Białystok – II kwartał 2013

W ramach zainicjowanej w lutym Sceny Inicjatyw Artystycznych, białostocki Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki proponuje Seks nocy letniej Woody Allena. To znana już z polskich scen komedia inspirowana szekspirowskim Snem nocy letniej i bergmanowskim Uśmiechem nocy. Dwie premiery zaplanowano na 6 – 7 kwietnia 2013 r. w Foyer teatru. Adaptacja teatralna: Jurgen Fischer, przekład: Monika Muskała, konsultacja artystyczna: Agnieszka Korytkowska-Mazur. W obsadzie: Monika Zaborska-Wróblewska, Aleksandra Maj , Agnieszka Możejko-Szekowska, Piotr Szekowski, Bernard Bania, Sławomir Popławski.

[ Na zdj. przygotowania do prób „Upiora w operze” w OiFP- ECS: Magdalena Masiewicz i Monika Mączewska – fot. Michał Heller/OiFP-ECS]

Na dużej scenie „Węgierki” 20 i 21 kwietnia premiery Śmierci komiwojażera Arthura Millera w reżyserii Iwo Vedrala (absolwent wydziału reżyserii krakowskiej PWST; publikował w „Notatniku Teatralnym”), scenografii Tomasza Brzezińskiego, do muzyki Dawida Dąbrowskiego i z wizualizacjami Jakuba Falkowskiego. Obsada: Krzysztof Ławniczak, Jolanta Borowska, Rafał Olszewski, Piotr Półtorak, Arleta Godziszewska, Dominik Nowak (gościnnie).

Na małej scenie od 11 maja grane będą: Glany na glanc Davida Gow w przekładzie Hanny Szczerkowskiej. Jest to opowieść o zagrożeniu jakie niesie ideologia skinheadów. Reżyseruje Krzysztof Rekowski, absolwent wydziału reżyserii krakowskiej PWST, a zagra Piotr Półtorak.

W ramach comiesięcznych, dwudniowych: „(Re)interpretacji. Slapów czytań” na kwiecień przewidziano czytania dramatów pod hasłem „Sąsiedzi: Białoruś”. Dana Łukasińska, kierowniczka literacka białostockiego Dramatu przygotowująca slapy zapowiada: Proponujemy naszych zagranicznych sąsiadów poznać, zrozumieć, polubić. Przyjrzyjmy się im od strony kulis teatralnych: o czym piszą ich dramatopisarze? Na co ich widzowie chodzą do teatru? Jakie problemy ich uwierają? Które tematy śmieszą? O czym marzą? W przypadku Białorusi najpierw musimy odkleić białoruskiego sąsiada od polityki i pozwolić mu mówić własnym głosem, którego nie zagłusza terror cenzury. Czytania te przewidziano na 24 i 25 kwietnia. Wśród autorów mają znaleźć się m.in. Paweł Prażko i Nikołaj Rudkouski. W maju slap przebiegać będzie pod hasłem: „Byt albo nie byt. Oto jest pytanie – o pracy i jej braku”, a w czerwcu: „Opowiadanie historii/W szponach historii”.

W „Węgierce” prowadzona będzie akcja:TIR – Teatr i Rozmowa”. To program spotkań z teatrem, o teatrze, który ma na celu teatralną edukację młodego i dojrzałego widza oraz promocję wydarzeń artystycznych Teatru Dramatycznego, w tym: emisje słuchowisk Teatru Polskiego Radia, projekcje spektakli Teatru TVP, pokazy filmów dokumentalnych i fabularnych, zrealizowanych na podstawie sztuk teatralnych lub nawiązujących do ich tematyki, spotkania z twórcami, dyskusje. Bazą główną TIR-u będzie teatr, ale dojedzie on do każdego miejsca, które go zaprosi: do szkół gimnazjalnych, licealnych, wyższych, do ośrodków kultury.

6 kwietnia od prapremiery Długiego łykendu kanadyjskiego dramaturga Norma Fostera ruszy nowa scena – Teatr „Komedialnia”, założona przez Piotra Dąbrowskiego (i jego żonę – Julię), przez dziesięć lat poprzednika obecnej szefowej Dramatu Agnieszki Korytkowskiej-Mazur. Teatr będzie korzystał z gościny Białostockiego Ośrodka Kultury (instytucji miejskiej). Do współpracy Dąbrowscy zaprosili aktorów scen warszawskich, znanych także z seriali telewizyjnych. Inaugurujący spektakl, w reżyserii Piotra i Julii Dąbrowskich, to opowieść o dwóch parach, które kochają się i nienawidzą jednocześnie. Występować będą wymiennie: Grażyna Strachota/Maja Barełkowska, Katarzyna Żak / Katarzyna Walter, Piotr Cyrwus / Piotr Dąbrowski, Piotr Machalica / Wojciech Wysocki / Marek Siudym. Dąbrowski i „Komedialni” mówią: – Chcemy być teatrem środka, aby widz mógł zobaczyć coś ambitnego, ale i zobaczyć coś, dzięki czemu po prostu na dwie godziny zapomni o problemach życia codziennego. Dlatego w repertuarze znajdą się nie tylko komedie. Chcemy dostarczać widzom jak najwięcej powodów do radości, refleksji, zadumy i wzruszeń.

Na 21 kwietnia Białostocki Teatr Lalek zapowiada premierę Pięcioksięgu Izaaka Angela Wagensteina z Bułgarii (przekład: Kamelia Mincheva-Gospodarek). To obdarzona humorem i ironią opowieść o losach żydowskiego krawca i rabina z małego miasteczka w Galicji. Adaptacja i reżyseria: Wojciech Kobrzyński. Scenografia: Wiesław Jurkowski. Muzyka Krzysztofa Dziermy. Obsada: Alicja Bach, Izabela Maria Wilczewska, Zbigniew Litwińczuk, Krzysztof Pilat, Paweł Szymański i Mateusz Smacz.

Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki od 10 maja rusza w auli Pałacu Branickich z barokową operą Georga Philippa Telemanna: Pimpinone, której reżyserii podjęła się… Agnieszka Korytkowska-Mazur. Natomiast na głównej scenie OiFP-ECS od 24 maja „straszyć” będzie Upiór w operze Adrew Lloyd Webbera, w znanej już widzom warszawskiej „Romy” reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego, a scenografii Pawła Dobrzyckiego. W tytułowej roli zamiennie: Damian Aleksander i Łukasz Dziedzic. Christinę Daae zagrają Paulina Janczak lub Edyta Krzemień, a Raoula de Chagny wszechstronnie utalentowana, wschodząca gwiazda scen muzycznych Rafał Supiński.

W najbliższym kwartale ciekawie zapowiadają się warsztaty dramaturgiczne (bezpłatne) organizowane przez prywatny teatr TrzyRzecze, pod kierownictwem artystycznym absolwenta Laboratorium Dramatu Uniwersytetu Warszawskiego, dziennikarza i reżysera Konrada Dulkowskiego. Od kwietnia do czerwca w ich ramach mają być rozpracowywane utwory Doroty Masłowskiej i Elfriede Jelinek.

Opr. Maciej Chołodowski

 

Dodaj komentarz