Łódź – II kwartał 2013

7 kwietnia 2013 roku w łódzkim Teatrze Nowym im Kazimierza Dejmka(1924-2002), reżyser teatralny i dyrektor teatrów, m.in. N... odbędzie się premiera Antygony Sofoklesa w reżyserii Marcina Libera. Opis twórców i obsady tego przedstawienia znajduje się w I Kwartale w Teatrze, ponieważ premiera pierwotnie miała się odbyć 23 lutego.

Na stronie teatru czytamy: Kim jest dzisiaj Antygona? Czy może być współczesna i mówić o społeczeństwie, w którym przyszło nam żyć, skoro liczy sobie niespełna dwa i pół tysiąca lat? A może manifest Antygony wybrzmi nieco inaczej, jeśli założyć, że była ona świadkiem ceremonii pogrzebowych wielkich postaci polityki XXI wieku?  Te celebracje-spektakle nie poprzestają na telewizyjnej transmisji, która daje nam dostęp do każdego detalu, do każdego gestu i niemal każdej łzy, stają się też bez wątpienia orężem w politycznej walce. Czy korzystając ze swojej buntowniczej, rewolucyjnej energii Antygona pozwoli by w podobny sposób otoczono symboliką jej własną śmierć? A może korzystając z „biernego oporu”, który w XX wieku był praktykowany przez charyzmatycznych przewodników ludu, Mahatmy Gandhiego oraz Martina Lutera Kinga, wyrzeknie się, w imię pokoju, walki?

Prowadzeni przez te pytania, poszukiwaliśmy jeszcze jednego, bardzo istotnego rejonu: różnorodności uczuć i postaw wobec śmierci bliskiej osoby. Uczuć niezwykle intensywnych, których nierzadko nie da się wyrazić. Wobec zinstytucjonalizowanej żałoby stoi więc żałoba osobista, indywidualne przeżywanie straty – w nim kryje się prawda, której nie da się podważyć.

Co interesujące, w ramach projektu Dotknij Teatru odbyło się przedpremierowe spotkanie z publicznością, w którym udział wzięli twórcy spektaklu Antygona przygotowywanego przez Marcina Libera w Teatrze Nowym. Reżyser i aktorzy zaprezentowali fragmenty swojej pracy i podzielili się z publicznością swoimi koncepcjami dotyczącymi roli, jaką w dzisiejszej kulturze odgrywa dzieło Sofoklesa. To spotkanie było niezwykle rzadką okazją, aby przed premierą móc podyskutować o powstającym przedstawieniu.

Teatr Nowy planuje 10 maja premierę sztuki Szyc Hanocha Levina w przekładzie

Michała Sobelmana. Reżyseria: Marek Pasieczny, a wystąpią: Beata Kolak, Kamila Salwerowicz, Mariusz Saniternik (gościnnie), Bartosz Turzyński. Spektakl jest koprodukcją z fundacją na rzecz Teatru Art-Eriae.

Ta sztuka to mieszanka satyry i komedii, w której krewnych przedstawiono jako zło konieczne. Izraelski dramatopisarz w groteskowy sposób portretuje życie żydowskiej rodziny. Ferenc wyceniając wartość córki, próbuje za wszelką cenę wydać ją za mąż. Pojawienie się narzeczonego to początek walki między młodymi a starymi. Majątek i władza, a nie rodzinne więzi, określają sposób ich życia. Hanoch Levin bawi się stereotypami. Dla Szyca człowiek to towar. Stoi za nim banknot o określonym nominale.

Hanoch Levin jest autorem kabaretów, opowiadań, piosenek, wierszy i książek dla dzieci oraz dramatów, takich jak: Jakub i Leidenthal, Krum, Męki Hioba, Requiem czy Śniący chłopiec. W swojej twórczości odwoływał się do tradycji i literatury żydowskiej, a także dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... i teatru Samuela Becketta, Eugenia Ionesco oraz Antoniego Artauda.

Natomiast 21 maja ma odbyć się premiera Leningrad- Łódź.

Teatr im. Stefana Jaracza nie planuje premier do końca tego sezonu, ale dwie sztuki zrealizowane w tym teatrze zostały zaproszone na Warszawskie Spotkania Teatralne i są to : Król Ryszard III w reżyserii i ze scenografią Grzegorza Wiśniewskiego i Posprzątane w reżyserii, ze scenografią i w opracowaniu muzycznym Mariusza Grzegorzka. Teatr otrzymał też zaproszenie od Nikołaja Kolady na Festiwal Kolyada- Plays, dla Baby Chanel i Marzenia Nataszy,w terminie 21- 27 czerwca.

W łódzkim Teatrze Powszechnym od 12 marca br. trwają próby do spektaklu Dobre rzeczy Liz Lochhead w reżyserii Justyny Celedy. Prapremiera sztuki przewidziana jest na 25 maja na Dużej Scenie Teatru. Wystąpią: Barbara Lauks, Karolina Łukaszewicz, Grzegorz Pawlak, Piotr Lauks.

„Pani pozna pana” – można z łatwością wyobrazić sobie, ile w tym bezosobowym, krótkim anonsie kryje się lęków, kompleksów, wcześniejszych rozczarowań, ale i tęsknot czy nadziei. O tym właśnie jest sztuka Liz Lochhead, o niezłomnej wierze, że szczęście w końcu uśmiechnie się i do tych z końca listy, że mimo przeciwieństw losu i miliona zmarnowanych szans, warto czekać na tę następną, trwać w radości, ciekawości i odwadze. Susan, główna bohaterka Dobrych rzeczy, jest pięćdziesięcioletnią rozwódką wytrwale szukającą nowej miłości. Mąż właśnie odszedł do młodszej kobiety, straciła pracę i ze zbuntowaną nastoletnią córką musiała przeprowadzić się do chorego na Alzheimera ojca. Odnajduje schronienie w nowej pracy – sklepie charytatywnym, wśród rzeczy niepotrzebnych już nikomu i ludzi, których życie wyrzuciło na boczny tor. Tu z młodzieńczym optymizmem rozpoczyna wszystko od początku, próbując jednocześnie rozliczyć się z przeszłością. Tu też poznaje Davida niepozornego nauczyciela matematyki, wdowca. Ale czy w korowodzie komediowych postaci, zbiegów okoliczności i nieporozumień uda jej się go tak naprawdę dostrzec?

1 czerwca natomiast w Teatrze Powszechnym odbędzie się prapremiera adresowanego do najmłodszych widzów Niezwykłego domu Pana A, czyli skradzionych dźwięków Alana Ayckbourna. To opowieść o tym, że wiara w miłość rodzica nie tylko uskrzydla małego człowieka, ale i dodaje odwagi w najtrudniejszych momentach, pomaga wejść do ciemnego pokoju i pokonać strach przed nieznanym; to również opowieść o przyjaźni i sile wyobraźni.(esw)

W Teatrze Wielkim w Łodzi w II kwartale zaplanowano 4 premiery. Po pierwsze nastąpiło przeniesienie premiery z 23 marca na 6 kwietnia Anny Bolena Gaetano Donizettiego pod kierownictwem muzycznym Eraldo Salmieriego, w reżyserii Janiny Niesobskiej, scenografii Waldemara Zawodzińskiego z kostiumami Marii Balcerek. Szerszy opis znajduje się w I kwartale dot. Łodzi. Poza tym : 27 kwietnia – Traviata Giuseppe Verdiego, 17 maja – Toska Giacomo Pucciniego, a 22 czerwca – Madama Butterfly Giacomo Pucciniego. (al.)

Ewa Sośnicka –Wojciechowska, Anna Leszkowska

Dodaj komentarz