Komu nagrody, komu?

Uroczystościom związanym z wręczeniem Europejskich Nagród Teatralnych w Salonikach (26-29 kwietnia) towarzyszyło seminarium zwołane przez AICT/IACT pod hasłem „Nagrody – kto je potrzebuje”. Wystąpienia wprowadzające do dyskusji można znaleźć na oficjalnej stronie AICT:  www.aict-iatc.org
Publikujemy odezwę poprzedzająca seminarium, a także polskie wersje wystąpień Iana Herberta i Kim Yun Cheola oraz poszerzoną wersję wystąpienia Tomasza Miłkowskiego w języku angielskim.

Nagrody – kto je potrzebuje?

Nagrody w naszym pełnym pogoni za sukcesem świecie stają się jedną z najważniejszych form wyrażenia tego, "jak to się robi", ale bywają też symbolem powierzchowności i chwiejności sukcesu. Czy jury, kapituły i akademie, które wybierają zwycięzców, nie ulegają czasem zbyt usłużnie modzie, płyciźnie i przejściowości? Innymi słowy, czy sam duch naszych czasów nie dewaluuje tradycyjnego znaczenia nagród jako wyrazu uznania głębokich osiągnięć.
Tak, nagrody jeszcze otwierają drzwi i zmieniają życie. Ale czy nagrodzeni zmieniają życie swoich adresatów, czyli publiczności? Czy pomyłki jury wywołują czystą spekulację o wybuchu geniuszu, spektakularnych lecz płytkich trickach nowoczesności, powodujące późniejszy rozbrat między publicznością i sztuką. Nagrody literackie, przyznawane z wielką pompą książkom absolutnie nie do czytania, przynoszą taki właśnie efekt. Jaka jest sytuacja w teatrze?
I jak wygląda teatr w porównaniu ze światem kina, w którym nagrody (i same ceremonie wręczania) służą całkiem często jako antidotum odrażających działań i tendencji politycznych. Część nagród teatralnych to rodzaj kontry na negatywną krytykę, grożącą utratą powodzenia. Ale czy nie powodują one znacznie częściej zawrotu głowy, w przypadku młodych, albo poczucia nietykalności, w przypadku artystów bardziej dojrzałych?
Spoczywanie na starych laurach, nie dawanie ich tym, którzy na laury zasługują, albo pilnowanie czyichś laurów może być równie dobrze zakwestionowane.
IACT zaprasza swych członków, wraz z wszystkimi uczestnikami i gośćmi Europejskiej Nagrody Teatralnej do wzięcia udziału w dyskusji na te tematy.

Dodaj komentarz