Rzeszów – II kwartał 2013

Droga do Rzeszowa z Warszawy wydaje taka długa, a to tylko 300 km (tyle co do Krakowa). Warto sprawdzić, bo maj i czerwiec w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie zapowiada się interesująco. 11 maja premiera Old Love, sztuki kanadyjskiego dramatopisarza Norma Fostera (w przekładzie Mirosława Połatyńskiego), opowiadającej o uczuciu, które połączyło dwoje ludzi mających już za sobą pierwszą młodość i drugą miłość… Spektakl reżyseruje Andrzej Chichłowski, a na scenie zobaczymy Annę Demczuk i Marka Kępińskiego.

 

1 czerwca na Dużej Scenie Tim Talar albo Sprzedany śmiech Jamesa Krüssa (w przekładzie Włodzimierza Fełenczaka) – baśń o chłopcu, który swój piękny śmiech sprzedał diabłu. Spektakl porusza uniwersalną problematykę – mówi o destrukcyjnej sile pieniądza i o potędze śmiechu, który tak naprawdę jest najcenniejszą wartością. Przedstawienie reżyseruje Ireneusz Maciejewski.

20 czerwca z okazji 220. rocznicy urodzin Aleksandra Fredry niecodzienne wydarzenie: Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie we współpracy z Urzędem Miasta Rzeszowa zaprezentuje na rzeszowskim rynku Zemstę w reżyserii Remigiusza Cabana (premiera miała miejsce 23 marca 2013 roku na Dużej Scenie).

A na zakończenie sezonu (21 czerwca), jak w zeszłym roku, ruszy przez miasto Korowód Siemaszkowej – widowisko plenerowe, podczas którego bohaterowie spektakli opuszczą mury Teatru i w feerycznej paradzie ruszą w miasto. Przez jeden dzień w roku cały Rzeszów stanie się ich teatralną sceną. W ten sposób zostanie uczczone zakończenie sezonu teatralnego 2012/2013.

Poza tym w czerwcu w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie rozpocznie się realizacja projektu „Teatr e-misyjny”, czyli rejestracja jednego spektaklu z cyklu pięciu aktówek „Teatru w 5 (łatwych) lekcjach”. Utrwalone cyfrowo przedstawienie będzie dystrybuowane do około trzystu polskich szkół, głównie z miejscowości i regionów o utrudnionym dostępie do dóbr kultury, wraz z wydawnictwem – praktycznym przewodnikiem po projekcie. Przedsięwzięcie za pomocą najnowszych technologii wprowadzi do szkół edukację teatralną. Chodzi o zmianę nastawienia uczniów, często traktujących teatr jako coś nieprawdziwego, sztucznego, dalekiego od prawdziwego życia. Projekt da nauczycielom narzędzia niezbędne do przekazywania uczniom wiedzy o teatrze, tak by ich zachęcić do świadomego uczestnictwa w szeroko rozumianym życiu kulturalnym (realizacja przy finansowej pomocy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego).

Marzena Dobosz

Dodaj komentarz