I 1997

Styczeń 1997

 

 

29 stycznia

TANGO Sławomira Mrożka, reż. Zdzisław Wardejn, scenografia Małgorzata Treutler, w roli Artura Piotr Szwedes, Teatr Ochoty [35].

 

26 stycznia

PANNA TUTLI-PUTLI Stanisława Ignacego Witkiewicza, Operetka w trzech aktach w czystawej formie, reż. Krystyna Janda, scenografia Maciej Preyer (dekoracje), Zofia de Ines (kostiumy), muz. Wojciech Borkowski, światło Edward Kłosiński, Marian Prokop, ruch sceniczny Iliana Alvarado. W roli tytułowej Justyna Sieńczyłło, Teatr Powszechny [32 x, 8751 + 1 we Wrocławiu, 600].

„Spektakl ma fantastyczne tempo, aktorzy, było nie było, sceny dramatycznej ruszają się lepiej niż w prawdziwej operetce i to nie tylko młodzi egzotyczni mieszkańcy Tua-Tua, ale również dojrzali milionerzy hasający po rewiowych schodach jak kozice, co jest zasługą choreografki Iliany Alvarado” [Jacek Lutomski, „Rzeczpospolita” nr 24, 29 stycznia 1997].

 

18 stycznia

BZIK TROPIKALNY na podstawie dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza Mister Price, czyli bzik tropikalny i Nowe wyzwolenie, reż. Grzegorz Horst d’Albertis [Grzegorz Jarzyna], scenografia Barbara Hanicka, muz. Bolesław Rawski, reżyseria światła Piotr Pawlik, Teatr Rozmaitości.

 

„Reżyser – student krakowskiej PWST – wyszedł po premierze do oklasków w egzotycznej masce Demona i – jak przyzna się 13 lat później – sam przeżył wtedy coś, co mogło przypominać trans. Tylko nieliczni znali wówczas jego prawdziwe nazwisko. Ukrywający się pod pseudonimem Horst D’Albertis, zafascynowany filozofią Wschodu, pod wpływem swoich podróży m.in. do Indii, Nepalu, Tybetu i Chin stworzył spektakl o bardzo specyficznym klimacie, w którym wykorzystał wątki z dwóch dramatów Witkacego” [Dorota Wyżyńska, „Gazeta Wyborcza – Stołeczna online”, 12-01-2010].

 

ELEKTRA Sofoklesa, tłum. Antoni Libera, Janusz Szpotański, wykorzystano frag. „Orestei” w tłum. Stefana Srebrnego oraz Antoniego Libery i Janusza Szpotańskiego, reż. Krzysztof Warlikowski, scenografia Małgorzata Szczęśniak, muz. Paweł Mykietyn, choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... Wojciech Misiuro, Teatr Dramatyczny [15 x].

 

„Sofokles nie zostaje strywializowany naszą rzeczywistością, lecz nasza rzeczywistość zostaje podniesiona do rangi Sofoklesowego uniwersum. Realizatorom udało się ukazać intymny wymiar greckiego mitu o Atrydach i ożywić antyczną ideę teatru wspólnoty – teatru jednoczącego aktorów i widzów w swoistym misterium unaoczniającym tragizm losu ludzkiego (…) Elektra w wykonaniu Stenki jawi się jako ortodoksyjna kapłanka krwawego obrzędu. Głosi religię zemsty, tę religię, której wyznawcy żyją dziś w Irlandii, Bośni, Czeczenii, a która w Sofoklesowej tragedii pchnie Orestesa – brata Elektry, ukochanego wręcz po macierzyńsku przez siostrę – do straszliwej zbrodni matkobójstwa” [Jerzy Jasiński, „Wiadomości Kulturalne” nr 5, 9 lutego 1997].

 

„Świetną rolę stworzyła Danuta Stenka. Jej Elektra jest dojrzałą, pewna siebie kobietą, której ogromna wrażliwość i bezradność w rozpaczy ujawniają się dopiero w czasie spotkania z matką (…)” [Justyna Golińska, „Didaskalia(gr.), inaczej: tekst poboczny dramatu. Warstwa tekstu drama...” 1997 nr 17].

 

17 stycznia

CZASAMI SKRZYPCE François Sagan, tłum. Katarzyna Skawina, reż. Romuald Szejd, scenografia Marcin Stajewski, kostiumy Ewa Zaborowska, Scena Prezentacje.

 

10 stycznia

DWIE MORGI UTRAPIENIA Marka Rębacza, reż. Jan Kobuszewski, scenografia Jerzy Gorazdowski, oprac. muz. Tadeusz Suchocki, Teatr Kwadrat [69 x].

 

Sceniczny przebój Kwadratu, grany ok. 500 razy. W spektaklu Jan Kobuszewski daje „swoje komiczne opus magnum ostatnich lat, czyli rolę Mariana Koseli, upartego rolnika, broniącego pola w centrum miasta przed zakusami inwestorów” [Aneta Kyzioł „Polityka” nr 51-52, 19 grudnia
2009
].

 

9 stycznia

ROLA ŻONY Ronalda Haymana, tłum. Elżbieta Woźniak, reż. Maciej Wojtyszko, scenografia Katarzyna Proniewska-Mazurek, muz. Tomasz Hynek, w roli Strindberga Zbigniew Zapasiewicz, Teatr Polski, Scena Kameralna [20 x, 2327 + 1 x w terenie].

 

1 stycznia

BARBARA BORYS-DAMIĘCKA zostaje dyrektorem naczelnym i artystycznym teatru Syrena.

 

JERZY GRZEGORZEWSKI zostaje dyrektorem artystycznym dramatu(gr. drama), rodzaj literacki (obok epiki i liryki), obejmuj... Teatru Narodowego.

 

TOMASZ MĘDRZAK zostaje dyrektorem naczelnym i artystycznym teatru Ochoty.

 

ANDRZEJ MACIEJEWSKI zostaje dyrektorem naczelnym teatru Rampa.

 

PIOTR CIEPLAK zostaje zastępcą dyrektora ds. Artystycznych teatru Rozmaitości.

 

 

Opublikowany w 1997

Dodaj komentarz