2011 XI

Listopad 2011

28 listopada
WIESŁAW MYŚLIWSKI został laureatem Złotego Berła, nagrody Fundacji Kultury Polskiej.

Konferencja naukowa w Instytucie Teatralnym  z cyklu Nowe historie. Nowe biografie poświęcona biografistyce teatralnej.

27 listopada
REWOLUCJA BALONOWA Julii Holewińskiej, monodram  Katarzyna Maria Zielińskiej w reż. Sławomira Batyry  w Teatrze Powszechnym.

„W dramacie Julii Holewińskiej 30-latkowie to pokolenie połączone więzią wstydu, rozczarowania i bólu porzucenia. Więzią tak silną, że aż uniemożliwiającą jakikolwiek ruch czy oddech” [Joanna Derkaczew, „Gazeta Wyborcza”, 10 grudnia].

Performance Krzysztofa Skoniecznego: re// mix: Na srebrnym globie (inspirowany prawdziwymi wydarzeniami i filmem Andrzeja Żuławskiego) komuny/ warszawa.

26 listopada
JÓZEF I MARIA Petera Turriniego w reż. Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze Studio.

„Irena Jun krzesząca w ciele sprzątaczki werwę kabaretowej girlaski, przebierająca się w jaskrawe stroje i peruki, z drugiej strony Stanisław Brudny jako zasadniczy lewicowiec, który rezygnuje ze świętych zasad. Ich krótka ostatnia wigilia budzi wzruszenie i ludzką solidarność. Ważne przedstawienie, uczulające na los wykluczonych przez starość” [Tomasz Milkowski, „Przegląd” nr 51-2].

„Irena Jun i Stanisław Brudny, niegdyś aktorzy m. in. Jerzego Grzegorzewskiego i Józefa Szajny, po raz kolejny pokazali, że są mistrzami aktorskiego fachu. Kameralny spektakl, grany na małej scenie wymaga od nich ogromnego skupienia. Ich wrażliwość, szczerość przekazu, umiejętność partnerowania na scenie, dystans do siebie – to wszystko składa się na ostateczny efekt” [Lidia Raś, „Polska Times” online].

25 listopada
Baletu DZIADEK DO ORZECHÓW I KRÓL MYSZY Piotra Czajkowskiego w choreografii(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... Toera van Schayka i Wayna Eaglinga pod batutą Evgeny’a Volynsky’ego  w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

22 listopada
Janusz Głowacki odebrał nagrodę im. Czesława Miłosza, przyznawaną od 5 lat przez ambasadę USA w Polsce za wkład w porozumienie amerykańsko-polskie.

21 listopada
JA JESTEM JA na podstawie książki Das kleine Ich bin Ich Miry Lobe w reż. Justyna Sobczyk w Baju.

19 listopada
MORALNOŚĆ PANI DULSKIEJ Gabrieli Zapolskiej w reż. Agnieszki Glińskiej we Współczesnym.

CZARNE SERCA Domana Nowakowskiego w reż. Roberta Walkowskiego w Kamienicy.

18 listopada
III edycja ERY SCHAEFFERA organizowanej przez Fundację Aurea Porta w Teatrze Studio z udziałem Richarda Demarco – twórcy Festiwalu w Edynburgu, syna Józefa Szajny – Łukasza oraz Pawła Althamera.

13 listopada
SHITZ Hanocha Levina w reż. Artura Tyszkiewicza w Ateneum.

„Tyszkiewicz gra go niczym Brechtowską operetkę ze świetnymi songami Michała Kwiatkowskiego i Jacka Grudnia. Być może mógłby ostrzej, bo tu i ówdzie wygładza Levinowskie brutalności, ale i tak jest więcej niż dobrze” [Jacek Wakar, „Przekroj” nr 49].

„Barierą, którą aktorzy muszą pokonać każdego wieczoru, jest publiczność, bo dla niej język Levina wciąż jest zagadką. Tyszkiewiczowi było łatwiej z młodą publicznością w Imce, gdzie wystawiał z powodzeniem „Sprzedawców gumek”. Teraz przekonuje do Levina publiczność przyzwyczajoną do tradycyjnych rozwiązań” [Tomasz Milkowski, „Przegląd” nr 50].  

12 listopada
BAJKA O DESZCZOWEJ KROPELCE I TĘCZY Marty Guśniowskiej w reż. Jacka Malinowskiego w Guliwerze.

NIEPOKORNI.RU w reż. Michała Sieczkowskiego w Polskim – przed premierą debata O współczesnych rosyjskich opozycjonistach udziałem Sergiusza Kowaliowa.

„Połączenie ognia z wodą to zadanie piekielnie trudne, stąd pewien dysonans między plakatową z natury rzeczy publicystyką i siłą sławnych, bogatych w niuanse piosenek Wysockiego, Okudżawy i tych bardziej współczesnych w nowych aranżacjach Adama Świtały (muzyka na żywo)” [Tomasz Miłkowski, „Przegląd” 2012 nr 1]. „Żadna z tych opowieści nie wykracza jednak poza fakty, które znamy z innych źródeł. A wykonywane przez bohaterów piosenki z repertuaru Okudżawy, Wysockiego czy zespołu DDT nie są dotkliwym komentarzem, ale popisem aktorskich interpretacji” [Agnieszka Rataj, „Życie Warszawy”, 24 listopada].

11 listopada
Inauguracja 6. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych LALKA TEŻ CZŁOWIEK z udziałem 21 spektakli z różnych stron świata i ponad 40 animacji filmowych. Festiwal organizuje jak co roku Unia Teatr Niemożliwy.

4 listopada
WALIZKA Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reż. Dorota Ignatjew we Foyer Teatru Żydowskiego.

„Teatr Żydowski wprowadził do repertuaru dzieło nowoczesne, pozbawione wygodnej folklorystycznej otoczki, a jednak idealnie wpasowane w czas i miejsce. „Walizka” daje też okazję do aktorskiej wirtuozerii – w przedstawieniu premierowym zobaczyliśmy jako syna i ojca Andrzeja Blumenfelda i Szymona Szurmieja” [Bronisław Tumiłowicz, „Przegląd”].

PO BAJCE: lokal, przy ul Marszałkowskiej 138, w którym wcześniej mieściło się kino, a od 2004 roku funkcjonował Teatr Bajka, zostanie oddany do dyspozycji Teatru Kwadrat. Właściciel Bajki okazał się niewypłacalny.

Opublikowany w 2011

Dodaj komentarz