KONTEKSTY – 16 LISTOPADA, DZIEŃ PIERWSZY

Program festiwalowy na 16 listopada obejmuje spektakle: Liliany Bardijewskiej ("Koronki, kordonki"), Sławomira Animuckiego ("Don Kichot. Hipoteza") i Magdaleny Fertacz ("Absynt"). Szczegóły w załączeniu.
Image

LILIANA BARDIJEWSKA
KORONKI, KORDONKI

Reżyseria – Hristina Arsenova
Scenografia – Emeliana Toteva
Muzyka – Svetlin Petkov

Obsada:
Nedelina Roselinova
Aleksandra Ilieva
Maria Atanasova
Greta Krasteva
Dean Rusev
Ivailo Enev

MIEJSKI TEATR LAKI I AKTORKA Z BURGAS (BUŁGARIA)

Jak długo jeszcze będziemy wierzyć, że akceptacja Innego jest zagrożeniem dla nas samych?
Jak długo będziemy wierzyć, że musimy odrzucić Innego, by potwierdzić własną wartość?
Jak długo będziemy wierzyć, że walcząc z Innym, chronimy samych siebie?

„… bo choć Północ to Północ,
a Południe – Południe
– potrzebują się wzajem!
Nie wierzcie, że nie!”

DON KICHOT. HIPOTEZA
z inspiracji tekstem Miguela Cervantesa

SŁAWOMIR ANIMUCKI

Inscenizacja i reżyseria: Janusz Ryl-Krystianowski
Scenografia: Bohdan Cieślak
Muzyka: Robert Łuczak
Choreografia: Władysław JanickI

Obsada:
Marek A.Cyris – Mężczyzna I, Don Kichot
Artur Romański – Mężczyzna II, Sancho Pansa
Grzegorz Ociepka – Postać I, Karczmarz, Galernik II, Zakonnik, Medyk
Krzysztof Dutkiewicz – Postać II, Córka I, Chłopiec, Galernik III, Księżna
Lech Chojnacki – Postać III, Córka II, Grubas, Galernik I, Dworzanin
Wokal – Gizella Bortel

TEATR ANIMACJI W POZNANIU (POLSKA)

Powieść Miguela de Cervantesa – barokowego pisarza hiszpańskiego – została uznana za arcydzieło literatury światowej i od 1605 roku przetłumaczono ją na ponad 80 języków. Motyw szlachetnego szaleńca, gorzkiego ironisty, błędnego rycerza walczącego z wiatrakami w imię honoru, pełnego szacunku i uwielbienia dla damy swego serca – Dulcynei, stającego w obronie biednych i słabych istot wciąż wszystkich fascynuje.

Współczesny autor – Sławomir Animucki – zainspirowany Cervantesem napisał tekst, w którym za sprawą dwóch Mężczyzn o różnych temperamentach, doświadczeniu i odmiennym podejściu do życia ożywa opowieść o rycerzu z La Manchy i jego giermku. Zdarzenia przez nich odgrywane są zaskakujące, zabawne, a refleksja miesza się w nich z rubasznym humorem.

Don Kichot.Hipoteza jest jednym z możliwych współczesnych odczytań powieści Cervantesa, swoistym dyskursem z tradycją. Przedstawiane przygody, wywiedzione z księgi stają się pretekstem do niezwykłej gry, w której stawką są nasze przekonania, ideały, priorytety, w której pragmatyzm zderza się z idealizmem, a my stajemy wobec ostatecznych tajemnic egzystencji. Takie rozmowy są zawsze ważne, bo dotykają naszego człowieczeństwa. Próbują znaleźć odpowiedź na pytania ważne dla nas teraz i tutaj, ale w kontekście problemów uniwersalnych. Przestrzeń spektaklu – symboliczna biblioteka, w której odczytujemy zapisaną opowieść – otwiera się i wciąga nas w świat wykreowany. Granice między realizmem i magią zacierają się. Klimat przedstawienia buduje niezwykła muzyka Roberta Łuczaka, a liryczna wokaliza nadaje wszelkim rozważaniom wymiar metafizyczny.

MAGDALENA FERTACZ
ABSYNT

Reżyseria – Tomasz Rozmianiec
Kostiumy – Katarzyna Muszałkowska

Obsada:
Agnieszka Gacek
Paulina Wrzeszcz
Monika Kowalska
Karolina Smolarz
Agnieszka Przepióra
Marcin Wachowiak
Mateusz Rozynek
Artur Strugała
Jonasz Dutkiewicz
Paulina Przybył
Anna Kubiak

SPÓŁDZIELNIA TETRALNA – POZNAŃ (POLSKA)

„Absynt” to opowieść o słabości i chwiejności współczesnego człowieka. Główna bohaterka – Karolina, buduje swój świat z przeciwieństw: z marzenia i niechęci do własnego dziecka; z poruszającej i pogrążającej miłości do przypadkowego mężczyzny; pragnienia czułości i akceptacji z jednej, a niechęci do rodziców z drugiej strony.
Psychika Karoliny, kreując rzeczywistość, popycha ją samą do samozagłady… Spektakl nagrodzono m.in.:
– Złota Maska „Wojewódzkie Konfrontacje Teatralne”, Poznań
– Srebrny Gwóźdź „Mityng Teatralny”, Gniezno
– Grand Prix „Arlekinada”, Inowrocław
– Wyróżnienie MEN „Ogólnopolskie Forum Teatrów”, Poznań

Dodaj komentarz