Figura Fest – III Przegląd Laboratorium Dramatu (17 lipca  2 sierpnia 2009)

Przegląd Laboratorium Dramatu to witryna wystawowa sceny przy Olesińskiej 21. Na program składają się bowiem spektakle z repertuaru teatru. W ciągu dwóch tygodni widzowie będą mogli obejrzeć dziewięć przedstawień – wśród nich „Malambo”, „Tiramisu” i „Gardenię”. Po spektaklach odbędą się dyskusje z twórcami.
Image

Przegląd to przede wszystkim zaproszenie do pogłębionej refleksji o Polsce, widzianej oczami współczesnych dramaturgów. Rzeczywistość pokazana na scenie zasadniczo różni się czarno-białego obrazu świata, który serwują mas media. Spektakle LD opowiadają o Polsce czasów transformacji z perspektywy uczestników i outsiderów wyścigu szczurów, podejmują ważne tematy społeczne (polski antysemityzm, alkoholizm, sytuacja kobiet), ale też drwią z życia miłosnego trzydziestolatków, jak w ostatniej premierze „Biedny Ja, Suka i Jej Nowy Koleś” Michała Walczaka.

Przegląd to również rodzaj teatralnego przewodnika po pięcioletniej historii Laboratorium Dramatu. Zobaczymy tu spektakl, który powstał na początku działalności LD w Teatrze Narodowym („111” Tomasza Mana), przedstawienie z czasów bezdomności, gdy teatr wystawiał gościnnie w Studio Buffo („Tiramisu” Joanny Owsianko) i spektakle zrealizowane w dzisiejszej siedzibie przy Olesińskiej 21, jak „Absynt” Magdy Fertacz, czy „Maestro” Jarosława Abramowa-Newerlego. 

W spektaklach wyreżyserowanych przez Aldonę Figurę, Piotra Jędrzejasa, Redbada Klynstrę, Annę Smolar i Ondreja Spišaka zobaczymy wielu wybitnych aktorów, między innymi: Ewę Dałkowską, Dorotę Landowską, Izabelę Dąbrowską, Agnieszkę Warchulską,  Stanisława Brudnego, Zdzisława Wardejna, Mariusza Saniternika i Leona Charewicza.

III Przegląd ma drugi nieoficjalny tytuł – „Figura Fest”, ponieważ w jego trakcie będzie można zobaczyć cztery spektakle przygotowane przez reżyserkę. „Aldona Figura jest jedną z najciekawszych polskich reżyserek. Własny charakter pisma idzie u niej w parze z wiernością wobec tekstu dramatu. Aldona doskonale czuje laboratoryjną metodę ”open source”, czyli wspólnej pracy dramaturga, reżysera i aktorów nad ostatecznym kształtem dramaturgii w trakcie prób. Każde przedstawienie traktuje jako rozmowę z widzem na tematy istotne. W spektaklach „Absynt”, „Tiramisu” i „Gardenia” zajmuje się sytuacją polskiej kobiety, w „Przylgnięciu” mierzy się z trudnymi relacjami polsko-polskimi na tematy żydowskie.” – mówi Tadeusz Słobodzianek.

Obecnie Aldona Figura pracuje nad dramatem Cyryla Cyberskiego „Obcy Król”, opowiadającym o Władysławie Warneńczyku – polskim Hamlecie, który próbuje nie poddać się manipulacji i zachować wewnętrzna wolność.

Termin Przeglądu został wybrany nieprzypadkowo. Laboratorium zaprasza na swoje spektakle w środku lata, gdy sceny, które nie zrobiły sobie przerwy można policzyć na palcach jednej ręki. Organizatorzy już po raz drugi starają się zakłócić sen teatralnej Warszawy i zerwać z tradycją letniej posuchy na scenach repertuarowych. Doświadczenia zeszłorocznego Przeglądu LD pokazują, że publiczność bardzo chętnie odwiedza teatr również poza sezonem.

Informacje o wszystkich spektaklach: www.labodram.pl

Dodaj komentarz