Przejdź do treści

Kraków – II kwartał 2013

W Narodowym Starym Teatrze 27 kwietnia planowana jest premiera Dumanowski Side A/Side B wg Wita Szostaka. Realizatorzy SIDE A­: tekst i dramaturgia – Martyna Lechman , reżyseria – Konrad Dworakowski, scenografia – Marika Wojciechowska, muzyka – Piotr Klimek. Obsada: Iwona Budner, Lidia Duda, Katarzyna Gniewkowska, Magda Grąziowska, Monika Jakowczuk, Urszula Kiebzak, Beata Malczewska, Grzegorz Grabowski, Marcin Kalisz, Paweł Kruszelnicki, Zbigniew Ruciński.
Realizatorzy SIDE B: tekst i dramaturgia – Tomasz Jękot, reżyseria: Sebastian Krysiak, scenografia: Karolina Mazur. Obsada: Aldona Grochal, Ewa Kaim, Katarzyna Krzanowska, Beata Paluch,Katarzyna Zawadzka, Bogdan Brzyski, Juliusz Chrząstowski, Artur Dziurman, Andrzej Rozmus, Krzysztof Stawowy, Wojciech Trela, Krzysztof Wieszczek. Teatr zastrzega, że obsada może ulec zmianie.

 

Dumanowski Wita Szostaka to rodzaj powieści-apokryfu o wyimaginowanym bohaterze narodowym, który żył przez 123 lata rozbiorów. W swoim bogatym w wydarzenia życiu spotkał ludzi, których nazwiska dobrze znamy, ale ich powieściowe biografie układają się zupełnie inaczej niż w szkolnych podręcznikach. Osadzając większość akcji w Krakowie, autor wykreował intrygującą wizję miasta, którego genius loci zniewala, zasysa i odmienia ludzkie losy. Na kartach powieści bowiem władzę w Krakowie sprawuje książę Czartoryski, Mickiewicz odkrywa powołanie duchowne i zostaje biskupem, a Słowacki – realizuje się zawodowo jako bankier. Autor w przekorny sposób udowadnia, że mit o bohaterze narodowym (tu o fikcyjnym Jozafacie Dumanowskim) powstaje zazwyczaj nie tylko z potrzeby go tworzących, ale również przez przypadek.

Dwie ekipy realizatorów zmierzą się z legendą tej szalenie tajemniczej postaci. W ramach re_wizji BIO.S przygotują dwa autorskie warianty biografii Dumanowskiego – side A i side B – które złożą się na spektakl grany na Dużej Scenie Starego Teatru.

W Teatrze Bagatela na 6 kwietnia planowana jest gala premierowa sztuki Carmen. Bella Donna Stefana Vögla , której premiera odbyła się 26 marca 2013 r. na Dużej Scenie. Tłumaczenie : Jacek Lachowski, reżyseria: Paweł Pitera, scenografia : Joanna Schoen. Obsada : Ewelina Starejki, Angelika Kurowska, Marcin Kobierski, Michał Kościuk, Maurycy Popiel i Jakub Bohosiewicz.

Carmen, niezwykle atrakcyjna autorka książek kucharskich uważa, iż „na miłość i na szampana nigdy nie jest za późno”. Żyje według doskonale działającego schematu: „mężczyzn co dwa lata trzeba utylizować”. Dniem morderstwa, a zarazem dniem początku nowego romansu, jest zawsze sylwester – tym razem jednak cały plan może wziąć w łeb, gdyż córka Carmen wraca przed czasem do domu, za nią zaś przybywa narzeczony o konserwatywnych poglądach, a za nim jego jeszcze bardziej konserwatywny ojciec. W dodatku kandydat na nowego kochanka może wcale nie być tym, za kogo się podaje, a na ścianie wciąż wisi portret męża Carmen. (esw)

Teatr Ludowy przeniósł swoją premierę sztuki Peggy Pickit widzi twarz Boga w reż. Grzegorza Kempinsky’ego z marca na 13 kwietnia 2013 r. Krótki opis sztuki znajduje się w tekście dotyczącym teatrów krakowskich w I kwartale.

W II kwartale 2013 roku Opera Krakowska zaplanowała trzy premiery:
27 kwietnia – Orfeusza i Eurydykę w inscenizacji, reżyserii i choreografii Giorgio Madii, scenografią i kostiumami Bruna Schwengla, pod kierownictwem muzycznym Marka Toporowskiego.
8 czerwca – Trubadura w reżyserii Laco Adamika, ze scenografią i kostiumami Barbary Kędzierskiej, a pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka.
28 czerwca – Carmina Burana. (al.)

Ewa Sośnicka –Wojciechowska, Anna Leszkowska

Leave a Reply