Przejdź do treści

Demoludy w Olsztynie. Przed festiwalem

DEMOLUDY nie śpią. Powoli dopinamy repertuar. Już wiemy, kto i kiedy będzie naszym gościem, a gości będziemy mieli wartych Państwa uwagi, obecności i komentarza. Przypominamy: Międzynarodowy Festiwal Teatralny DEMOLUDY odbędzie się w dniach 14-19 września 2009 roku w Olsztynie.

Przedstawiamy krótkie opisy planowanych spektakli.

Kazališna Udruga Frustriranih Redatelja KUFER
Zagrzeb – Chorwacja
Mario Kovač
O szczerości albo odpowiedzialność kapitału
reż. Mario Kovač

Zamierzeniem spektaklu jest demistyfikacja procesu finansowania chorwackich projektów teatralnych. Odbywa się to poprzez prześledzenie całego procesu powstawania pewnego nietypowego przedstawienia teatralnego – od zrodzenia się pomysłu aż do premiery. Paralelnie – za pomocą retoryki charakterystycznej dla tabloidów – przedstawione zostają również prawdziwe dane osobowe ekipy teatralnej.

Slovensko Mladinsko Gledališče
Lublana – Słowenia
Tena Štivičić
Ostrożnie, szkło!
reż. Matjaž Pograjc

Zderzenie marzeń i rzeczywistości, w której znaleźli się emigranci pracujący w Londynie. Śni im się kariera, sława, a codzienność to obskurne kluby, niespełniona miłość czy wspomnienie po wojennej traumie.
Spektakl pokazywany na festiwalach w Belgii, Chorwacji, Czechach, Serbii, Szwecji, we Włoszech oraz na Węgrzech.

Pozorište Atelje 212
Belgrad – Serbia
Dušan Spasojevic
Obumieranie
reż. Egon Savin

Sztuka ukazuje wieś serbską początku XXI wieku – zniszczoną i opuszczoną, gdzie umiera zarówno natura jak i ludzie. Umarł również patriarchalny model rodziny, a młode pokolenie – niemal kompletnie pozbawione emocji – próbuje znaleźć sens swojego życia, uciec od rodziców i miejsca urodzenia jak najdalej się da…

Pozorište Atelje 212
Belgrad – Serbia
Maja Pelević
Skórka pomarańczowa
reż. Goran Marković

Dramat na nowo bada kobiecą tożsamość w społeczeństwie, które w rozmaity sposób, głównie przez media, próbuje wykreować zachowanie i wygląd współczesnej kobiety. Z jednej strony sztuka opowiada historię presji mediów, z drugiej zaś to intymne wyznanie kobiety, która próbuje przystosować się do roli, której się od niej wymaga i w której ostatecznie ponosi porażkę.

Jugoslovensko Dramsko Pozorište
Belgrad – Serbia
Biljana Srbljanović
Barbelo, o psach i dzieciach
reż. Dejan Mijač

Ta sztuka jest nie tyle o śmierci, ale o tym, co pozostaje po śmierci, o czymś, co trwa dłużej niż ona sama, o czymś, co przypomina przyszłe życie. Najważniejszy aspekt spektaklu związany jest z tematem miłości – miłości matki do dziecka i dziecka do matki. Jednym z bohaterów jest dziecko, w dodatku niepełnosprawne, co sprawia, że wymaga ono od dorosłych więcej uwagi, uczucia, specjalnej opieki.

Jugoslovensko Dramsko Pozorište
Belgrad – Serbia
Uglješa Šajtinac
Hadersfild
reż. Alex Chisholm

Monotonię życia trzydziestolatków w niewielkiej serbskiej miejscowości przerywa przyjazd Igora, który na początku wojny wyemigrował do Huddersfield w Wielkiej Brytanii.  Bohaterowie próbują mu wyjaśnić wydarzenia z lat, kiedy przebywał zagranicą.  Każdy ma swoją wersję dramatycznej przeszłości. To mocna, porywająca i trzymająca w napięciu  opowieść. Pozory zwyczajności mylą: ktoś wychodzi do toalety, ktoś pije drinka, ktoś rozlewa keczup, ale te "wydarzenia" z biegiem czasu nabierają wielkiego, dramatycznego i intrygującego znaczenia.

Kamerni Teatar 55
Sarajevo – Bosnia
Dubravko Mihanović
Żaba
reż. Elmir Jukić

Akcja sztuki rozgrywa się w zakładzie fryzjerskim w wieczór wigilijny. Opowiada o fryzjerze Zeko, który podczas wojny był żołnierzem, a obecnie cierpi na silny zespół stresu pourazowego. Jego brat, Braco, jest hazardzistą i alkoholikiem. Ich wspólny przyjaciel taksówkarz Švabo ma romans z o wiele od siebie młodszą dziewczyną.

Mamy dla Państwa jeszcze jedną wiadomość. Teatr im. Stefana Jaracza specjalnie na DEMOLUDY przygotuje polską prapremierę sztuki Ivany Sajko Kobieta-bomba.

Czym jest terroryzm, a raczej jakie są jego skutki, obserwujemy niemal w każdych wiadomościach, ale nie to jest tematem Kobiety-bomby. Autorka opisuje wyobrażanie sobie śmierci i powstawanie kobiety terrorystki z bombą przypasaną do ciała. Sajko bawi się też materią teatralną, ujawniając wątpliwości twórcy i opisując sam proces tworzenia. Ten gigantyczny monolog mogłaby wyrzucać z siebie jedna osoba, ale i trzydziestoosobowy chór kobiet. Reżyser Giovanny Castellanos postawił na trzy wyraziste aktorki i jednego aktora. Autorka nie dała im zbyt wielu wskazówek inscenizacyjnych, pozostawiła czysty tekst – spowiedź, modlitwę, skargę, protest, informację, pytanie.

My proponujemy zderzenie bałkańskiego tekstu w przekładzie Doroty Jovanki Ćirlić z latynoskim okiem reżysera, zagrane przez polskich aktorów.
Więcej szczegółów na ciągle rozbudowywanej stronie www.demoludy.art.pl Wkrótce znajdziecie tu informacje nie tylko o Festiwalowych przedstawieniach, ale i o imprezach towarzyszących oraz garść informacji praktycznych: jak wygodnie i szybko dojechać do Olsztyna, gdzie spać i co zwiedzić w okolicy.

Zachęcamy do informowania o naszym Festiwalu przyjaciół, piszcie, pytajcie i zarezerwujcie sobie czas na najlepsze spektakle z Bośni, Chorwacji, Serbii, Słowenii i Polski. Zapraszamy!

Zespół DEMOLUDÓW

Organizator Festiwalu
TEATR IM. STEFANA JARACZA W OLSZTYNIE

Dyrektor artystyczny Festiwalu
MARCIN ZAWADA

Leave a Reply