Przejdź do treści

Tuwa – kraina duchowości w centrum Świata

Od 6 do 8 marca w Warszawie realizowany będzie program „Regiony Rosji. Tuwa – republika w środku EuroAzji”, przygotowany  przez Ministerstwo Kultury Tuwy, Rosyjski Ośrodek Nauki i Kultury w Warszawie oraz Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Szczegóły w załączeniu.

„Regiony Rosji. Tuwa – republika w środku EuroAzji ”

Czas – 3 dni
Termin – 06- 08 marzec 2010 r.
Państwowe Muzeum Etnograficzne, ul. Kredytowa 1

Tuwa, azjatycka kraina leżąca przy granicy z Mongolią, będąca autonomiczną republiką w syberyjskiej części Federacji Rosyjskiej, to raj dla kochających przyrodę i przygodę. Tuwa to jeden z ostatnich azylów dziewiczości i duchowości świata, nieprzebyta tajga, góry, step i rzeki, przecinające całą Azję, czynią z tej ziemi megaakwen rzeczny. Najważniejsza jest Jenisej: Mały (Kaa Chem) i Duży (Bij Chem). Spotykają się w Kyzyle, stolicy Tuwy, skąd płyną już dalej jako jedna wielka rzeka, Jenisej (ponad 4 tys. km), by następnie wpaść do Morza Karskiego. Otoczona pięknymi łańcuchami górskimi Sajanu Zachodniego i Ałtaju, Tuwa jest jedną z republik autonomicznych Rosji, państwa wielonarodowego i wielokulturowego. Tuwińczyków jest  niewiele więcej niż 300 000, ale jest to silny, mądry, rozwojowy i dynamiczny naród. Muzeum Narodowe Tuwy. Poza eksponatami związanymi z przyrodą, folklorem, historią mają tu bogaty zbiór fotografii dokumentujący historię tuwińskiego narodu. Można się tego dowiedzieć, dzięki Muzeum Narodowemu w Tuwie, we współpracy z którym projekt powstał i dzięki któremu, warszawianie będą mogli obejrzeć reprezentatywne dla tego regionu, eksponaty, zwłaszcza związane z historią, kulturą oraz szamanizmem, który powoli wraca do ekumenicznej i wieloreligijnej Tuwy. Buddyjska wiara zaczęła przenikać w te strony w XIII w., a "żółta religia" rozwija się od XVII w. Na początku XX w. było tu ponad 60 buddyjskich kościołów (i ok. 2 tys. mnichów) – ośrodków kultury i oświaty. W 1930 r. rewolucyjne oddziały bolszewików wydały wojnę religii. Rozgrabiły i zniszczyły klasztory, mnichów rozstrzelano lub zesłano do obozów pracy, ich rodziny na długie lata pozbawiono wszelkich praw. Pomimo czystek rdzenni mieszkańcy nigdy nie zrezygnowali ze swej religii. Wytworzyło się specyficzne połączenie buddyzmu tybetańskiego z szamanizmem. W 1992 r. krainę tę odwiedził Dalajlama XIV – głowa kościoła buddyjskiego i od tamtego czasu, za sprawą także „rosyjskiej odwilży”  Tuwa się duchowo odradza. Tuwa, obok tradycji staroobrzędowców, praktyk szamańskich, historii buddyzmu, słynie z gardłowych śpiewów, zwanych khoomei. Polegają one na wprawianiu strun głosowych w niezwykłą wibrację, przywodzącą na myśl jęki stepowego wiatru, szum prastarej tajgi, tętent koni, odgłosy zwierząt, rozszalałe wiosną wody Jeniseju. I tego z pewnością nie zabraknie na spotkaniu z Tuwą w PME. Obrzędy szamańskie poprowadzą szamani, specjalizujący się zamawianiu deszczu, w uzdrawianiu oraz rytuałach oczyszczających przestrzeń.

Imprezy w ramach projektu

Dzień pierwszy: sobota, 06 marca 2010 r.

11:00 Uroczyste otwarcie:
Przemówienia JE Władimira Grinina, Ambasadora Rosji w Polsce, honorowego patrona projektu, przedstawicieli delegacji tuwińskiej oraz dr Adama Czyżewskiego, dyrektora PME (hol główny),

11:30 Obrzęd szamański (hol główny),

12:00 Otwarcie wystaw (hol główny):

– „Tuwy portret pamięciowy”. Fotografie Władimira Jermołajewa. Prace fotograficzne pierwszego dyrektora Tuwińskiego Państwowego Muzeum Narodowego, prof. Władimira Jermołajewa (hol II piętra),

–  „Sacrum profanum”.  Rzecz o rzeczach z Tuwy. sztuki użytkowej, artefakty szamańskie, buddyjskie, a także tradycyjne instrumenty muzyczne. (hol II pietra),

Przyjedź do Tuwy! Prezentacje wyrobów turystycznych, konsultacje w sprawach turystyki – codziennie (hol główny),

Warsztaty:

13:00     Warsztaty – nauka techniki śpiewu gardłowego:
warsztat dwudniowy w grupie. Czas trwania ok. godziny. Style: khoomei, kargyraa, sygyt  (sala kinowa),

14:30 Warsztaty – praca plastyczna z użyciem agalmatolitu (minerał),
Tuwińczycy nazywają agalmatolit „czonar dasz�h, co oznacza „kamień, który można kroić�h. Minerał ten z łatwością poddaje się obróbce, nie kruszy się i jest wręcz elastyczny. Agalmatolit ma piękne i różnorodne odcienie: czarny ze srebrzystym, niczym szadź, nalotem, biały jak śnieg, innym razem zimny, szary, z perłową siwizną. Bywa złocistoróżowy, delikatny, wzięty z palety zachodu słońca, niekiedy gorący czerwony. Mistrzowie nadają mu kształty zwierząt, zamieszkujących stepy i góry Tuwy. Agalmatolitowe konie, górskie kozły, jaki, jelenie, zdobione bogatym ornamentem ożywiają bajki, mity Tuwińczyków.
 W tej części programowej, zapoznanie się z wyrobami artystycznymi artystów, zrzeszonych w Związku Plastyków Tuwy (Bily Konicek).

14:30 Warsztaty – praca plastyczna z użyciem kory brzozowej. Sztuka ludowa, popularna m. in.  wśród staroobrzędowców (pracownia oświatowa),
 

17:00 Koncert z udziałem cieszącej się światową sławą grupy „Czirgiłczin�h-  wykonawców tuwińskiego śpiewu gardłowego oraz zespołu folklorystycznego „Edegej�h (sala kinowa)

18:30 Pokaz filmu o Tuwie z poczęstunkiem kuchni tuwińskiej (Bily Konicek)

Dzień drugi: niedziela, 07 marca 2010 r.

Warsztaty:

13:00 Warsztaty – nauka techniki śpiewu gardłowego (sala kinowa),

14:30 Warsztaty – praca plastyczna z użyciem agalmatolitu (BK) oraz
zapoznanie się z wyrobami artystycznymi (Związek Plastyków Tuwy).

14:30 Warsztaty – praca plastyczna z użyciem kory brzozowej. Sztuka ludowa, popularna m. in. wśród staroobrzędowców (pracownia oświatowa),

17:00 Koncert z udziałem cieszącej się światową sławą grupy „Czirgiłczin�h, wykonawców tuwińskiego śpiewu gardłowego oraz zespołu folklorystycznego „Edegej�h (sala kinowa),
 
18:30 Pokaz filmui poczęstunek kuchni (Konicek)

Dzień trzeci: poniedziałek, 08 marca 2010 r.

Warsztaty:

10:00 Warsztaty – praca plastyczna z użyciem agalmatolitu (pracownia oświatowa) oraz zapoznanie się z wyrobami artystycznymi (Związek Plastyków Tuwy),

11:30 Warsztaty- praca plastyczna z użyciem kory brzozowej. Sztuka ludowa, popularna m. in.  wśród staroobrzędowców (pracownia oświatowa),

18:00 Obrzęd szamański(sala kinowa)

18:15 Wykład: Historia szamanizmu tuwińskiego i jego cechy szczególne (Aj – Czurek) – sala kinowa

19:00 Pokaz filmu oraz poczęstunek kuchni tuwińskiej (BK)

19:30 Koncert galowyz udziałem zespołów „Edegej�h, „Czirgiłczin�h i muzyków polskich. Pod koniec koncertu – jam – session muzyków (sala kinowa)

Koordynator projektu z ramienia PME: Elvira Eevr Djaltchinova-Malets (602 397 722)

Kontakt z mediami oraz promocja projektu: Joanna Giza-Stępień (516 098 558)

Leave a Reply