Afisz teatrów lubelskich

Na afiszu teatrów lubelskich w marcu 2011

Teatr Muzyczny

W związku z przypadającym na 17 marca dniem świętego Patryka, patrona Irlandii, Teatr Muzyczny przygotował niezwykłe widowisko multimedialne „Eachtra – Celtycka podróż”. Tytułowa Eachtra to w języku irlandzkim podróż. W spektaklu jej szlak biegnie poprzez muzykę, tradycję i kulturę Irlandii, Walii, Bretanii oraz Szkocji. W rytm tradycyjnych celtyckich utworów, przy akompaniamencie fletów, skrzypiec, akordeonu, gitar oraz perkusji, widzowie przemierzają zielone łąki Irlandii i tajemnicze, zasnute mgłami wrzosowiska Szkocji. Wczuciu się w klimat tej niezwykłej wyprawy sprzyjają kompozycje zespołów „JRM” i „Ellorien” , a także korespondujące z muzyczno-taneczną warstwą spektaklu teksty poetyckie oraz przeźrocza ukazujące niezwykłe, czarodziejskie piękno zaginionego świata dawnych Celtów. Reżyserem i koordynatorem przedstawienia jest Diarmuid Johnson. Po spektaklu widzowie zaproszeni są do restauracji „Czarna Owca”, w której przewidziano dalsze atrakcje związane z obchodami dnia świętego Patryka.

Teatr H.Ch. Andersena

W tym miesiącu Teatr Andersena czeka doniosłe wydarzenie, jakim jest zaplanowana na 20 marca uroczysta gala, podczas której będzie miało miejsce uroczyste wręczenie dorocznej nagrody „Zapałki Andersena”. Laur ten jest wręczany miłośnikom teatru oraz propagatorom skierowanej do najmłodszych odbiorców działalności kulturalnej.

Na artystyczną część uroczystości składać będą się m.in.: spektakl „Jaś i Małgosia”, „Opium” – fragment Spektaklu Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej, improwizowany pokaz w wykonaniu Grupy Teatru Improwizacji „No potatos” oraz koncert Renaty Przemyk.

Na uwagę zasługuje również wkraczająca w tym miesiącu na deski „sceny dla dorosłych” inscenizacja sztuki Samuela Becketta „Końcówka” w reżyserii Arkadiusza Klucznika. Dramat ten, choć mniej znany od słynnego „Czekając na Godota” to utwór o ogromnej wartości, zawierający w swej warstwie znaczeniowej szerokie spectrum możliwości interpretacyjnych. Czworo bohaterów „Końcówki”: Hamm, Clov, Nagg i Nell to postaci, w których zachowaniu pozornie nie ma nic ludzkiego, ich reakcje i wzajemne zależności zdają się całkowicie niezrozumiałe. Z sieci dziwnych relacji oraz groteskowych dialogów wyłania się jednak wizja rzeczywistości zmierzającej ku rozpadowi. Zanikowi ulegają takie przypisywane człowiekowi uczucia jak: miłość rodzicielka i synowska, szacunek, przyjaźń, współczucie. Więzi międzyludzkie zastępuje niepokojąca, pełna nienawiści symbioza, która sprawia, że obecność Innego nie jest ulgą i pociechą, lecz przeciwnie, jednym z elementów niekończącej się powolnej degradacji. W obsadzie zobaczymy: Bartosza Siwka, Piotra Gajosa, Bogusława Byrskiego i Mirellę Rogozę-Biel.

 

Scena Plastyczna Kul

 

30 marca Scena Plastyczna KUL zaprezentuje w „Polkowickim Centrum Animacji” w Polkowicach sztukę „Przejście”. Spektakl, do którego muzykę skomponował Tomasz Stańko to utrzymane w charakterystycznej dla Leszka Mądzika poetyce światła-ciemności studium przemijania, prawie niezauważalnego, bo rozpisanego na lata, dni i godziny odchodzenia od siebie samego. Głównym nośnikiem prawdy o człowieku jest tutaj nagość, która, skontrastowana z panującą na scenie ciemnością, traktowana jest, jak na obrazach dawnych mistrzów, z nieledwie sakralnym pietyzmem.

 

Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”

 

Najbliższe spektakle „Kosmosu” Gardzienic już 25 i 26 marca. W programie znajdą się m.in.: „Elektra” Eurypidesa, „Ifigenia w Aulidzie”, „Nie-ludzka komedia” – spektakl Akademii Praktyk Teatralnych oraz, przedpremierowe fragmenty najnowszego spektaklu Włodzimierza Staniewskiego „Ifigenia w Taurydzie”.

 

Teatr Centralny

Zasługującą na szczególną uwagę marcową propozycją Teatru Centralnego jest, zrealizowana przez Ryszarda Kalinowskiego i Łukasza Witt-Michałowskiego, inscenizacja „Głodu” Knuta Hamsuna. Akcja przedstawienia toczy się jednocześnie na kilku płaszczyznach. Przebywający w latach 1945-46 w klinice psychiatrycznej Hamsun w Vidern stara się wytłumaczyć z zarzutu współpracy z okupantem, poddawany jest zabiegom medycznym mającym wytłumaczyć jego zachowanie i trapiącą go chorobą umysłową. Pod wpływem zażywanych środków rzeczywistość Hamsuna miesza się z literacką fikcją napisanej przez niego powieści „Głód”. Pisarz staje się bohaterem swojego dzieła i wkracza w nie, by przekonać o swojej niewinności bohaterów własnej wyobraźni. Na scenie m.in.: Barbara Czajkowska, Beata Mysiak, Jacek Brzeziński i Ryszard Kalinowski.

Dodaj komentarz