III 1989

Marzec 1989

 

 

21 marca

NIEBO ZAWIEDZIONYCH Bertolta Brechta(1898-1956) niemiecki poeta, prozaik, dramaturg i inscenizat..., tłum. Robert Stiller, scenariusz i reżyseria Lena Szurmiej, scenografia i choreografia(gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u... Helena Dynerman, kier. muzyczne Janusz Tylman, Teatr Ateneum [21 x, 2 513].

 

[powrót do spektaklu z roku 1981, granego krótko, w nowej obsadzie i bez ingerencji cenzury]

 

16 marca

ONI Stanisława Ignacego Witkiewicza, reżyseria Jan Englert, scenografia Jadwiga Jorosiewicz, oprac. muz. Anna Płoszaj, choreografia Tadeusz Wiśniewski, Teatr Polski [19 x, 8 850].

 

Premiera sztuki Witkacego przyćmiona została obradami okrągłego stołu. „Towarzysząca temu wydarzeniu temperatura euforycznego optymizmu spowodowała zapewne, że obraz Witkacego został potraktowany jako przywołanie jakiejś zamierzchłej przeszłości” [Henryk Izydor Rogacki, „Pamiętnik Teatru Polskiego. Sezon 1989/1989].

 

11 marca

POCAŁUNEK KOBIETY PAJĄKA Manuela Puiga, tłum. Zofia Chądzyńska, reż. Romuald Szejd, scenografia Andrzej Piątkowski, Marcin Stajewski, ruch sceniczny Zofia Rudnicka, Scena Prezentacje.

 

DZIECI MNIEJSZEGO BOGA Marka Medoffa, tłum. Kazimierz Piotrowski, reż. Waldemar Matuszewski, scenografia Małgorzata Treutler, opr. muzyczne Adam Gzyra, konsultacja języka migowego Mirosława Sosnowska, Teatr Ateneum [26 x, 10 996]

 

„Tu nie gra się ludzi głuchych – lecz środkami dostępnymi głuchoniemym gra się sprawy ludzkie: poważne i niepoważne, dramatyczne, komiczne. Nawet w zniekształconej mowie może się zmieścić cała gama uczuć – przekonują o tym role Katarzyny Miernickiej i Tomasza Kozłowicza. Krzysztof Kolberger wypełnia swą postać szamotaniną człowieka, skazanego na rolę tłumacza słów na język migowy, stojącego na pograniczu świata mowy i świata wielkiej ciszy. Zaś kreację niezwykłą tworzy Maria Ciunelis” [Jacek Sieradzki, „Polityka” nr 40, 7b października 1989].

 

NAGRODY:

im. Aleksandra Zelwerowicza dla Marii Ciunelis.

 

ZACZAROWANY ŚWIAT – CHAGALL, adaptacja(łac. adaptare = przystosowywać), przystosowanie utworu li... i reż. Szymon Szurmiej, scenografia Marian Stańczak, choreografia Witold Gruca, opr. muz. Leopold Kozłowski, kier. Muz. Teresa Wrońska, Teatr Żydowski [20x, 2 840].

8 marca

AA… A czyli JUVENILIA I NOWE WYZWOLENIE Stanisława Ignacego Witkiewicza, scenariusz i reż. Piotr Cieślak, scenografia Agnieszka Zawadowska, opr. muz. Małgorzata Benedek, Mała Scena, Teatr Powszechny [25 x, 2 854].

 

„(…) możliwa jest jeszcze w dzisiejszym teatrze wspólna zabawa, w której swoje miejsce znalazły przecież i groteska, i absurd, i lęki, i obsesje Witkacego. Wielka w tym zasługa także zespołu wykonawców. Całego zespołu, bez wyjątku” [Temida Stankiewicz-Podhorecka „Życie Warszawy” nr 103, 3 maja 1989].

 

2 marca

BURZA Szekspira, tłum. Zofia Siwicka, reż. Krystyna Skuszanka, scenografia G. Żubrowska, muzyka A. Walaciński, Teatr Mały, Teatr Narodowy [24 x, 4 286].

 

 

 

Opublikowany w 1989

Dodaj komentarz