Afisz teatrów lubelskich marzec 2010

Co teatry Lublina proponują w marcu?

Teatr im. J. Osterwy
W marcu na deski Teatru Osterwy wchodzi wyreżyserowana przez Krzysztofa Babickiego inscenizacja sztuki Mateusza Pakuły „Biały dmuchawiec”. Spektakl, określany czasami mianem „góralskiej masakry”, to gorzka, choć niepozbawiona specyficznego czarnego humoru refleksja na temat zastraszająco szybkiego rozkładu wartości we współczesnym świecie. Fabuła, osnuta wokół prowadzonego przez dwoje młodych ludzi prywatnego śledztwa w sprawie makabrycznego morderstwa, przykuwa uwagę i zmusza do zastanowienia. Duszny, niepokojący klimat podkreśla też sposób ukształtowania warstwy językowej przedstawienia. Niestroniące od kolokwializmów dialogi to rozmowy żywych osób, a nie papierowych bohaterów, a błyskotliwe riposty i lekko absurdalny dowcip z pewnością czynią z „Białego dmuchawca” spektakl wart obejrzenia i wyrobienia sobie własnego zdania. W obsadzie m.in.: Hanka Brulińska, Mikołaj Roznerski i Jolanta Rychłowska.
Teatr Muzyczny w Lublinie
W tym miesiącu lubelscy widzowie mogą sobie uprzyjemnić oczekiwanie na nadchodzącą wiosnę spektaklem „Skrzypek na dachu”. Cieszący się niesłabnącą popularnością musical na podstawie pisanej w jidysz prozy Szolema Alejchema to opowieść o mieszkańcach Anatewki niewielkiej miejscowości w carskiej Rosji, zamieszkiwanej przez ludność żydowską. Na pierwszy plan wśród barwnie i z humorem nakreślonej społeczności wysuwa się postać mleczarza Tewje, jego żony Gołdy oraz ich córek. Oprócz ciekawie ukazanego obyczajowego tła wielką zaletą „Skrzypka na dachu” są znakomite i powszechnie rozpoznawalne melodie: „Gdybym był bogaczem”, „To świt, to noc”, czy tytułowa „Anatewka”. Jeżeli dodamy do tego wciągającą fabułę i niepowtarzalny koloryt lokalny, nietrudno zrozumieć, dlaczego „Skrzypek na dachu” wciąż bawi i wzrusza widzów na całym świecie.
Teatr im. J. Ch Andersena
Najmłodsi lubelscy miłośnicy teatru nie powinni mieć w najbliższym czasie powodów do narzekań. Już 13. III będzie miało miejsce premierowe przedstawienie „Pechowego słoniątka” w reżyserii Jacka Malinowskiego. Spektakl oparty na motywach bajki Rudyarda Kiplinga, autora słynnej „Księgi dżungli”, to baśniowa opowieść z czasów „kiedy słonie miały krótkie nosy”. Budzący sympatię główny bohater, dociekliwy, ciekawy świata słonik i jego różnorodne perypetie pozwolą dzieciom nie tylko doskonale się bawić, ale także podsuną odpowiedź na wiele dręczących je arcyważnych pytań np. „dlaczego słoń nie ma tak długiej szyi jak żyrafa?” i co „jada na obiad słoń?” Wszystko to podane w lekkiej i zabawnej formie wzbogacanej dynamiczną muzyką i ciekawą scenografią. 21. III odbędzie się natomiast „Koncert teatralny”, podczas którego zostanie m.in. zaprezentowany spektakl „Piękna i bestia” oraz pokaz tańca flamenco. W czasie „Koncertu teatralnego” zostanie też wręczona nagroda Teatru Andersena tzw. „zapałki Andersena”.
Scena prapremier In Vitro
Na scenie teatru In Vitro będzie można zobaczyć w marcu spektakl „Zły” w reżyserii Łukasza-Witt Michałowskiego. Sztuka oparta została na prawdziwych przeżyciach Dariusza Jeża, byłego przestępcy, a obecnie jednego z aktorów Sceny prapremier. Historia opowiadana na scenie teatru miesza się tu z realnym życiem, a spektakl o tym, jak teatr zmienia życie człowieka, ucieka od łatwego banału, zakotwiczając się w przestrzeni faktu.
neTTheatre
Warto wybrać się w tym miesiącu na spektakl „Turandot” W reżyserii Pawła Passiniego. Spektakl stanowi luźną wariację na temat libretta Giacomo Pucciniego. Akcja toczy się na dwóch przeplatających się poziomach. Historia tytułowej Turandot, chińskiej księżniczki, o której rękę stara się tajemniczy książę Kalaf, łączy się z życiem samego Pucciniego, ciężko chorego i nękanego wspomnieniami z przeszłości. Splątane wątki tworzą, mimo swej warstwowej budowy, całość harmonijną i skłaniającą do refleksji.
Scena Plastyczna KUL
Już 19.III we Wrocławiu(Scena na Świebodzkim; pl. Orląt Lwowskich 20 c) odbędzie się premiera reżyserowanego przez Jerzego Kalinę, Pawła Passiniego i Leszka Mądzika spektaklu „Osąd”. Przedstawienie będzie przełożoną na język teatru wizją twórców osnutą wokół obrazu Memlinga „Sąd ostateczny”. Spektakl przygotowany został przez Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego. Ponadto, 28. III w Starej Auli KUL będzie wystawiany spektakl Sceny Plastycznej pt: „Wędrowne”.

Iwona Jędrzejewska

Dodaj komentarz