Przejdź do treści

XXIII Festiwal Mozartowski – tradycja i zmiany

Przez miesiąc, od 20 czerwca do 21 lipca 2013, w różnych miejscach w Warszawie będą się odbywać spektakle i koncerty XXIII Festiwalu Mozartowskiego organizowanego przez Warszawską Operę Kameralną.

Tegoroczną edycję otworzy premierowe wykonanie Così fan tutte w reżyserii Marka Weissa, pod kierownictwem muzycznym Rubena Silvy i ze scenografią i kostiumami Hanny Szymczak. Festiwal zakończy Don Giovanni – widowisko plenerowe na dziedzińcu Pałacu w Wilanowie w reżyserii Jerzego Lacha i pod kierownictwem muzycznym Zbigniewa Gracy. Wykorzystana w nim będzie inscenizacja opery Don Giovanni w WOK, wzbogacona o efekty multimedialne.

 

W ramach festiwalu odbędzie się blisko 40 spektakli i koncertów w najbardziej prestiżowych miejscach w Warszawie: na Zamku Królewskim, w Kościele Seminaryjnym, Kościele św. Krzyża, Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich, Pałacu w Wilanowie oraz w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej.

Odbywający się już od ponad 20 lat Festiwal Mozartowski jest sztandarowym i najważniejszym przedsięwzięciem artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej. Zorganizowany został po raz pierwszy w 1991 roku dla uczczenia 200. rocznicy śmierci wiedeńskiego kompozytora. Pomysłodawcy tego unikalnego na skalę światową zamierzenia: założyciel i wieloletni dyrektor WOK Stefan Sutkowski oraz reżyser Ryszard Peryt sprawili, że co roku w Warszawie rozbrzmiewały wszystkie dzieła sceniczne Mozarta (w wykonaniu zespołu artystycznego Opery), a także jego msze, symfonie, koncerty instrumentalne i utwory kameralne.

Tegoroczny Festiwal Mozartowski odbędzie się po raz pierwszy w zmienionej formule m. in. z uwagi na kłopoty z jego finansowaniem (budżet tegorocznego festiwalu musi się zmieścić w kwocie 1,5 mln zł, wobec 2,5 mln zł w 2012 – jak podał dyrektor WOK Jerzy Lach). Nie będą więc grane – jak dotąd – wszystkie utwory Mozarta, ale tylko 11 oper ( w tym – 5 najważniejszych). Pozostałe będzie można obejrzeć w edycji przyszłorocznej (o ile nie poprawi się finansowanie festiwalu, co pozwoliłoby na wystawienie wszystkich). Począwszy od następnego sezonu, organizatorzy festiwalu chcą też dokonać jego modyfikacji poprzez zapraszanie zespołów z innych państw z repertuarem mozartowskim oraz wystawiać w każdej edycji festiwalu jedną operę w nowej reżyserii. Natomiast bez większych zmian pozostają koncerty – w tym roku odbędzie się ich niewiele mniej niż poprzednio.

Ponadto, obecne kierownictwo WOK, wzorem wielu teatrów na świecie, kładzie nacisk na współpracę z innymi teatrami. Daje to wymierne korzyści wskutek rozłożenia kosztów premier, ale i zwiększenia liczby przedstawień (obecnie po premierze spektakle grane są zaledwie kilka razy). Pierwszym krokiem w tym kierunku jest tegoroczna premiera Cosi fan tutte – koprodukcja z Operą Bałtycką (spektakl będzie grany także w Gdańsku). Koprodukcja ma być stałym elementem działalności WOK. Według dyrektora Lacha, podpisano już porozumienie o współpracy z Moskiewską Operą Kameralną ( w 2015 roku WOK został zaproszony do Moskwy), jest też wstępne porozumienie z Narodową Operą Estońską (z zaproszeniem do Estonii w sezonie 2013/14), możliwe, że dojdzie też do współpracy z Operą Nova w Bydgoszczy.(al)

Szczegółowy program Festiwalu znajduje się na stronie www.operakameralna.pl

 

Leave a Reply