Mark Ravenhill w Laboratorium Dramatu

Mark Ravenhill prowadzi tygodniową klasę mistrzowską dla 15  młodych dramaturgów i studentów nowej Szkoły Dramatu, działającej od  tego roku przy LD. W piątek 5 grudnia o godz. 19 będzie gościem na  spektaklu LD „Przylgnięcie” Piotra Rowickiego w reż. Aldony Figury, a po przedstawieniu o godz. 20.30 spotka się z publicznością na scenie  Laboratorium Dramatu przy ul. Olesińskiej 21
Bilety na spektakl  można kupić na godzinę przed rozpoczęciem, zarezerwować pod numerem (0663 741 903) lub e-mailem : rezerwacja@tat.pl

Ravenhill jest zaliczany, obok Sary Kane, do najwybitniejszych przedstawicieli pokolenia  brutalistów. Twórców tej fali łączyła potrzeba pokazywania społecznych tabu. Brutaliści wymierzali policzek dobremu samopoczuciu publiczności, ich sztuki były naszpikowane wulgarnym językiem, zawierały opisy stosunków homoseksualnych, gwałtów i stanów upojenia narkotycznego. Nowe dramaty wywołały  ostre reakcje i niemal każda premiera kończyła się skandalem. Brutaliści nie chcieli jednak szokować publiczności, lecz pokazać społeczeństwo dotknięte kryzysem wartości. „Ravenhill, przenosił do dramatów najokrutniejsze, patologiczne  historie. Sam zarażony HIV obserwował śmierć swojego partnera i złamane biografie najbliższych osób. Przerażenie i wściekłość przelewał na papier” – pisała o dramaturgu Joanna Derkaczew. Mark Ravenhill  ostro krytykował również bezideowość polityków (Polaroidy. Kilka ostrych zdjęć) i  ośmieszał wojnę z terroryzmem (monodram Produkt).

Marc Ravenhill (ur. 1966) – studiował anglistykę i dramat na uniwersytecie w Bristolu. Zadebiutował kilkoma jednoaktówkami w londyńskim fringe theatre Finborough. Jego debiutancki dramat „Shopping and Fucking” (1996) stał się sztandarowym utworem brutalizmu. W 19997 Ravenhill został kierownikiem literackim Painesa Plow, gdzie zorganizował zbiorowy projekt pisarski „Sleeping Around”. Jest autorem m.in.: Faust Is Dead,  Mother Clap's Molly House, Handbag, Some Explicit Polaroids, The Cut, Product, Citizenship  pool (no woter) Kilka dramatów Ravenhilla było wystawionych w Polsce – m.in.: Shopping and fucking, Polaroidy, pool (no water.).

Szkoła Dramatu, która powstała w 2008 roku, to zaoczne studium, działające przy Laboratorium Dramatu w Warszawie. Jej celem jest rozwijanie umiejętności dramaturgicznego myślenia i kształcenie zawodowych dramatopisarzy. Zajęcia trwają dwa lata i są skierowane do studentów i absolwentów wyższych uczelni.

Dodaj komentarz