IX 1994

Wrzesień 1994

 

 

30 września

PAMIĘTNIK Z POWSTANIA WARSZAWSKIEGO Mirona Białoszewskiego(1922-83), polski poeta, prozaik, a także tłumacz i autor ..., adapt. i reż. Waldemar Śmigasiewicz, scenografia Maciej Preyer, muz. Jolanta Szczerba, w roli Mirona Władysław Kowalski, Teatr Powszechny, Mała Scena [26 x, 2815].

 

„Sceniczna wersja Białoszewskiego autorstwa reżysera Waldemara Śmigasiewicza jest po prostu dobrym, profesjonalnie zrobionym przedstawieniem, mającym wręcz „muzyczny” rytm i niezłe tempo. Równo zagrane przez aktorów jest spektaklem zespołowym – co przy założeniu pewnej polifoniczności było warunkiem koniecznym” [Barbara Kazimierczyk „Polska Zbrojna” nr 211, 28-30 października 1994].

 

29 września

EDUKACJA RITY Willy Russel, tłum. Karol Jakubowicz, reż. Andrzej Rozhin, scenografia Anna Rachel, Teatr Ochoty [56 x, 4133].

 

Andrzej Rozhin po 12 latach powrócił do tej sztuki, dawnego przeboju Teatru Ateneum. „Uważam, że sztuka wraz z upływem czasu nie straciła – tłumaczył reżyser – a ręcz przeciwnie, zyskała. To, o czym kiedyś opowiadaliśmy ze sceny, i co może wtedy nie przystawało do rzeczywistości, teraz stało się aktualne. Bohaterkę można utożsamić z Polką z klasy średniej, znudzoną stabilnością marnego, szarego życia”. W roli Roty wystąpiła Małgorzata Bogdańska.

 

24 września

SZALEŃSTWO KRÓLA JERZEGO Allana Bennetta, tłum. Elżbieta Woźniak, reż. Filip Bajon, scenografia Janusz Sosnowski, kostiumy Irena Biegańska, muz. Georg Friedrich Haendel, ruch scen. Jerzy Moniak [18 x, 3443].

 

18 września

SZTUKA SUKCESU Nicka Deara, tłum. Elżbieta Sadowska, Philip Boehm, reż. Philip Boehm, scenografia Annabelle Batchelor, Estelle Buitler, William Htay, muz. Katarzyna Nowakowska, Teatr Dramatyczny, Scena im. Haliny Mikołajskiej [10 x, 1229].

 

Rzecz o wybitnym malarzu i rysowniku Williamie Hogarthcie, ukazanym w ciemnych barwach, poprowadzona jednokierunkowo. Aktorzy „staja bezradni na scenie, nie bardzo wiedząc, kim naprawdę są” [Jacek Wakar, „Teatr” 1994 nr 11]. Broni się jedynie Danuta Stenka w roli prostytutki Louisy.

 

17 września

ZAGRAJ TO JESZCZE RAZ, SAM Woody Allena, tłum. Grażyna Dyksińska, Jerzy Siemasz, reż. Adam Hanuszkiewicz, scenografia Krystyna Kamler, kostiumy Anna Cygoń-Zwolińska, Teatr Nowy.

 

3 września

MSZA ZA MIASTO ARRAS Andrzeja Szczypiorskiego, adapt. Igor Sawin, reż. Krzysztof Zaleski, scenografia Zofia de Ines, monodram Janusza Gajosa, Teatr Powszechny, Mała Scena [50 x, 7010 + 12 x gościnne].

 

Wielkie zwycięstwo aktora. „Janusz Gajos w monodramie „Msza za miasto Arras” jest starym człowiekiem. Strąki rzadkich, siwych włosów opadają mu na plecy, twarz pokrywa siatką zmarszczek, głos mamrotliwy, początkowo niewyraźny. (…) w pozornie beznamiętnej relacji wspaniale wydobywa grozę sytuacji, konflikt rozumu i sumienia z głupotą i podszytą strachem podłością. Świetna rola!” [Ewa Zielińska, „Kurier Polski” nr 197, 8 września 1994].

 

 

 

Opublikowany w 1994

Dodaj komentarz