Afisz teatrów w Lublinie

Na afiszu w Lublinie w lutym 2011

Teatr im. J. Osterwy

Wszyscy, którzy nie mieli okazji obejrzeć wyreżyserowanej przez Krzysztofa Babickiego adaptacji „Zbrodni i kary”, powinni jeszcze w tym miesiącu nadrobić zaległości. Tym bardziej, że będąca kanwą spektaklu powieść Fiodora Dostojewskiego stanowi nie tylko niezwykle wnikliwe studium psychologiczne, filozoficzny traktat o mechanizmie zbrodni, czy socjologiczną refleksję nad sytuacją społeczną XIX- wiecznej Rosji, lecz również przesycone metafizyką dzieło o tkwiącej w każdym człowieku Tajemnicy dobra i zła. W obsadzie m.in.: Mikołaj Roznerski, Szymon Sędrowski i Hanka Brulińska.

Teatr Muzyczny w Lublinie

Szarość i nudę początków przedwiośnia z pewnością rozproszy najnowsza propozycja Teatru Muzycznego. Już na 26.II zaplanowano premierowy spektakl muzycznego widowiska „Usta milczą, dusza śpiewa…”. Na zrealizowane pod kierownictwem Agnieszki Tyrawskiej-Kopeć przedstawienie składają się fragmenty najpiękniejszych i cieszących się największą popularnością oper oraz operetek. Widzowie będą mogli jeszcze raz usłyszeć niezapomniane melodie pochodzące z m.in.: „Nabucco” Verdi’ego, „Strasznego dworu” Moniuszki, „Usta milczą, dusza śpiewa” Lehara oraz „Księżniczki czardasza” Kalmana. Utwory w oryginalnych, przygotowanych specjalnie z myślą o tym koncercie, aranżacjach wykona chór Teatru Muzycznego. Do nieco młodszych miłośników muzyki jest natomiast skierowana inscenizacja spektaklu Camille Saint-Seansa „Karnawał muzyczny” w reżyserii Tomasza Janczaka. Składa się ona z czternastu muzycznych miniatur, które bawiąc widownię niezwykłymi opowieściami o zwierzętach, jednocześnie w przystępny sposób przekazują wiadomości o instrumentach muzycznych. Przedstawienie wzbogacono wizualizacjami, które ilustrują oraz dopełniają jego warstwę dźwiękową.

Teatr im. H. Ch. Andersena

O tym, że utwory należące do klasycznego repertuaru światowych baśni stanowią niewyczerpaną skarbnicę inspiracji teatralnych, świadczy adaptacja „Pięknej i Bestii” w reżyserii Katarzyny Aleksander-Kmieć. Ta spisana po raz pierwszy przez Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve francuska opowieść ludowa stanowi uniwersalną historię powolnego dojrzewania do uczucia, które pozwala rozwiać pozory skrywające to, co rzeczywiste, piękne i wartościowe. Inscenizacja w Teatrze Andersena cechuje się całkowitym brakiem dialogów, które znakomicie zastępuje sugestywna choreografia oraz poruszająca muzyka Mozarta. W roli zwiewnej i eterycznej, choć obdarzonej również niezwykłą odwagą Belli – Anna Żak z Lubelskiego Teatru Tańca.

Scena Prapremier InVitro

Najnowszy, lecz już wzbudzający niemałe kontrowersje spektakl Łukasza Witt-Michałowskiego nosi nawiązujący do dzieła A. Camusa tytuł „Śmierć szczęśliwa”. Żywe dyskusje prowokuje przede wszystkim kontrowersyjna problematyka przedstawienia zrealizowanego przy współpracy z Wrocławskim Teatrem Pantomimy. Tematyka spektaklu osnuta została wokół, ukazywanego z różnorodnych perspektyw, zagadnienia eutanazji pojmowanej jako prawa jednostki do wyboru tzw. „dobrej śmierci”. Zderzeniu ulegają tu racje chorych i ich rodzin, tych którzy pragną spokojnie odejść oraz ludzi, którzy kierowani uczuciami, etyką lub poczuciem obowiązku chcą owo istnienie za wszelką cenę przedłużyć. Z konfrontacji tej, nie płyną jednak jednoznaczne wnioski, które mogłyby skłaniać do uznania przedstawienia Witt-Michałowskiego za swoistą aktualizację średniowiecznego „ars moriendi”. Przeciwnie, odpowiedzi na najważniejsze pytania zostają do końca niewyjawione – tak jakby każdy musiał udzielić ich samodzielnie, lub, co również prawdopodobne – jak gdyby nie istniały.

Dodaj komentarz