Przejdź do treści

X 2010

Październik 2010

 

30 października

JESTEŚ BOGIEM. PAKTOFONIKA – BOHATEROWIE CZASÓW TRANSFORMACJI, performance na podstawie scenariusza Macieja Pisuka, projekt, idea i reżyseria Krzysztof Skonieczny, Paweł Dobrowolski, gramofony DJ Spox, projekcje Paweł Popko, Krzysztof Skonieczny, Komuna/Warszawa.

 

HISTORIE ZINY, reż. Katarzyna Regulska, scenariusz: Katarzyna Regulska, Joanna Wichowska, muz. Graża Malinowska, dramaturgia Joanna Wichowska, projekcje Lena Rogowska, światło Katarzyna Regulska, Grzegorz Podbiegłowski, Stowarzyszenie Praktyków Kultury, Centrum Kultury Łowicka.

 

WOJNA W NIEBIE, spektakl duetu muzyków improwizujących SzaZa (Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki) z aktorem Krzysztofem Globiszem, Stara Prochoffnia.

 

28 października

JA, AGAUE, spektakl inspirowany Bachantkami Eurypidesa, reż. Sławomir Krawczyński, warstwa dźwiękowa Dominik Strycharski, wykonanie muzyki Sean Palmer, Teatr Bretoncaffe.

 

SCENY Z ŻYCIA MAŁŻEŃSKIEGO Ingmara Bergmana, tłum. Maria Olszańska, Karol Sawicki, reż. Maria Zbąska, Bartosz Blaschke, Szymon Kapeniak, Vahram Mkhitaryan, Kristoffer Rus, Łukasz Kos opieka art. Łukasz Kos, Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, Och-Teatr.

„Efekt pracy kilku młodych reżyserów jest jednak interesujący. Z powodu nieustannej obecności ekipy techniczno-filmowej na scenie odnosi się wrażenie, że całość dopiero rodzi się, że aktorzy jeszcze poszukują w sobie rozwiązania na postawione przed nimi aktorskie zadania. Spektakl nie drażni, nie wzbudza kontrowersji. Jest raczej zabawą z konwencją teatralną i filmową” [Marek Władyka, www.tvnwarszawa.pl/8 listopada 2010].

 

SYLWIA: MEDEA, scenariusz: Ewa Oleszczuk na podstawie tekstów Sylvii Plath, reż. i choreografia Dawid Żakowski, oprac. muz. Paweł Uszyński, wizualizacje Matemito Braun, Stowarzyszenie Upowszechniania Inicjatyw Kulturalnych Sztuka Nowa, Centrum Promocji Kultury ul. Podskarbińska 2.

 

ZDOBYĆ UTRZYMAĆ PORZUCIĆ, reż. Krzysztof Jaślar, Nova Scena, Roma.

 

26 października

WARSZAWSKIE FELIKSY zostały wręczone w hotelu Bristol. Feliksa specjalnego, przyznawanego przez fundatora Feliksów, otrzymał WALDEMAR DĄBROWSKI, dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

 

25 października

CZYTANIE Wieżowca obronnego Copi’ego, TR Warszawa.

 

Zmarł ANDRZEJ KONIC (84 l.), reżyser telewizyjny i filmowy.

 

STRACONE ZACHODY MIŁOŚCI Williama Shakespeare’a, tłum. Stanisław Barańczak, reż. Bożena Suchocka-Kozakiewicz, scenografia Marta Zając i Paweł Cukier (IV rok ASP), muz. Moondog, ruch sceniczny Małgorzata Jóźwiak, współpraca reżyserska Marcin Hycnar, praca nad słowem Katarzyna Skarżanka, konsultacje muz. Andrzej Perkman, Teatr Collegium Nobilium.

 

23 października

Teatr Ateneum obchodzi 82 urodziny. W programie pokaz Bal manekinów, reż. Janusz Warmiński (pokaz wersji telewizyjnej).

 

22 października

JESZCZE BĘDZIE PRZEPIĘKNIE, reż. Przemysław Wojcieszek, scenografia Małgorzata Bulanda, przygot. wokalne Romana Krebsówna, producent wykonawczy Marta Więcławska, Teatr Polonia.

„Spektakl nie pokazuje mechanizmów ekonomicznych, nie ma zacięcia krytycznego, nie jest nawet materiałem na zwykłą farsę. Komizm oparty jest na soczystych przekleństwach i erotycznych iluzjach zderzanych niezręcznie z narzekaniami na banki i korporacje” [Joanna Derkaczew, „Gazeta Wyborcza” nr 252, 27 października 2010].

 

MECHANICZNA MAGDALENA Andrzeja Maleszki, reż. Sylwester Biraga, choreografia Tatiana Pałucka, muz. Marek Żurawski, Teatr Druga Strefa.

 

Inauguracja Sceny Młodego Widza w Drugiej Strefie.

 

ZŁY Leopolda Tyrmanda, adaptacja Wojciech Tomczyk, reż. Jan Buchwald, scenografia Jan Kozikowski, choreografia Jarosław Staniek, współpraca choreograficzna Iwona Staniek, kostiumy Agnieszka Kaczyńska, muz. Dominik Strycharski, światło Piotr Pawlik, projekcje Piotr Gorzkowski, Marek Oleksicki, wybór archiwaliów muzycznych Marian Szałkowski, Scena „300”, Teatr Powszechny.

„Jan Buchwald zrealizował spektakl popularny, wręcz przebojowy i wysmakowany, ze świetnymi rolami” [Jacek Cieślak, „Rzeczpospolita” nr 250, 25-10-2010].

 

23 października

Teatr Ateneum obchodził 82 urodziny. W programie Bal manekinów, reż. Janusz Warmiński (pokaz wersji telewizyjnej).

 

21 października

GUWERNANTKI Henryka Bardijewskiego, reż. Robert Kudelski, scenografia Marek Burgermajster, kostiumy Estera Tymińska, spektakl powstał we współpracy Teatru Ochoty i Projekt Teatr Warszawa z okazji 40-lecia powstania Teatru Ochoty. Teatry współpracują ze sobą w ramach „Partnerstwa dla Sztuki”.

 

TRANS-ATLANTYK Witolda Gombrowicza w wykonaniu Teatro Nacional Cervantes z Buenos Aires. Spektakl w języku hiszpańskim z polskimi napisami, Laboratorium Dramatu.

 

RUSZA 4. Festiwal Improwizacji Tańca [SIC!] w Centrum Sztuki Współczesnej, sala Laboratorium. Festiwal potrwa do 23 października.

 

20 października

Prochy zmarłej w czerwcu ELŻBIETY CZYŻEWSKIEJ spoczęły w Alei Zasłużonych na warszawskich Powązkach Wojskowych.

 

POLIEUKT Zygmunta Krauzego, reż. Jorge Lavelli, scenografia Marlena Skoneczko, dyrygent Ruben Silva, kier. muz. Ruben Silva, libretto Alicja Choińska, Jorge Lavelli, współpraca artystyczna Dominique Poulange, Warszawska Opera Kameralna.

 

19 października

Inauguracja 17. MIĘDZYNARODOWYCH SPOTKAŃ SZTUKI AKCJI „ROZDROŻE”. Festiwal potrwa siedem dni, podczas których oprócz spektakli odbywać się będą warsztaty taneczne, dyskusje panelowe i spotkania z tancerzami.

 

17 października

TRATWA wg Na pełnym morzu Sławomira Mrożka, reżyseria i adaptacja Zbigniew Bogdański, Teatr Kontrapunkt, Natoliński Ośrodek Kultury.

 

16 października

NASZA KLASA. HISTORIA W XIV LEKCJACH Tadeusza Słobodzianka, reż. Ondrej Spišak, scenografia František Liptak, kostiumy Jan Kozikowski, muz. Bartłomiej Wożniak, choreografia Anna Iberszer, kier. prod. Magdalena Romańska, koprodukcja Fundacja Sztuka Dialogu i Konfrontacje Teatralne w Lublinie, prapremiera polska, Teatr na Woli.

„Aktorzy z wielką siłą i oddaniem tworzą przed oczami publiczności opowieści składające się na niemal stuletnią historię stosunków polsko–żydowskich z Niemcami i Rosjanami w tle (…) Za premierę w Teatrze Na Woli publiczność dziękowała długimi oklaskami na stojąco. Autor, reżyser i aktorzy wyszli do oklasków tylko raz – ustawili się w jednym rzędzie, ale się nie kłaniali. To była jedna z tych rzadkich chwil, kiedy teatr staje się soczewką skupiającą to, co ważne w życiu jednostek i wspólnoty. Czasem i dzisiaj zdarza się taki cud” [Tomasz Miłkowski, „Przegląd” nr 43/31 października 2010].

„Tak antypolskiego spektaklu nigdy dotąd nie widziałam. Zastanawiam się, skąd wzięło się tyle jadu i nienawiści wobec wszystkiego, co polskie, narodowe, patriotyczne, katolickie” [Temida Stankiewicz-Podhorecka, „Nasz Dziennik” nr 249 online, 23 października 2010].

 

15 października

JOANNA NAWROCKA została Dyrektorem Teatru Ochoty.

 

MIGRACJE – taki tytuł nosi druga edycja MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU WARSZAWA CENTRALNA, który rozpoczyna spektakl PLAC: APOKALIPSA wg Tadeusza Konwickiego w reżyserii Michaela Marmarinosa.

 

SALAMANDRA Niklasa R ådströma, tłum. Halina Thylwe, reż. Adam Guziński, scenografia Maciej Chojnacki, światło Adam Sikora, Scena 100, Teatr Powszechny.

„Błyskotliwe słowne potyczki, dojrzałe aktorstwo. Dwie kobiety spotykają się po wielu latach, kiedyś łączyła je przyjaźń” [Przemysław Skrzydelski, Dziennik Gazeta Prawna nr 230 -Kultura, 26 listopada 2010].

 

SELEKCJA Jana Czaplińskiego, reż. Piotr Ratajczak, scenografia Grupa Mixer, Teatr Wytwórnia.

 

12 października

Zmarła MIROSŁAWA DUBRAWSKA-HÜBNER.

 

11 października

CZYTANIE Ujrzanej we śnie Bhasy, Laboratorium Dramatu.

 

10 października

KARTAGINA – REMIKS Akademii Ruchu, projekt Perform komuna/warszawa.

 

CZTERDZIESTKA W OPAŁACH, CZYLI MAŁŻEŃSKA KOMEDIA POMYŁEK Małgorzaty Gutowskiej-Adamczyk, monodram Katarzyny Żak, reż. Wojciech Adamczyk, muz. Piotr Adamczyk, producent Tito Productions, Teatr Kamienica.

 

9 października

KAZIMIERZ I KAROLINA Ödöna von Horvátha, tłum. Jacek St. Buras, reż. Gabor Zsambéki, scenografia Csörosz Khell, kostiumy Barbara Hanicka, reżyseria światła Jacqueline Sobiszewski, oprac. muz. Mirosław Jastrzębski, Teatr Narodowy.

„Scena nieustannie się zmienia, ciągle ktoś coś sprząta, wynosi, wnosi, trwa ruch jeśli nie festynu, to jego zaplecza, gdzie nieco z dala od tłumów, toczą się codzienne zapasy. Wszystko tu dzieje się w języku” [Tomasz Miłkowski, „Przegląd”].

„Spektakl jest zwarty, szybki i zrozumiały Arkadiusz Janiczek, Andrzej Blumenfeld, Henryk Talar – jak trzeba cyniczni i wyprani ze złudzeń. I na dodatek często bardzo śmieszni. Pozycja obowiązkowa” [Jacek Wakar, Twój Styl 2010 nr 12].

 

DZIEWCZYNY Z KALENDARZA Tima Firtha, tłum. Elżbieta Woźniak, reż. Tomasz Dutkiewicz, scenografia Wojciech Stefaniak, kostiumy: Dorota Roqueplo, Teatr Komedia.

 

MACIEJEWSKI – MASKI WŁADZY, spektakl Teatru Wielkiego w Poznaniu w reżyserii i scenografii Sylwestra Biragi inauguruje w Teatrze Druga Strefa cykl Opera w Garażu.

 

8 października

BIZNES Johna Chapmana i Jeremiego Lloyda, reż. Jerzy Bończak, Teatr Bajka.

 

PASAŻERKA Mieczysława Weinberga, reż. David Pountney, scenografia Johann Engels, dyrygent Gabriel Chmura, libretto Aleksandr Miedwiediew wg noweli Zofii Posmysz, rekwizyty Johann Engels, kostiumy Marie-Jeanne Lecca, przygot. Chóru Bogdan Gola, Teatr Wielki – Opera Narodowa.

Pasażerka, muzyczna „fuga życia” Weinberga, tak jak poetycka Fuga śmierci Celana, świadczy o jednym – sztuka, czyli także opera, potrafi mówić o najtrudniejszych tematach” [Hanna Milewska, „Hi Fi i Muzyka „2010 nr 11].

 

7 października

EUROPEJSKI FESTIWAL SZTUKI PERFORMANCE EPAF 2010, Centrum Sztuki Współczesnej potrwa do 10 października, Zamek Ujazdowski.

 

5 października

PIEŚŃ NAD PIEŚNIAMI, monodram Jerzego Walczaka na podstawie opowiadania Szolema Alejchema, reż. Maciej Wojtyszko, muz. Jerzy Derfel, motyw muz. Krzysztof Jakowicz (skrzypce), Andrzej Łukasik (kontrabas), Mała Scena, Teatr Żydowski.

 

4 października

Rozpoczął się XIV MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRÓW DLA DZIECI I MŁODZIEŻY KORCZAK 2010 z udziałem 24 grup teatralnych z Polski i świata. Festiwal zainaugurowały PRZYGODY SINBADA ŻEGLARZA Teatru Banialuka.

 

3 października

NASZA KLASA. HISTORIA W XIV LEKCJACH Tadeusza Słobodzianka wyróżniona została nagrodą NIKE – to pierwszy dramat, który doczekał się tego lauru w kilkunastoletniej historii tej prestiżowej nagrody literackiej.

 

1 października

MIGOTANIEM Teatru Emocji i Wyobraźni rozpoczęła się 2. edycja festiwalu „Ursynów ma teatr!”, która potrwa do 19 grudnia. Wszystkie spektakle w Natolińskim Ośrodku Kultury.

 

ŚWIAT GARMANA Stiana Hole, reż. i scenariusz Ewa Piotrowska, scenografia Sylwester Łuczak, choreografia Kjersti Engebrigtsen, muz. Filip Sande, kostiumy i rekwizyty Anna Chadaj, animacje komputerowe Ewa Łuczak , Teatr Baj.

 

Leave a Reply