Przejdź do treści

XII 1996

Grudzień 1996

 

 

31 grudnia

MŁYNARSKI ’97, recital autorski, kier. muz. Jerzy Derfel, scenografia Marcin Stajewski, Teatr Ateneum.

 

BALLADYNA Juliusza Słowackiego, reż. Adam Hanuszkiewicz, scenografia Janusz Kijański, w roli tytułowej Edyta Jungowska, Teatr Nowy [73 x].

 

Po efektownym spektaklu z dobrą rolą Edyty Jungowskiej minorowe oceny, wedle których Adam Hanuszkiewicz „należy do licznej grupy twórców starszej generacji, którzy zupełnie pogubili się w nowej rzeczywistości. Nie potrafią znaleźć języka, by opisać nowy świat lub by interpretować stary tak, aby nas to interesowało” [Tomasz Jastrun, „Kultura” 1997 nr 3].

 

21 grudnia

PASTORAŁKA Leona Schillera, misterium ludowe z muzyka Leona Schillera i Jana Maklakiewicza, reż. Jarosław Kilian, scenografia Adam Kilian, opr. muz. Krzesimir Dębski, kier. muz. Wit Zawirski, choreografia Jacek Tomasik, Teatr Polski.

 

Wielki przebój Teatru Polskiego – przez kilkanaście sezonów w repertuarze, grany nadal z powodzeniem w sezonie 2009/2010.

 

19 grudnia

ROMANS Emiliana Kamińskiego, muz. Aleksander Wertyński, polskie teksty romansów Jonasz Kofta, reż. Robert Gliński, scenografia Agnieszka Zawadowska, aranż., kier. muz. Mariusz Dubrawski, Teatr Powszechny, Mała Scena [15 x, 1362 + 2 x we Wrocławiu, 480].

 

„Emilian Kamiński na podstawie dokumentów, listów, notatek itp. ukształtował sceniczną opowieść o niezwykłym, tajemniczym, i dramatycznym romansie warszawskiej aktorki Marii Wisnowskiej, z rosyjskim huzarem, Aleksandrem Barteniewem, który ostatecznie – podobno na jej prośbę – zastrzelił Wisnowską. (…) Rzecz jest niedługa, ma doskonałą atmosferę narzucona umiejętnie przez reżysera, Roberta Glińskiego, jest grana i śpiewana doskonale przez świetną parę aktorską (…). [Lucjan Kydryński „Przekrój” nr 6, 9 lutego 1997].

 

17 grudnia

WARIACJE Z POETAMI, spektakl złożony z 2 realizacji; a. GODZINA, W KTÓREJ NIE WIEDZIELIŚMY NIC O SOBIE Petera Handke, tłum. Danuta Żmij-Zielińska, reż. Zbigniew Brzoza, scenografia Katarzyna Jarnuszkiewicz, kostiumy Dorota Kołodyńska, muz. Paweł Mykietyn, ruch scen. Leszek Czarnota, Teatr Studio [16 x, 1888]; b. FRANCIS BACON, CZYLI DIEGO VELAZQUEZ NA FOTELU DENTYSTYCZNYM Tadeusza Różewicza, insc. poematu Jerzy Grzegorzewski, scenografia Jerzy Grzegorzewski i Barbara Hanicka, muz. Stanisław Radwan, Teatr Studio, Foyer [16 x, 115].

 

„Jerzy Grzegorzewski po raz kolejny realizuje Różewicza. Tym razem na foyer teatru. Wokół bokserskiego ringu gromadzi się publiczność. Poeta teatru i poeta sceny „mierzą się” ze znakami współczesności. Artyści i bokserzy. Co można ocalić ze sztuki, Czy można ją samą ocalić. Intymny poemat, właściwie bardzo osobiste zwierzenia Różewicza, Grzegorzewski ironicznie zapewne zestawił z wyrazistymi, „krzyczącymi” znakami dzisiejszych igrzysk” [Henryk Bieniewski, „Loża” 1997 nr 0].

 

15 grudnia

KUBUŚ PUCHATEK Alana Aleksandra Milne, tłum. Irena Tuwim, adapt. i reż. Magda Teresa Wójcik, scenografia Liliana Jankowska, muz. Mikołaj Hertel, premiera w Teatrze na Woli, Teatr Adekwatny [18 x].

 

RECITAL ROBERTA JANOWSKIEGO, Teatr Rampa [2 x, 372].

 

 

Leave a Reply