Premiery w sezonie 1993/1994

Sezon 1993 1994

Premiery w poszczególnych teatrach

 

 

Północne Centrum Sztuki Teatr Komedia

 

APETYT NA CZEREŚNIE Agnieszki Osieckiej, reż. Zbigniew Bogdański, współpr. reż. Zenon Dądajewski, muz. Maciej Małecki, choreografia Zofia Rudnicka, scenografia Jerzy Gorazdowski [15 maja 1994].

 

KRÓL BÓL Katarzyny Lengren, reż. Karol Stępkowski, scenografia Katarzyna Lengren, muz. Stanisław Syrewicz, oprac. muz. Czesław Majewski, choreografia Mirosława Wojewoda [24 listopada 1993].

 

FIGLIK, impreza słowno-muzyczna dla młodych widzów [17 listopada 1993].

 

Scena Prezentacje

 

ZBRODNIE KOBIET Edith Wharton, wg Christopher, Gorączka rzymska, adapt. Diane de Margerie i Anne Rolland, tłum. Hanna Stankówna-Lisowska, reż. Romuald Szejd, scenografia Marcin Stajewski, kostiumy Ewa Zaborowska [13 maja 1994].

 

POWRÓT GWIAZDY Johna Cromwella, tłum. Barbara Grzegorzewska i Paweł Konopczyński, reż. Romuald Szejd, scenografia Marcin Stajewski, kostiumy Zofia de Ines [25 marca 1994].

 

OMDLAŁY KOŃ François Sagan, tłum Hanna Stankówna-Lisowska, reż. Romuald Szejd, scenografia Marcin Stajewski, kostiumy Ewa Zaborowska [21 stycznia 1994].

 

PORTRET RODZINY Z PIENIĘDZMI wg Profesji pani Warren George’a Bernarda Shawa, tłum. Florian Sobieniowski, adapt., opr. tekstu i reż. Romuald Szejd, scenografia Marcin Stajewski, kostiumy Ewa Zaborowska, w roli tytułowej Marta Lipińska [28 października 1993].

 

Stara Prochownia

 

SZPIK EGZYSTENCJI, wieczór poezji Mariana Czuchnowskiego wg jego zbioru Szpik egzystencji, wykonanie studenci II roku PWST pod kier. Wojciecha Siemiona [27 marca 1994].

 

MÓJ OJCIEC Henryka Grynberga, scenariusz i reż. Wojciech Siemion, muz. Dariusz Wasilewski, scenografia Halina Piwowarska [15 stycznia 1994].

 

Teatr Adekwatny

 

PROCES Franza Kafki, tłum. Józefina Szelińska, przejrzany przez Brunona Schulza, scenariusz Maria Teresa Wójcik, Henryk Boukołowski, reż. Henryk Boukołowski, muz. Marcin Błażewicz, scenografia Tomasz Wójcik [24 kwietnia 1994].

 

TRISTAN I IZOLDA Josepha Bediera, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, reż. Józef Zbiróg, scenografia Liliana Jankowska, opr. muz. Barbara Dzięgielewska [10 kwietnia 1994].

 

OBRONA WARSZAWY – RZECZ O STEFANIE STARZYŃSKIM, reż. i wykonanie Henryk Boukołowski [26 września 1993].

 

Teatr Ateneum

 

J.B. I INNI, sceny dramatyczne wg Maksyma Gorkiego, tłum. Stanisław Brucz i Stanisław Ryszard Dobrowolski, inscenizacja i reż. Tadeusz Konwicki, scenografia Marcin Stajewski, opr. muz. Wojciech Borkowski [9 lipca 1994].

 

OLEANNA Davida Mameta, tłum. Marek Kędzierski, reż. Feliks Falk, scenografia Marcin Stajewski [7 maja 1994].

 

CZYTADŁO Tadeusz Konwickiego, adapt. i reż. Robert Gliński, scenografia Aleksandra Semenowicz, muz. Jerzy Satanowski [23 kwietnia 1994].

 

OPERA ZA TRZY GROSZE Bertolta Brechta, tłum. Barbara Witek-Świnarska, teksty songów Władysław Broniewski, inscenizacja i reż. Krzysztof Zaleski, scenografia Janusz Sosnowski, kostiumy Irena Biegańska, kier. Muz. Jerzy Satanowski, przygotowanie wokalne Aldona Krasucka [20 lutego 1994].

 

IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA Witolda Gombrowicza, reż. Waldemar Śmigasiewicz, Maciej Wojtyszko, scenografia Maciej Preyer, opr. muz. Wojciech Borkowski, Scena 61 [12 lutego 1994].

 

Teatr Dramatyczny

 

LISTY MIŁOSNE Alberta Ramsdella Gurneya, tłum. Piotr Szymanowski, reż. Marcin Sławiński, scenografia Gabriela Mierzejewska, opr. muz. Jerzy Zawierski, Sala Prób im. Haliny Mikołajskiej [14 maja 1994].

 

SZÓSTY STOPIEŃ ODDALENIA Johna Guare’ego, tłum. Michał Ronikier, reż. Piotr Cieślak, scenografia Agnieszka Zawadowska, Jean-François Jaquer, muz. Jerzy Satanowski, reż. światła Krzysztof Solczyński [10 marca 1994].

 

PRZEMIANA Franza Kafki, tłum. Juliusz Kydryński, adapt. Zbigniew Brzoza, Zdzisław Jaskuła, Jacek Lusiński, reż. Paweł Łysak, scenografia Grzegorz Małecki, muz. Marcin Błażewicz, Sala Prób im. Haliny Mikołajskiej [12 lutego 1994].

 

CZŁOWIEK Z LA MANCHY Dale’a Wassermana, teksty piosenek Joe Darion, tłum. Antoni Marianowicz, Janusz Minkiewicz, reż. Jerzy Gruza, scenografia Anna Rachel, muz. Mitch Leigh, choreografia Bogdan Jędrzejczak, układ walk Paweł Burczyk. Kier. muz. Zygmunt Kukla, Wiesław Suchoples, Maciej Szumański, dyryg. Zygmunt Kukla [8 stycznia 1994].

 

SERENADA i LIS FILOZOF Sławomira Mrożka, reż. Roman Załuski, scenografia Gabriela Mierzejewska, Teatr Dramatyczny, Scena im. Witolda Zatorskiego [28 listopada 1993].

 

WESELE, WESELE, jednoaktówki Antona Czechowa w tłum. Jerzego Wyszomirskiego i Bertolta Brechta w tłum. Romana Szydłowskiego, reż. Piotr Cieślak, scenografia Irena Biegańska, muz. Jerzy Satanowski, choreografia Emil Wesołowski, Sala im. Haliny Mikołajskiej [6 listopada 1993].

 

Teatr Kwadrat

 

POMYSŁ NA MORDERSTWO Edwarda Taylora, tłum. Elżbieta Woźniak, reż. Marcin Sławiński, scenografia Józef Napiórkowski, muz. Ryszard Szeremeta [21 maja 1994].

 

DEKORATOR Donalda Churchilla, tłum. Bożena Radwańska-Zayac, reż. Andrzej Rozhin, scenografia Józef Napiórkowski, muz. Jerzy Suchocki, układ choreograficzny Tadeusz Wiśniewski, [28 października 1993].

 

Teatr Mały

 

KATAPULTA, działanie plastyczne Jerzego Kaliny, Instytut Teatru Narodowego – Teatr Mały [5 grudnia 1993].

 

UPIORY Henrika Ibsena, przekład zbiorowy, reż. i scenografia Henryk Baranowski, współpr. scen. Anna Kowalska, kostiumy Dorota Morawetz, muz. Marcin Krzyżanowski, [24 października 1993].

 

UPIORY Henrika Ibsena, przekład zbiorowy, reż. i scenografia Henryk Baranowski, współpr. scen. Anna Kowalska, kostiumy Dorota Morawetz, muz. Marcin Krzyżanowski, Instytut Teatru Narodowego, wersja rosyjska z udziałem aktorów Omskiego teatru Dramatycznego [10 października 1993].

 

Teatr na Woli

 

KOŚCIUSZKO POD RACŁAWICAMI Władysława Ludwika Anczyca, oprac. tekstu i reż. Bogdan Augustyniak, scenografia Barbara Stopka, kier. muz. Bolesław Szulia, choreografia Bogdan Jędrzejak, przygot. Wokalne Andrzej Banasiewicz [3 maja 1994].

 

SZATAN Z SIÓDMEJ KLASY Kornela Makuszyńskiego, adapt. Henryka Królikowska, reż. Witold Skaruch, Maciej Wojtyszko, scenografia Teresa Ponińska, muz. Krzysztof Kołtoński, teksty piosenek Maciej Wojtyszko, producent Firma KEMA, przedstawienia w Teatrze na Woli [25 lutego 1994].

 

BAR POD MORSEM Edwarda Jamesa Moore’a, tłum. Kazimierz Piotrowski, reż. Anna Matysiak, scenografia Krzysztof Małachowski [13 stycznia 1994].

 

Teatr Nowy

 

KWILI W STAJNI BÓG. PASTORAŁKA, autor przedstawienia Adam Hanuszkiewicz, dekoracje Mariusz Chwedczuk, kostiumy Xymena Zaniewska, muz. Piotr Moss [31 grudnia 1993].

 

Teatr Ochoty

 

BANKRUCTWO MAŁEGO DŻEKA Janusz Korczaka, reż. Halina Machulska, scenografia Tatiana Kwiatkowska, oprac. muz. Jakub Grzegorek [8 czerwca 1994].

 

WALC POŻEGNALNY Milana Kundery, tłum. Piotr Godlewski, reż. Jan Machulski, scenografia Tatiana Kwiatkowska [9 marca 1994].

 

LOVE STORY Ericha Segala, tłum. Anna Przedpełska-Trzeciakowska, reż. Michał Pawlicki, scenografia Dorota Morawetz [17 grudnia 1994].

 

ŚWIECZKA ZGASŁA Aleksandra Fredy, reż. Marek Bielecki [24 listopada 1993].

 

NA PEŁNYM MORZU Sławomira Mrożka, reż. zespołowa [11 listopada 1993].

 

Teatr Polski

 

CHŁOPCY Stanisława Grochowiaka, reż. Maciej Z. Bordowicz, scenografia Jerzy Gorazdowski, oprac. muz. Tadeusz Woźniakowski, Scena Kameralna [28 maja 1994].

 

GBURY Carlo Goldoniego, tłum. Jerzy Jędrzejewicz, reż. Szczepan Szczykno, dekoracje Agnieszka Zawadowska, kostiumy Monika Sudół, oprac. muz. Wit Zawirski, układ tańca Wanda Szczuka, Scena Kameralna [26 kwietnia 1994].

 

STRACONE ZACHODY MIŁOŚCI Williama Shakespeare’a, tłum. Stanisław Barańczak, reż. Maciej Prus, scenografia Zofia de Ines [17 marca 1994].

 

PANNA MALICZEWSKA Gabrieli Zapolskiej, reż. Bogdan Baer, scenografia Iwona Zaborowska, Scena Kameralna [18 listopada 1993].

 

SZCZĘŚLIWE WYDARZENIE Sławomira Mrożka, reż. Kazimierz Dejmek, scenografia Kazimierz Wiśniak, Scena Kameralna [28 października].

 

PRÓBY Bogusława Schaeffera, reż. Mariusz Orski, scenografia Andrzej Markowicz, muz. Bogusław Schaeffer, Scena Kameralna [16 października 1993].

 

RYSZARD III Williama Shakespeare’a, tłum. Leon Ulrich, reż. Maciej Prus, scenografia Zofia de Inez, wykorzystano utwory W. A. Mozarta, w roli tytułowej Jan Englert [9 października 1993].

 

Teatr Powszechny

 

CZARNA KOMEDIA Petera Shaffera, tłum. Małgorzata Semil, reż. Marek Sikora, scenografia Grzegorz Małecki [5 czerwca 1994].

 

KOBIETA ZAWIEDZIONA Simone de Bauvoir, tłum. Ewa Gryczko, adapt. i reż. Magda Umer, teksty piosenek Wojciech Młynarski i Jeremi Przybora, kier. muz. Wojciech Borkowski, monodram Krystyny Jandy [18 kwietnia 1994].

 

BALLADYNA Juliusza Słowackiego, inscenizacja i reż. Jarosław Kilian, scenografia Adam Kilian, muz. Jerzy Dobrzański [30 marca 1994].

 

WSZYSCY KOCHAMY BARBIE Jerzego Niemczuka, reż. Cezary Morawski, scenografia Magda Maciejewska, Mała Scena [4 marca 1994].

 

WARIACJE GOLDBERGOWSKIE George’a Taboriego, tłum. Grzegorz Matysik, reż. Rudolf Zioło. Scenografia Andrzej Witkowski, Mała Scena [11 stycznia 1994].

 

MĄŻ I ŻONA Aleksandra Fredry, reż. Krzysztof Zaleski, dek. Andrzej Przybył, kost. Zofia de Ines, Mała Scena [29 października 1993].

 

Teatr Rampa

 

ALICJA W KRAINIE CZARÓW Lewisa Carrolla, adaptacja wg wolnego przekładu Marii Morawskiej, teksty piosenek Andrzej Strzelecki, oprawa plast. Ewa Czerniecka-Strzelecka, muz. Wojciech Głuch, choreografia Tadeusz Wiśniewski, oprac. i kier. muz. Jan Raczkowski [2 maja 1994].

 

MISSISSIPPI Stanisława Tyma, reż. autora, scenografia Zygmunt Prończyk, współpr. scen. Anna Kokozow-Tym, produkcja Polconcert Agencja Artystyczna, współproducent Stanisław Tym, premiera w Teatrze Rampa [1o marca 1994].

 

CHOPIN W AMERYCE Andrzeja Strzeleckiego wg pomysłu Stanisława Dygata i Andrzeja Jareckiego, reż. Andrzej Strzelecki, oprawa plast. Ewa Czerniecka-Strzelecka, kier. muz. Ryszard Borkowski, muz. Ryszard Borkowski i in., Teatr Rampa [14 listopada 1993].

 

Teatr Studio

 

PAN PAWEŁ Tankreda Dorst, współpr. Ursula Ehler, tłum. Jacek St. Buras, reż. Barbara Sierosławska, scenografia Agnieszka Zawadowska, oprac. muz. Michał Ostaszewski, przedstawienie przygotowane we współpracy z Instytutem Goethego, Malarnia [11 czerwca 1994].

 

CZTERY KOMEDIE RÓWNOLEGŁE, reż. i scenografia Jerzy Grzegorzewski, muz. Stanisław Radwan, światło Jacek Petrycki; a. SONATA EPILEPTYCZNY wg Sonaty widm Augusta Strindberga, tłum. Zygmunt Łanowski, i Idioty Fiodora Dostojewskiego, tłum. Jerzy Jędrzejewicz; b. JAGOGOGO KOCHA DESDEMONĘ wg Otella Williama Shakespeare’a, Śmierci w Wenecji Tomasza Manna, tłum. Leopold Staff i Sonetów do Orfeusza Reinera Marii Rilke, tłum. Mieczysław Jastrun [19 marca 1994].

 

SIE KOCHAMY Murraya Schisgala, tłum. Adam Tarn, reż. Ewa Mirowska, scenografia Krystyna Kamler, muz. Zbigniew Zamachowski, Malarnia [8 grudnia 1993].

 

OFIARY OBOWIĄZKU Eugène Ionesco, tłum. Joanna Walterówna, reż. Ewa Bułhak, scenografia Jerzy Grzegorzewski, spektakl grany we foyer Dużej Sceny [24 października 1993].

 

Teatr Syrena

 

CAFÉ POD MINOGĄ Stanisława Wiecheckiego Wiecha, teksty piosenek Kazimierz Winkler, adapt. Jan Majdrowicz, reż. Zbigniew Korpolewski, scenografia Tatiana Kwiatkowska, kostiumy Jacek Hohensee, muz. Marian Lida, kier. muz. Czesław Majchrzak, Czesław Majewski, choreografia Ewa Kuklińska [31 lipca 1994].

 

LUDOŻERCY Michała Markowskiego, reż. Zbigniew Korpolewski, choreografia Jarosław Staniek, scenografia Barbara Ptak, muz. Władysław Igor Kowalski, kier. muz. Władysław Igor Kowalski, Wojciech Zieliński, konsult. dramaturgiczna Joanna Sienkiewicz [5 kwietnia 1994].

 

Teatr Szwedzka 2/4

 

DO DAMASZKU Augusta Strindberga, tłum. Zygmunt Łanowski, Halina Thylwe, adapt. i reż. Marcin Jarnuszkiewicz, scenografia Katarzyna Jarnuszkiewicz, opr. muz. Marcin Jarnuszkiewicz, Mirosław Jastrzębski, opr. światła Piotr Pawlik, Marek Sanak [28 maja 1994].

 

ROSENKRANTZ I GUILDENSTERN NIE ŻYJĄ Toma Stopparda, tłum. Gustaw Gotesman, reż. Jacek Pazdro, scenografia Urszula Kubicz, Jacek Pazdro, muz. Tomasz Bajerski, plastyka ruchu scen. Jacek Wierzbicki, układ walki Ryszard Olesiński [5 lutego 1994].

 

DLA KOBIET, CZYLI WYPRZEDAŻ KOŃCOWA Arnolda Weskera, tłum. Irena Tarłowska, reż. Michał Ratyński, scenografia Magda Maciejewska, przedstawienie impresaryjne [5 grudnia 1993].

 

FELIKS, CZYLI SZCZĘŚCIE NASZKICOWANE OŁÓWKIEM Roberta Walsera, tłum. Michał Ratyński, reż. Rudolf Straub, scenografia Paweł Dobrzycki, muz. Bolesław Rawski [20 listopada 1993].

 

DO ARKADII Andrzeja Ozgi, recital autorski, scenariusz i reż. Jan Buchwald, muz. Tomasz Bajerski, Ryszard Borkowski, Wojciech Kaleta, Andrzej Ozga, Jerzy Satanowski, Janusz Tylman, kier. muz. Mirosław Jastrzębski, konsult. plast. Tatiana Kwiatkowska [5 listopada 1993].

 

Teatr Współczesny

 

MIŁOŚĆ NA KRYMIE Sławomira Mrożka, reż. Erwin Axer, scen. Ewa Starowieyska, przyg. wokal. Irena Kluk-Drozdowska [23 kwietnia 1994].

 

WIZYTA STARSZEJ PANI Friedricha Dürrenmatta, tłum. Irena i Egon Naganowscy, opr. tekstu i reż. Wojciech Adamczyk, dek. Wojciech Jankowiak, kostiumy Marta Hubka, tekst songu Maciej Wojtyszko, w roli tytułowej Maja Komorowska [11 grudnia 1993].

 

Teatr Żydowski

 

BŁĄDZĄCE GWIAZDY wg Szolema Alejchema, libretto, teksty piosenek, insc. i reż. Szymon Szurmiej, scenografia Marian Stańczak, muz. Janusz Sent, choreografia Tomasz Tworkowski, kier. muz. Teresa Wrońska, realizacja światła Andrzej Szymański [25 czerwca 1994].

 

SWAT W ZIELONYM SZALIKU Juliusza Bergera, Michała Szwejlicha, insc. i reż. Juliusz Berger, scenografia Marian Stańczak, opr. muz. Leopold Kozłowski, Teresa Wrońska, choreografia Tomasz Tworkowski, kier. muz. Teresa Wrońska [29 stycznia 1994].

 

Towarzystwo Teatralne pod Górkę

 

KOLĘDA NA CZTERY GŁOSY wg „Pastorałki” Leona Schillera, oprac. i reż. Jacek Bursztynowicz, oprac. muz. Irena Kluk-Drozdowska, premiera w kawiarni Teatru Dramatycznego [Grudzień].

 

 

Dodaj komentarz