Uroczystościom związanym z wręczeniem Europejskich Nagród Teatralnych w Salonikach (26-29 kwietnia) towarzyszyło seminarium zwołane przez AICTMiędzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Teatralnych (Associ... More/IACT pod hasłem „Nagrody – kto je potrzebuje”. Wystąpienia wprowadzające do dyskusji można znaleźć na oficjalnej stronie AICT: www.aict-iatc.org
Publikujemy odezwę poprzedzająca seminarium, a także polskie wersje wystąpień Iana Herberta i Kim Yun Cheola oraz poszerzoną wersję wystąpienia Tomasza Miłkowskiego w języku angielskim.
Nagrody – kto je potrzebuje?
Nagrody w naszym pełnym pogoni za sukcesem świecie stają się jedną z najważniejszych form wyrażenia tego, "jak to się robi", ale bywają też symbolem powierzchowności i chwiejności sukcesu. Czy jury, kapituły i akademie, które wybierają zwycięzców, nie ulegają czasem zbyt usłużnie modzie, płyciźnie i przejściowości? Innymi słowy, czy sam duch naszych czasów nie dewaluuje tradycyjnego znaczenia nagród jako wyrazu uznania głębokich osiągnięć.
Tak, nagrody jeszcze otwierają drzwi i zmieniają życie. Ale czy nagrodzeni zmieniają życie swoich adresatów, czyli publiczności? Czy pomyłki jury wywołują czystą spekulację o wybuchu geniuszu, spektakularnych lecz płytkich trickach nowoczesności, powodujące późniejszy rozbrat między publicznością i sztuką. Nagrody literackie, przyznawane z wielką pompą książkom absolutnie nie do czytania, przynoszą taki właśnie efekt. Jaka jest sytuacja w teatrze?
I jak wygląda teatr w porównaniu ze światem kina, w którym nagrody (i same ceremonie wręczania) służą całkiem często jako antidotum odrażających działań i tendencji politycznych. Część nagród teatralnych to rodzaj kontry na negatywną krytykę, grożącą utratą powodzenia. Ale czy nie powodują one znacznie częściej zawrotu głowy, w przypadku młodych, albo poczucia nietykalności, w przypadku artystów bardziej dojrzałych?
Spoczywanie na starych laurach, nie dawanie ich tym, którzy na laury zasługują, albo pilnowanie czyichś laurów może być równie dobrze zakwestionowane.
IACTMiędzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Teatralnych (Associ... More zaprasza swych członków, wraz z wszystkimi uczestnikami i gośćmi Europejskiej Nagrody Teatralnej do wzięcia udziału w dyskusji na te tematy.