Wrocław – II kwartał 2013

 

Teatr Polski na 18 maja przygotowuje premierę Bernarda-Marie Koltèsa Pustynia i Wybrzeże [tytuł roboczy] na podstawie dramatów Powrót na pustynię w przekładzie Barbary Grzegorzewskiej i Zachodnie wybrzeże w przekładzie Aldony Skiby-Lickel. Opracowanie tekstu – Michał Borczuch i Tomek Śpiewak, reżyseria – Michał Borczuch, dramaturgia(gr. dramatourgia), 1. twórczość dramatyczna, ogół utwo... – Tomek Śpiewak, scenografia, kostiumy i reżyseria światła – Katarzyna Borkowska, muzyka – Daniel Pigoński. Obsada: Małgorzata Gorol, Agnieszka Kwietniewska, Halina Rasiakówna, Ewa Skibińska, Joanna Woźnicka,Marta Zięba, Andrzej Kłak, Marcin Pempuś, Adam Szczyszczaj, Wojciech Ziemiański.

 

Teatr Współczesny 22 czerwca 2013 r. wystawi na Scenie na Strychu Zamek Franca Kafki w reżyserii Marka Fiedora ze scenografią Justyny Łagowskiej.

Oto opis spektaklu ze strony teatru: „Zamek kafkowski stoi na skraju zagubionej na peryferiach imperium, odizolowanej od świata wsi. Zamek współczesny znajduje się w samym centrum wielkiego miasta. Dążenie do Zamku jest znakiem wyzwania jakie rzuca człowiekowi dzisiejszy świat – jest znakiem konieczności zdobycia pozycji społecznej, osiągnięcia sukcesu. Miasto, jako synonim napierającej rzeczywistości, niejako wymusza na człowieku dążenie do samorealizacji, do potwierdzenia własnej osoby w świecie.

Zamek Kafki może dziś opisywać samotną wędrówkę człowieka przez labirynt wielkiego miasta w poszukiwaniu własnego miejsca w świecie, w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: kim jestem, po co i do czego zmierzam? I dziś w powieści istotny jest nie tyle opis biurokratycznej machiny władzy, ale świadectwo dążenia do celu – mozolnego i uporczywego poszukiwania właściwej drogi, kontaktu, osoby.

W tym dążeniu konformizm i służalczość stają w konflikcie z poczuciem własnej godności, niezależności, z pragnieniem zachowania wolności jako wartości nadrzędnej. K dąży do Zamku, by załatwić sobie posadę geometry, by zyskać przyzwolenie dla małżeństwa z Friedą, a jednocześnie K od Zamku ucieka, buntuje się przeciwko niemu, nie chce poddać się zasadom obowiązującym wszystkich członków społeczności”.(esw)

Na drugi kwartał Opera Wrocławska przygotowała trzy premiery:

27 kwietnia – Traviatę w reżyserii i inscenizacji Adama Frontczaka, z choreografią(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... Bożeny Klimczak, kostiumami Małgorzaty Słoniowskiej, scenografią Pawła Dobrzyckiego i pod kierownictwem muzycznym Bassema Akikiego.
24, 25 i 26 majaSkrzypka na dachu jako superwidowisko plenerowe na zamku Topacz
14 czerwca – Toska G.Pucciniego z okazji Letniego Festiwalu Operowego Tauron. (al)

Ewa Sośnicka –Wojciechowska, Anna Leszkowska

Dodaj komentarz