Przejdź do treści

Premiery w sezonie 1990/1991

Sezon 1990 1991

Premiery w poszczególnych teatrach

 

 

Scena Prezentacje

 

ZDRADA Harolda Pintera, tłum. Bolesław Taborski, reż. Romuald Szejd, scenografia Marcin Stajewski [23 marca 1991].

 

Teatr Adekwatny

 

BAJKI ROBOTÓW Stanisława Lema, adaptacja Wojciech Feliksiak, reż. Magda Teresa Wójcik, scenografia Tomasz Wójcik, opr. muz. Beata Dzięgielewska [18 listopada 1990].

 

Teatr Ateneum

 

BURZA Williama Shakespeare’a, tłum. Stanisław Barańczak, inscenizacja i reż. Krzysztof Zaleski, dekoracje Wiesław Olko, kostiumy Irena Biegańska, muz. Jerzy Satanowski, ruch sceniczny Tomasz Tworkowski [25 maja 1991].

 

GRA, musical na jednego aktora – recital Artura Barcisia, reż. Marcin Sosnowski, opr. muz. Wojciech Kaleta, Scena na Dole [9 maja 1991].

 

TUWIM, scenariusz i reż. Jan Kamieński, scenografia Jan Maria Nowak, choreografia Emil Wesołowski, kier. muz. Wojciech Borkowski, aranżacja Piotr Hertel, Wojciech Borkowski, Scena na Dole [8 lutego 1991].

 

FIRMA Mariana Hemara, reż. Edward Dziewoński, scenografia Marcin Stajewski, Scena 61 [2 lutego 1991].

 

ZEMSTA Aleksandra Fredry, reż. Gustaw Holoubek, scenografia Marcin Stajewski [2 grudnia 1990].

 

 

Teatr Dramatyczny

 

ŚWIĘTY FRANCISZEK I WILK Z GUBBIO ALBO KOTLETY ŚWIĘTEGO FRANCISZKA Stefana Themersona, reż. Jarosław Ostaszkiewicz, muz. Marcin Błażewicz, kier. muz. Marcin Błażewicz, Dariusz Różankiewicz, scenografia Grzegorz Małecki, ruch sceniczny Czesław Bilski, światło Krzysztof Solczyński [14 czerwca 1991].

 

ACH, COMBRAY Marcela Prousta, wg „W poszukiwaniu straconego czasu”, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, Maciej Żurowski, Julian Rohoziński, adapt. Waldemar Matuszewski, Robert Quelen, reż. Waldemar Matuszewski, choreografia Jerzy Winnicki, scenografia Aleksandra Semenowicz, Sala im. Haliny Mikołajskiej [6 kwietnia1991].

 

METRO Janusza Stokłosy, libretto Agata i Maryna Miklaszewskie, adapt., reż. i choreogr. Janusz Józefowicz, scenografia Janusz Sosnowski, kostiumy Ewa Krauze, produkcja PZ „Batax” Wiktora Kubiaka, premiera w Teatrze Dramatycznym [30 stycznia 1991].

 

KRZESŁA Eugène’a Ionesco, tłum. Maria Bechczyc-Rudnicka, Konrad Eberhardt, reż. Szczepan Szczykno, scenografia Agnieszka Zawadowska, Sala im. Haliny Mikołajskiej; grają Zofia Kucówna, Henryk Bista [19 stycznia 1991].

 

NIE-BOSKA KOMEDIA Z NIEDOKOŃCZONYM POEMATEM Zygmunta Krasińskiego, reżyseria i oprac. tekstu Maciej Prus, scenografia Aleksandra Semenowicz, kostiumy Izabela Kordalewska Izabela, muz. Marcin Błażewicz [12 stycznia 1991].

 

Teatr Kwadrat

 

BRZYDKIE NAWYKI Terrence’a McNally, tłum. Michał Kłobukowski, reż. Radosław Piwowarski, dekoracje Katarzyna Lengren, kostiumy Bernard Ford Hanaoka, konsultant muz. Małgorzata Przedpełska, konsultant choreograficzny Jirina Nowakowska, [21 czerwca 1991].

 

ZBRODNIE SERCA Beth Henley, tłum. Małgorzata Semil, reż. Marcin Sławiński, scenografia Józef Napiórkowski, oprac. muz. Korneliusz Pacuda [1 marca 1991].

 

SPRÓBUJMY JESZCZE RAZ Murraya Schisgala, reż. Jan Kobuszewski, choreografia Joanna Niesiołowska-Schaitter, scenografia Józef Napiórkowski [28 września 1990].

 

Teatr na Woli

 

KRÓL NIKODEM Ferdynanda Goetla, Rafała Malczewskiego, reż. Bogdan Augustyniak, scenografia Jakub Konarzewski, muz. Sławomir Wolski [28 maja 1992].

 

Teatr Nowy

 

KOMEDIA PASTERSKA Jan Morsztyna, reż. Adam Hanuszkiewicz, scenografia Mariusz Chwedczuk, scenografia Xymena Zaniewska, muz. Andrzej Żylis, premiera w Teatrze Królewskim w Łazienkach [12 lipca 1991].

 

CYD Jana Andrzeja Morsztyna wg Corneille’a, reż. Adam Hanuszkiewicz, scenografia Mariusz Chwedczuk, kostiumy Xymena Zaniewska, muz. Jerzy Satanowski, w roli tytułowej Zbigniew Suszyński, premiera w Teatrze Królewskim w Łazienkach [1 czerwca 1991].

 

UBU KRÓL, CZYLI POLACY Alfreda Jarry, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, scenariusz, opr. tekstu i reżyseria Adam Hanuszkiewicz, scenografia Małgorzata Domańska, muzyka Andrzej Żylis, w roli tytułowej – Zdzisław Wardejn, w roli Ubicy – Bożena Dykiel [6 kwietnia 1991].

 

PEER GYNT Henrika Ibsena, tłum. Zbigniew Krawczykowski, adaptacja, scenografia i reżyseria: Waldemar Zawodziński [23 lutego 1991].

 

ZAPOLSKA, ZAPOLSKA, scenariusz i reżyseria Adam Hanuszkiewicz [31 grudnia 1990].

 

WEDŁUG PIRANDELLA wg sztuki Sześć postaci szuka autora, tłum. Zofia Jachimecka, opr. tekstu i reżyseria Adam Hanuszkiewicz, scenografia Mariusz Chwedczuk, kostiumy Xymena Zaniewska, Hanuszkiewicz gra rolę Dyrektora Teatru [26 października 1990].

 

PARADY Jana Potockiego, tłum. Józef Modrzejewski, reż. Andrzej Staszczyk, scenografia Agnieszka Łapińska, muzyka Ewa Kornecka [4 września 1991].

 

Teatr Ochoty

 

PRZEMIANA Franza Kafki, tłum. Juliusz Kydryński, scenariusz i reż. Krzysztof Galos, scenografia Marian Panek, muz. Zygmunt Konieczny [14 lutego 1991].

 

TYLKO DLA MĘŻATEK Jana Machulskiego, reżyseria autora, scenografia Andrzej Pągowski, muz. Antoni Kopff [22 listopada 1990].

 

PAPIEROWY KOCHANEK Jerzego Szaniawskiego, reż. Anna Dziedzic, scenografia Jadwiga Czarnocka, muz. Jacek Kruczek [10 listopada ].

 

Teatr Polski

 

NIE IGRA SIĘ Z MIŁOŚCIĄ Alfreda de Musseta, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, reż. Zbigniew Bogdański, scenografia Łucja Kossakowska, opr. muz. Agnieszka Kleiner, Scena Kameralna [13 czerwca 1991].

 

UBU KRÓLEM Alfreda Jarry, reż. Kazimierz Dejmek, tłum. Bogusław Brelik, scenariusz i piosenki Ryszard Marek Groński, choreografia Emil Wesołowski, scenografia Krzysztof Pankiewicz, muzyka Wojciech Karolak; w roli Kuma Ubu – Jan Prochyra, Kumowej Ubu – Magdalena Zawadzka [16 maja 1991].

 

ŚLUB Witolda Gombrowicza, reż. Tadeusz Minc, scenografia Andrzej Markowicz, muz. Zbigniew Karnecki, choreografia Zofia Rudnicka, przygotowanie muz. Wit Zawirski [9 marca 1991].

 

SZCZĘŚCIE FRANIA Włodzimierza Perzyńskiego, reż. Bogdan Baer, scenografia Iwona Zaborowska. W roli tytułowej Michał Maciejewski, Scena Kameralna [16 lutego 1991].

 

SZKOŁA OBMOWY Wojciecha Bogusławskiego, reż. Jan Bratkowski, scenografia Łucja Kossakowska, choreografia Wanda Szczuka, opr,. Muz. Anna Płoszaj, konsult. art. intermediów Andrzej Chichowski, praca nad słowem Danuta Mancewicz [5 stycznia 1991].

 

Teatr Powszechny

 

PARADA OSZUSTÓW: MISTRZ PATHELIN Maistre Pierre Pathelin, tłum. Adam Polewka, reż. Wojciech Starostecki; CECÉ Luigi Pirandella, tłum. Luigi i Cini i Wanda Laskowska, reż. Ryszard M. Nyczek; ŚWIĘTE NIGDY Izaaka Babla, tłum. Jerzy Pomianowski, reż. Artur Hofman; NIKT SIĘ NIE BĘDZIE ŚMIAŁ Milana Kundery, tłum. Emilia Witwicka, adapt. i reż. Jarosław Grządzielski. Warsztat PWST pod opieką Gustawa Holoubka i Macieja Wojtyszki, scenografia Małgorzata Domańska, Mała Scena [5 czerwca 1991].

 

KARMANIOLA, CZYLI OD SASA DO LASA Joanny Kulmowej, Stanisława Moniuszki, reż. Marek Sikora, scenografia Katarzyna Jarnuszkiewicz, kier. muz. Jerzy Dobrzański, Wojciech Kaleta, ruch sceniczny Marek Sikora [23 marca 1991].

 

KLUB PICKWICKA Charlesa Dickensa, tłum. Włodzimierz Górski, Zofia i Wiktor Popławscy, adaptacja, Henryka Królikowska, Maciej Wojtyszko, reż. Maciej Wojtyszko, scenografia Katarzyna Kępińska, muz. Jerzy Derfel, Maciej Paderewski, ruch sceniczny Zofia Rudnicka [7 lutego 1991].

 

KOLACJA Jean-Claude Brisville’a, tłum. Barbara Grzegorzewska, reż. Wojciech Adamczyk, scenografia Adam Kilian, Teatr Powszechny, Mała Scena; Jako Fouché Władysław Kowalski, jako Talleyrand Janusz Gajos [15 grudnia 1990].

 

SHIRLEY VALENTINE Willy Russell, tłum. Małgorzata Semil, reż. Maciej Wojtyszko, scenografia Ewa Bystrzejewska; monodram Krystyny Jandy [3 listopada 1990].

 

WSPANIAŁE ŻYCIE Jeana Anhouilla, tłum. Barbara Grzegorzewska, reż. Andrzej Guc, dekoracje Andrzej Sadowski, kostiumy Ewa Gdowiak, muz. Jerzy Satanowski [21 września 1990].

 

TO ŚPIEWAŁA ORDONKA, scenariusz i reż. Krzysztof Zaleski, scenografia Dorota Roqueplo, muz. Janusz Bogacki, Mała Scena [20 września 1990].

 

Teatr Północny

 

OSKARŻONY DYMITR KARAMAZOW Fiodora Dostojewskiego wg Braci Karamazow, tłum. Aleksander Wat, adaptacja i reż. Maciej Karpiński, scenografia Janusz Sosnowski, kostiumy Irena Biegańska, w roli tytułowej Sławomir Orzechowski [24 listopada 1990].

 

CARMENCITA Prospera Merimee wg Carmen, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, reż. i choreografia Marek Sikora, scenografia Grzegorz Malecki, muz. Roman Ziemlański [10 października 1990].

 

OPĘTANIE Marka Weissa-Grzesińskiego, reż. autora, scenografia Andrzej Majewski [22 września 1990].

 

Teatr Studio

 

ŚMIERĆ IWANA ILJICZA Lwa Tołstoja, tłum. Jarosław Iwaszkiewicz, reż., adaptacja, scenografia Jerzy Grzegorzewski, muz. Stanisław Radwan [14 kwietnia 1991].

 

PEER GYNT Henrika Ibsena, tłum. Zbigniew Krawczykowski, adaptacja i reżyseria: David Schweizer, scenografia Barbara Hanicka, muz. Stanisław Radwan, [6 marca 1991].

 

KASANDRA Christy Wolf, tłum. Sławomir Błaut, reż. Krzysztof Bukowski, oprac. tekstu Krzysztof Bukowski, Zbigniew Brzoza, scenografia Leszek Mądzik, muz. Stanisław Radwan, w roli tytułowej Anna Chodakowska, Malarnia [22 stycznia 1991].

 

TAMARA Johna Krizanca, tłum. Małgorzata Semil, reż. Maciej Wojtyszko, choreografia Mira Wojewoda, scenografia Izabela Chełkowska-Wolczyńska, opracowanie muzyczne Krzysztof Majchrzak [8 września 1990].

 

Teatr Syrena

 

TANIEC KOGUTÓW Stanisława Broszkiewicza, adapt. i reż. Zbigniew Korpolewski, teksty piosenek Ernest Bryll, choregr. Ewa Kuklińska, scenografia Bronisław Modrzejewski, muz. i kier. muz. Czesław Majewski, Ryszard Poznakowski [3 maja 1991].

 

CZERWONY KAPTUREK Eugeniusza Szwarca, tłum. Marian Niewiarowski, reż. Wojciech Pokora, scenografia Michał Puklicz, muz. Władysław Szpilman, opr. muz. Czesław Majewski, teksty piosenek Kazimierz Winkler, choreografia Dorota Furman [6 stycznia 1991].

 

BEZ SEKSU PROSZĘ Alistaira Foota, Anthony’ego Marriotta, tłum. Zbigniew Maciak, Krzysztof Szuster, reż. Krzysztof Szuster, scenografia Jerzy Gorazdowski [21 grudnia 1990].

 

Teatr Szwedzka 2/4

 

KWARTET Bogusława Schaeffera, muz. autora, reż. Mikołaj Grabowski, Teatr Szwedzka 2/4 [30 czerwca].

 

POKOJÓWKI Jeana Geneta, tłum. Jan Błoński, reż. i scenografia Krzysztof Kelm [5 lutego 1991].

 

TAK CHCĘ TAK wg Jamesa Joyce’a, tłum. Maciej Słomczyński, Zygmunt Allan, reż. i scenografia Henryk Baranowski, kostiumy Małgorzata Domańska, muz. Tomasz Bajerski, Mirosław Jastrzębski [26 stycznia 1991].

 

Teatr Współczesny

 

DON JUAN, CZYLI KAMIENNY GOŚĆ Moliera, tłum. Bohdan Korzeniewski, reż. Jan Buchwald, scenografia Aleksandra Semenowicz, muz. Zygmunt Konieczny [26 maja 1991].

 

WIECZÓR TRZECH KRÓLI Williama Shakespeare’a, tłum. Leon Urlich, popr. Antoni Słonimski, reż. Maciej Englert, scenografia Marcin Stajewski, Teatr Współczesny [24 stycznia 1991].

 

 

Leave a Reply