzkich rozczarowań. Lilipuci mu nie sprzyjają, Giganci są jak dzieci. Mieszkańcy latającej wyspy Laputy mnożą absurdy i wymyślają przymusowe innowacje. Michał Derlatka- reżyser spektaklu uważa, że jego główny bohater jest idealistą. Szuka lepszego świata, a znajduje niesprawiedliwość, szaleństwo i absurdy. Scenografię, kostiumy i lalki do spektaklu przygotowała Magdaleny Gajewskiej, a na scenie w wielu rolach: Justyna Bartoszewicz, Marzena Nieczuja-Urbańska, Maria Mielnikow – Krawczyk, Jerzy Gorzko, Mirosław Krawczyk, Piotr Łukawski.

XVII Festiwal Szekspirowski (27.02 4.08. 2013) zapowiada się ciekawie. Spektaklom towarzyszyć będzie międzynarodowa konferencja krytyków teatralnych zatytułowana „Język władzy/ język sztuki”. Inauguracyjny spektakl (1.08) Agaty Dudy- Gracz inspirowany Troilusem i Kresydą, a zatytułowany Każdy musi kiedyś umrzeć Porcelanko, czyli rzecz o Wojnie Trojańskiej to najlepsza inscenizacja dzieł dramatycznych Williama Szekspira w sezonie 2012/13 z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W trakcie festiwalu chorwacki artysta performer Dalibor Martinis zrealizuje Simultaneous Speech (Równomowę), obejrzymy Jak wam się podoba z Gruzji- spektakl już obsypany nagrodami, Anatomię Tytusa przywozi Stary Teatr w Krakowie, Jan Klata zaprezentuje spektakl Titus Andronicus zrealizowany przez Teatr Polski we Wrocławiu i Staatsschausspielhaus Dresden . Ofelie. Ikonografia szaleństwa to przedstawienie z Łodzi i Wrocławia. A z Teatru Juliusza Osterwy w Lublinie obejrzymy Na końcu łańcucha, natomiast Teatr Pieśni Kozła w reżyserii Grzegorz Bralla przygotował Pieśń Leara. Zapowiadane też są spektakle Teatru im. Bogusławskiego z Kalisza Wieczór trzech króli albo co chcecie w reżyserii Jacka Jabrzyka i Otello z Teatru Polskiego w Poznaniu w reżyserii Pawła Szkotaka.

Po raz XVII także odbędzie się gdańska Feta, czyli Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i ulicznych. W ciągu czterech dni obejrzymy 58 spektakli z Belgii, Czech, Francji, Rosji, Szwajcarii, a także głośne i znane zespoły Titanic z Niemiec, Xarxa z Hiszpanii, eVenti Verticale z Włoch. Festiwal zaczyna się 11 lipca

W Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie VIII Międzynarodowe Spotkania z Kulturą Żydowską i premierowe spektakle Silance i Layka w wykonaniu Andre Ochodlo z Atom String Quartet i Odems’Trio, a także ogólnopolski konkurs na interpretację piosenki Agnieszki Osieckiej, recitale warszawskich aktorów i spektakl premierowy Jerzego Satanowskiego Całujcie mnie wszyscy w odbiornik.

Teatr Miejski w Gdyni zainaugurował działalność Sceny Letniej w Orłowie na plaży spektaklem W kręgu namiętności. Tango Piazzola. Anny Burzyńskiej. Żywiołowe tango, namiętność , marzenia i dobrze śpiewające aktorki Dorota Lulka i Elżbieta Mrozińska to atuty spektaklu w reżyserii Józefa Opalińskiego. Plenerowa przestrzeń nad morzem dodaje uroku. Kolejne przedstawienia to Słodkie lata 20, 30-te Jana Szurmieja . Spektakl przypomina atmosferę kabaretową i muzyczną międzywojnia i wielkie polskie szlagiery.
Na żaglowcu Dar Pomorza można oglądać Idąc rakiem. wg Guntera Grassa. W reżyserii Krzysztofa Babickiego. Spektakle Teatru Miejskiego na scenie w Orłowie grane będą głównie w weekendy. W pozostałe dni zagości Fundacja Teatru Czwarte Miasto prowadzona przez Dariusza Majchrzaka, która zapowiada gościnne recitale i spektakle rodzimych artystów m.in. Wędrującą Eurydykę, czyli dość niezwykły spektakl Agnieszki Babicz.
Od drugiej dekady sierpnia Scena Letnia w Orłowie przechodzi we władanie Centrum Kultury w Gdyni. Obejrzymy premierę spektaklu Jerzego Gruzy Kukła napisaną pod pseudonimem Paweł Binke.

Sceny 138 kierowana przez Tomasza Podsiadłego zapowiada Kopciuszka oraz Mayday. Run For Your Wife. Z produkcji Sceny SAM w repertuarze letnim znalazł się także Król Lear po polsku. Plenerową odsłonę będzie mieć także bardzo udany dyplom studentów Studium Wokalno-Aktorskiego im. Baduszkowej w Gdyni – Disco Polo – wieczór poezji śpiewanej w reż. Tomasza Czarneckiego.
Na wrzesień przygotowywana jest w Teatrze Muzycznym w Gdyni wielka premiera – musical wg powieści Władysława Reymonta Chłopi. Reżyseruje Wojciecha Kościelniaka, znany z takich gdyńskich realizacji jak Hair, Sen nocy letniej, Francesco czy ostatnia, bardzo udana inscenizacja musicalowa Lalki wg Bolesława Prusa. Zapowiada się widowisko z rozmachem, na scenie zobaczymy niemal cały zespół Teatru Muzycznego i studentów studia wokalno-aktorskiego im. Danuty Baduszkowej. Muzyka do Chłopów jest dziełem Piotra Dziubka, teksty piosenek napisał Paweł Dziwisz, scenografię przygotowuje Damian Styrna, kostiumy Katarzyna Paciorek. A w roli Boryny zobaczymy Bernarda Szyca, Będą w tym spektaklu zamiennie dwie Jagny: Renia Gosławska i Karolina Trębacz, a Antka zagra Rafał Ostrowski.

 

Alina Kietrys

Leave a Reply