Aktorzy grają Szekspira – premiera w Teatrze Małym

Odział warszawski ZASP  premierą  „Henryka IV” Szekspira  w reżyserii prof. Jana Kulczyńskiego (premiera prasowa odbyła się – dzięki życzliwości Teatru Narodowego – na scenie  Teatru Małego w dniu 12 stycznia) zainaugurował Scenę Inicjatyw Artystycznych. Spektakl spotkał się z aplauzem publiczności, która dostrzegła w przedstawieniu nie tylko udane ćwiczenie warsztatowe, ale i wart uwagi przepis na „ubogiego” Szekspira.
Image

W sztuce, w której pojawia się ponad trzydzieści postaci, wystąpiło zaledwie 11 aktorów, grających po  kilka ról,. Reżyser sięgnął po poetykę teatru jarmarcznego, maksymalnie wykorzystując proste i skromne środki do możliwie atrakcyjnych plastycznie efektów (np. scena dzielenia Anglii między przyszłych a domniemanych zwycięzców, przywódców buntu). Aktorzy zmieniali się, stosując bez mała środki rodem z dell’arte, używając masek, animacji, pantomimy, a nawet damskiej szermierki na miotły. Grali tzw. aktorzy bez etatu, niektórzy latami już nie widziani na scenie – tu z wielką rzetelnością prezentujący swe umiejętności. W szczególności Jolanta Wołłejko w rolach wielu dam (i nie tylko) wykazała się wielkim talentem komediowym i wyrazistością i Tomasz Grochoczyński jako obmierzły a sympatyczny Falstaff przypomniał o swoich niepoślednich umiejętnościach aktorskich. Jego Falstaff był w monologach porywający, choć prowadzony na cieniutkiej granicy pastiszu, kiedy snuł bałamutne refleksje o nicości świata tego. Nic dziwnego, że aktor zbierał oklaski przy otwartej kurtynie, wcale się do publiczności nie wdzięcząc. Błyszczał także Jan Jurewicz w roli Króla Henryka IV, a towarzyszył im z oddaniem i sprawnością cały zespół.
Na osobną uwagę zasługuje świetnie opracowany tekst – jak to ujmuje program „polska wersja językowa” Jana Kulczyńskiego. Postaci mówią językiem soczystym, zmysłowym, nader współczesnym i barwnym, zachowując swoją indywidualność. Kulczyński najwyraźniej bawi się językiem, co znakomicie spożytkowują aktorzy, w szczególności Grochoczyński.
Co ciekawe, bez szczególnych starań o tzw. współczesną wymowę tekst Szekspira i jego wykonanie  nie pozostawia wątpliwości, że jest komentarzem (nie bezpośrednim wprawdzie, ale to właśnie dobrze, bo to przecież nie jest i nie powinna być doraźna publicystyka) przypisanym do naszego życia publicznego dzisiaj i refleksją nad ułomną naturą ludzką – i tą sprzed wieków, i tą dzisiaj.
Kiedy i gdzie będzie można ten spektakl obejrzeć, nie wiem. Ale pytajcie w Zaspie.
Tomasz Miłkowski
_______________
OBSADA

Król Henryk IV i inne postaci – Jan Jurewicz
Książę Henryk i inne postaci – Adam Szyszkowski / Marek Cichucki
Hotspur i inne postaci – Piotr Borowski
Falstaff i inne postaci – Tomasz Grochoczyński
Glendower i inne postaci – Michał Breitenwald
Worcester i inne postaci – Stanisław Biczysko / Leszek Abrahamowicz
Douglas i inne postaci – Tomasz Korczyk
Mortimer i inne postaci – Marek Żerański
Pani Quickly i inne postaci – Jolanta Wołłejko
Lady Mortimer i inne postaci – Ilona Kucińska-Boberek
Lady Percy i inne postaci – Magdalena Karel

Polska wersja językowa tekstu i reżyseria – Jan Kulczyński
Scenografia i kostiumy – Maria Kanigowska
Układ walk i ruch sceniczny – Tomasz Grochoczyński
Układ choreograficzny konia – Marek Cichucki
Układ animacji lalek – Maria Wilma-Hinz
Wykonanie lalek – pracownia plastyczna Teatru Baj w Warszawie
Koordynator projektu – Elżbieta Czerwińska

Bilety są dostępne w kasach Teatru Małego (wejście z Pasażu Wiecha, naprzeciwko kina Relax)
od wtorku do soboty, w godzinach: 11.oo – 14.3o i 15.oo – 19.oo
lub do rozpoczęcia przedstawienia, tel. (22) 82.75.022
Rezerwacja biletów: (0-22) 69.20.604, 69.20.664, 82.75.022
e-mail: bow@narodowy.pl , www.eBilet.pl

Informacja o spektaklu i zdjęcia – na stronie Teatru Narodowego
www.narodowy.pl – Repertuar – Kalendarium – Styczeń – Teatr Mały – Henryk IV

Dodaj komentarz