Wrocław, styczeń-marzec 2013

Wrocław

We Wrocławskim Teatrze Współczesnym odbędzie się premiera Życie jest snem wg Calderona w reżyserii Lecha Raczaka – 19 stycznia. Wiele lat temu reżyserowałem dla telewizji spektakl według opowieści Ijona Tichego Lema. W nim również chodziło o to, że światy, które wymyślamy, mogą być bardziej fascynujące od światów, które istnieją realistycznie, że w zasadzie każdy z nas może ubiegać się o pozycję kreatora własnego świata. W przypadku Calderona chodzi o spojrzenie z drugiej strony: jak to jest – być ofiarą wykreowanego świata i wybić się na niepodległość, innych podporządkować sobie. Ten splot wydaje mi się – po pierwsze – nierozwiązywalny, co w teatrze już samo przez się jest interesujące, a, po drugie – frapujący dla mnie osobiście.

[Na zdj. projekt scenografii do spektaklu „Życie jest snem” Bohdana Cieślaka]

We Wrocławskim Teatrze Współczesnym odbędzie się premiera Życie jest snem wg Calderona w reżyserii Lecha Raczaka – 19 stycznia. Wiele lat temu reżyserowałem dla telewizji spektakl według opowieści Ijona Tichego Lema. W nim również chodziło o to, że światy, które wymyślamy, mogą być bardziej fascynujące od światów, które istnieją realistycznie, że w zasadzie każdy z nas może ubiegać się o pozycję kreatora własnego świata. W przypadku Calderona chodzi o spojrzenie z drugiej strony: jak to jest – być ofiarą wykreowanego świata i wybić się na niepodległość, innych podporządkować sobie. Ten splot wydaje mi się – po pierwsze – nierozwiązywalny, co w teatrze już samo przez się jest interesujące, a, po drugie – frapujący dla mnie osobiście. Jest jeszcze drugi wątek, który także znajdujemy nie tylko Calderona. Jak w „Królu Ubu”: rzecz dzieje się w Polsce – czyli nigdzie. Jesteśmy na tę Polskę tak wyczuleni, że czego byśmy nie pomyśleli pod hasłem POLSKA – fantazyjna, nierzeczywista, egzotyczna – to wszystko będziemy interpretować przez pryzmat naszej dzisiejszej rzeczywistości. Na dodatek u Calderona wszystko rozgrywa się w okolicznościach polsko-rosyjskiego konfliktu. Pojawia się problem: jak się z tego wyrwać, jak robiąc spektakl, który Hiszpan wyobraził sobie w Polsce, czyli w kraju kompletnie egzotycznym, przedstawić tę Polskę nam, teraz, dzisiaj – narażając się na nieuniknione polemiki. Ponieważ konflikt polsko-rosyjski wymyślony w XVII wieku będzie nieustannie przenosił się w nasze czasy. Jak to się da rozwiązać – tego wolę nie opowiadać, ale wydaje mi się, że to bardzo zabawny i bardzo komiczny wątek w dramacie Calderona. (Lech Raczak)

9 marca teatr planuje premierę Kotliny (tytuł roboczy) – scenariusz Agnieszki Olsten i Igora Stokfiszewskiego na podstawie powieści Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych – w reż. Agnieszki Olsten. W świecie opartym na coraz dalej posuwającej się podejrzliwości, narastającej frustracji i skonfliktowaniu, przekształcającemu się w nienawiść, próba podjęcia działania na rzecz wspólnoty wszystkich żywych istot wydaje się koniecznym i naglącym zadaniem, którego mamy pragnienie z całych sił się podjąć (Igor Stokfiszewski).

W Teatrze Polskim Scena na Świebodzkim 2 lutego odbędzie się prapremiera Mitologii Tomasza Jękota z podtytułem: pod pretekstem Mitologii Rolanda Barthesa w reżyserii Pawła Świątka. Przekład Mitologii R. Barthesa – Adam Dziadek, adaptacja i dramaturgia – Tomasz Jękot, scenografia – Marcin Chlanda, kostiumy – Julia Kornacka. Obsada: Bożena Baranowska, Małgorzata Gorol (gościnnie), Ewa Skibińska,Joanna Woźnicka, Michał Chorosiński, Adam Szczyszczaj.

Teatr Komedia planuje w dniu 10 lutego o godz.17:00 premierę spektaklu pt. Kolacja dla głupca Francisa Vebera w reż. Pawła Okońskiego.

Opr. Ewa Sośnicka – Wojciechowska

Wagner i Verdi we Wrocławiu
W roku 2013 przypada 200. rocznica urodzin Giuseppe Verdiego i Richarda Wagnera – kompozytorów, których twórczość na stałe wpisana jest w repertuar teatrów operowych na całym świecie. Z tej okazji Opera Wrocławska wystawi w marcu wszystkie dzieła obu mistrzów, które obecne są w repertuarze teatru, czyli Parsifala Richarda Wagnera oraz dzieła Giuseppe Verdiego: Nabucco , Rigoletto, Joannę d’Arc, Falstaffa i Otella. Nie zabraknie też wydarzenia szczególnego – 27 kwietnia odbędzie się premiera Traviaty Verdiego, w reżyserii Adama Frontczaka a pod kierownictwem muzycznym Bassema Akikiego. Choreografię do spektaklu stworzyła Bożena Klimczak, scenografię – Paweł Dobrzycki, a autorką kostiumów jest Małgorzata Słoniowska.

Traviata Giuseppe Verdiego to jedna z tych oper, które najbardziej poruszają publiczność na całym świecie, opowiadająca historię miłości przekraczającej konwenanse epoki. Opera miała prapremierę w Wenecji w 1853 r., libretto powstało na podstawie „Damy Kameliowej” Aleksandra Dumasa – syna.

Informację o tej premierze podamy również w II kwartale Kwartału w Teatrze.

Opr. Anna Leszkowska

Dodaj komentarz