Przejdź do treści

Co w tym roku na lubelskich Konfrotacjach Teatralnych?

Ponad trzy miesiące dzielą nas od rozpoczęcia 18. edycji Konfrontacji Teatralnych. Co znajdziemy w tegorocznym programie festiwalu?
Zapomnij o teatrze!
Hasło tej edycji jest zaproszeniem do wyjścia poza znane i lubiane ramy teatru konwencjonalnego, oswojonego, przewidywalnego. Czekają nas fascynujące projekty artystyczne, sytuujące się na pograniczu teatru, tańca, sztuk wizualnych, otwierające nowe sposoby myślenia o sztukach performatywnych, pytające o rolę i obecność widzów w tworzeniu spektaklu.

Całość zaczniemy od pytania o rolę i odpowiedzialność kuratorów, poddając ich w „The Curators Piece” pod osąd publiczności. Petra Zanki, choreografka i tancerka, oraz Tea Tupajić, dramaturżka i reżyserka, obie pracujące w Zagrzebiu, zaprosiły do współpracy kuratorów najważniejszych festiwali sztuk performatywnych, ważnych tak na gruncie lokalnym, jak i w kontekście międzynarodowym. Próbowały nakłonić kuratorów obecnych zawsze za kulisami i decydujących o kształcie współczesnego teatru i tańca, by złamali swoją żelazną zasadę i wyszli na scenę, gdzie przed publicznością mieli odpowiedzieć na wiele, często niewygodnych pytań.

W programie znajdzie się też spektakl próbujący dowiedzieć się, czy w historii teatru możemy znaleźć kobiety, które przecierały szlaki dla współczesnych reżyserek, dyrektorek teatrów, pedagożek. Choć zazwyczaj były pomijane w periodykach, echem odbija się do dziś przynajmniej jedno nazwisko – Lidii Zamkow. Projekt remiksu opartego na poszukiwaniu śladów twórczości Lidii Zamkow to próba wyprawy artystyczno-badawczej wiodącej w zapomniane dekady polskiego teatru. Próba zbadania samej potrzeby posiadania artystycznej „bohaterki”.

Odwołaniem do twórczości Mistrza ma być także remiks Mikołaja Mikołajczyka. Spektakl „Henryk Tomaszewski jest chęcią zmierzenia się z legendą polskiego teatru, z historią nowatorskiego spojrzenia na ruch w przestrzeni scenicznej. Tomaszewskiemu przyszło tworzyć w warunkach całkowitego odcięcia od światowego nurtu nowoczesnego teatru, ale mimo to stworzył nowy (i pozbawiony porównań z kimkolwiek i czymkolwiek) język tańca.

Kolejny spektakl „Low Pieces doskonale wpisuje się w założenia tegorocznej edycji Konfrontacji Teatralnych. To rzecz o publiczności, pytanie o teatr i jego możliwości, obowiązki i ograniczenia. Jednocześnie jest wymagającym i odważnym spotkaniem z widzem-partnerem. Xavier Le Roy bawi się z naszymi zmysłami i kolejny raz stawia pytania o to, jak postrzegamy ciało.

Poor Theatre: Remiks” Wojtka Ziemilskiego to z kolei gra z pojęciami powtórzenia i oryginału. Na scenie trójka dzieci i trójka dorosłych uporczywie powtarza krótki fragment „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego. Dzieci sterowane przez dorosłych powoli wchodzą w swoje kulturowe role. Czy ciągłe powtarzanie okaże się jedynym sposobem przyswajania kultury?

Widzowie Konfrontacji będą też mieli okazję zobaczyć spektakl „When the mountain changed it’s clothing” Heinera Goebbelsa – jednego z najwybitniejszych europejskich kompozytorów i twórców sztuk performatywnych. Artysta poddaje teatr autorefleksji, kwestionuje struktury, w jakich funkcjonują jego twórcy. Ciągle bada relacje między teatrem a pozostałymi sztukami.
Kolejną ważną dla teatru postacią, która zainspirowała twórców jednego ze spektakli, Monikę Strzępkę i Pawła Demirskiego, jest Dario Fo – włoski satyryk, autor sztuk teatralnych, reżyser teatralny oraz kompozytor, który w 1997 roku otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Dario Fo przesłał instrukcje” to swoisty remiks twórczości tego niezwykłego artysty.

18. Konfrontacje Teatralne odbędą się w dniach 12-19 października 2013. Kolejne punkty programu już wkrótce na stronie festiwalu

 

Barbara Szymańska Kierownik Działu Promocji i Marketingu

 

Leave a Reply